На злобу дня

Обвал на ринку комунальних послуг

Що й казати, карантин додав багато незручностей до нашого життя — усі ми це відчули сповна. Місяці без роботи й зарплат, практично все дистанційно, постійні пригнічення і страх…
Власне, такий психологічний стан, мабуть, і призвів до того, що хмельничани не дуже квапилися оплачувати послуги управляючих муніципальних компаній. Вже в березні заборгованість мешканців багатоквартирних будинків зросла на 30 відсотків і сягнула 15 мільйонів гривень. До речі, чимало людей робили це усвідомлено, відкладаючи оплату комунпослуг на потім. Створювали таким чином для себе ілюзію економії, хоч і тимчасової. Знали, звісно, що заплатити таки доведеться, але поки використовували гривні на більш нагальні потреби — продукти харчування, медикаменти тощо.
Найбільш, так би мовити, “постраждалою” із семи управляючих муніципальних компаній виявилася УМК “Проскурівська”, якій мешканці заборгували 5,5 мільйона гривень. Такий стан загрожує тим, що компанія буде в змозі виконувати лише найнеобхідніші роботи, пояснює начальник управління ЖКГ міської ради Василь Новачок.
“Заборгованість не дає можливості вчасно і якісно надавати послуги. Тому можуть виникати проблеми з постачанням електроенергії на ліфти, з освітленням місць загального користування… Короткострокова заборгованість (коли люди не платять два-три місяці) особливо небезпечна. Бо довгострокова заборгованість не така масова — лише 5-10 відсотків. А ось короткострокова може сягати 30 відсотків, тоді виникає серйозний касовий розрив і компанія не може повноцінно функціонувати. А треба ж вчасно виплачувати заробітну плату працівникам, сплачувати податки. Тобто існує багато проблем, про які мешканці-боржники і не здогадуються, але які серйозно заважають діяльності управляючих компаній”, — каже посадовець.
Саме тому муніципальні компанії перейшли на чотириденний робочий тиждень, скасувавши всі додаткові й преміальні виплати. Це дозволило заощаджувати кілька десятків тисяч гривень.
За таким принципом працювала й УМК “Південно-Західна”. Її директор Леонід Дрозд розповідає: “Якщо станом на 1 січня 2020 року заборгованість з оплати мешканцями становила 3,6 мільйона гривень, то на 1 травня уже 4,4 мільйона. У березні рівень оплати становив 81 відсоток, у квітні — 83, у травні, за попередніми підрахунками, — 90 відсотків. Тому в травні ми знову перейшли на п’ятиденку і змогли виконати чималий обсяг робіт: лагодили дахи, водогони, міняли в під’їздах двері. Ми запровадили мобільні каси. Виїжджаємо на будинки, найбільш віддалені від нашого офісу. Але не зачинялася і наша постійна каса, яка просто почала приймати платежі через віконечко. Тому охочі платили у звичному режимі”.
Заборгували споживачі і перед УМК “Центральна”. За словами головного бухгалтера Антоніни Атаманчук, сума боргу за останні чотири місяці збільшилася на 900 тисяч гривень. Але вже в травні, як і всюди по місту, оплата послуг зросла до 90 відсотків. Разом з тим лише 5-10 відсотків недоплати кожного місяця призводить до значного зростання заборгованості. Сумлінна оплата послуг компанії — це загальна відповідальність усіх мешканців. Адже не можна жити за рахунок сусіда. А коли платять лише 70 відсотків мешканців, то інші 30, виходить, отримують послуги за їхній рахунок. Тому треба вчитися бути всім відповідальними.
Нагадаємо, що управляючі муніципальні компанії надають послуги з утримання прибудинкових територій, прибирання, ремонтів під’їздів, очищення горищ та підвалів, освітлення місць загального користування тощо. Крім того, нині проводять ще й дезінфекцію. Вартість цих та інших послуг закладена у квартирну плату. У середньому по місту вона становить 4 гривні за один квадратний метр помешкання.
Тобто, якщо ваша квартира має, наприклад, 60 квадратних метрів, то ви повинні сплачувати щомісяця 240 гривень (цифри приблизні, звичайно). Зрештою, це не такі вже й великі гроші. Зате у дворі вашого будинку прибрано, під’їзд відремонтований й освітлений, дах не протікає, а у підвалі сухо. Це ідеальний варіант, зрозуміло. Але все-таки квартплату треба сплачувати регулярно. Хоча б для того, щоб не зростала сума боргу, яку потім буде важко погасити. І для УМК це прекрасний варіант, бо поліпшиться їхнє фінансове становище. Тобто, і ви не будете у борговій ямі, і ваш управитель. Тоді, сподіваємося, усі послуги надаватимуться у повному обсязі і якісно.
На це розраховують і в управлінні ЖКГ. “З виходом із карантину стан проплат покращиться, відповідно покращиться і фінансовий стан управляючих компаній”, — впевнений Василь Новачок.

Тетяна Сікорська

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *