Динаміка об’єднання
З часу початку утворення ОТГ, протягом 2015-2017 років, їхня кількість зросла зі 159 в 2015 році до 699 — у 2017-ому, які об’єднали 3264 територіальні громади, що становило більше 29% загальної кількості рад базового рівня. На території цих ОТГ проживають 6 мільйонів осіб або 14,4% загальної кількості населення України. До їхнього складу в середньому входило до п’яти територіальних громад, внаслідок чого середня чисельність населення однієї ОТГ становила за ці роки 8760 мешканців. У цілому по Україні з 490 існуючих районів у 15 об’єдналось 100% територіальних громад, 111 — об’єдналось від 50 до 99% територіальних громад та 195 — об’єдналось менше 49%.
Під час оцінки областей за чотирма основними параметрами (кількість утворених ОТГ, покриття ОТГ площі області, кількість тергромад, що об’єдналися, кількість ОТГ з чисельністю менше п’яти тисяч осіб) Хмельницька область уже традиційно серед лідерів. За три роки від початку об’єднання на території області утворено 40 ОТГ (п’яте місце рейтингу), які охопили 54% площі області (третє місце) та об’єднали 322 територіальні громади (друге місце).
Станом на 1 квітня 2018 року кількість утворених ОТГ в області — 41, їхня площа — 11,04 тисячі квадратних кілометрів. Увійшли до них 870 населених пунктів з населенням 467,6 тисячі осіб (36,3% населення області).
Найбільш плідним з утворення ОТГ для Хмельницької області став 2015 рік, тоді в області було утворено 24 об’єднані громади. У 2016-ому виникло лише п’ять ОТГ, у 2017-ому — 13.
Жодної ОТГ не утворено у Віньковецькому, Ізяславському, Старокостянтинівському і Теофіпольському районах області.
Фінансове забезпечення ОТГ
Фінанси створених об’єднаних територіальних громад — головний чинник їхнього розвитку.
Надходження власних доходів в об’єднаних у 2015 та 2016 роках територіальних громадах в Україні зросло в 1,9 раза і становило 4,3 мільярда гривень. Майже втричі зросли надходження податку на доходи фізичних осіб: з 1,7 мільярда гривень у 2016 році до 5,2 мільярда в 2017-ому. Цей податок становив у 2017 році 56% усіх надходжень власних доходів ОТГ і має значну питому вагу в загальних надходженнях ОТГ Хмельницької області — 55%. Надходження цього податку в бюджети ОТГ області становили 481,04 мільйона гривень.
Високі темпи приросту в місцевих бюджетах України показали ще два джерела доходів: податок на нерухоме майно — 172,5% та єдиний податок — 134,6%, хоча їхні надходження в 2017-ому значно скромніші, ніж податок з доходів фізичних осіб — 132,5 мільйона гривень та 1402,6 мільйона гривень відповідно. Причому темпи зростання ОТГ показують найвищі надходження більшості джерел порівняно з доходами місцевих бюджетів України в цілому та з темпами зростання бюджетів міст обласного значення.
Не гірша динаміка щодо бюджету розвитку. Капітальні видатки бюджету розвитку відповідно до законодавства спрямовуються на соціально-економічний розвиток регіонів; виконання інвестиційних проектів; будівництво, капітальний ремонт та реконструкцію об’єктів соціально-культурної сфери і житлово-комунального господарства; будівництво газопроводів і газифікацію населених пунктів; будівництво і придбання житла окремим категоріям громадян відповідно до законодавства; придбання комунального електротранспорту; розвиток дорожнього господарства; комп’ютеризацію шкіл; природоохоронні заходи; інші заходи, пов’язані з розширеним відтворенням.
Видатки бюджету розвитку місцевих бюджетів за 2016 і 2017 роки суттєво зросли. Пальма першості традиційно в міст обласного значення. В розрахунку на одну особу видатки бюджету розвитку по бюджетах міст обласного значення склали в 2017 році 1220 гривень і зросли порівняно з 2016-им майже на 37%. В ОТГ видатки на одну особу зросли лише на 12%, проте мають на початок 2018 року вже також досить високий рівень — 882 гривні.
Що стосується фінансових результатів діяльності ОТГ, створених у Хмельницькій області, то обсяги власних доходів щодо них також суттєво зросли цьогоріч порівняно з відповідним періодом 2017-ого. Так уже за перший квартал цього року до місцевих бюджетів ОТГ області надійшло 313,6 мільйона гривень, що на 30% більше, ніж за цей же період минулого року. Найбільший приріст доходів показали Ленковецька ОТГ — 188%, Китайгородська ОТГ — 171% та Крупецька ОТГ — 168%. Зменшили свої доходи Староушицька ОТГ — 91% до надходжень першого кварталу минулого року, Ганнопільська ОТГ — 92%.
Якщо в середньому на одного мешканця ОТГ області надійшло власних доходів у першому кварталі 2017 року 533 гривні, то в цьому ж періоді 2018-ого — вже 695 гривень. При цьому доходи, нижчі за середньообласні, показали майже 70% об’єднаних територіальних громад області. Найнижчі власні доходи за перший квартал року в таких ОТГ: Староушицька — 260 гривень на одного мешканця, Китайгородська — 289 гривень, Ганнопільська — 339 гривень, Маківська — 353 гривні, Вовковинецька — 378 гривень на одного мешканця. Натомість є кілька ОТГ, доходи на одного мешканця в яких переважають середньообласні в 2-2,3 раза. Серед рекордсменів: Розсошанська ОТГ — 1643 гривні на одного мешканця, Крупецька — 1621 гривня, Гуменецька — 1338 гривень, Наркевицька — 1314 гривень, Ленковецька — 1107 гривень.
Цікаво проаналізувати витрати ОТГ на утримання апарату службовців. У першому кварталі цього року на це в цілому в ОТГ витрачено майже 62 мільйони гривень, що становить 19,7% доходів, отриманих ОТГ цьогоріч у першому кварталі. При цьому є кілька ОТГ, в яких посадовці на своє утримання спрямовують більше третини зібраних доходів. Найбільше — Китайгородська ОТГ — 41%, Смотрицька ОТГ — 40,5%, Берездівська — 37,3%, Староушицька — 36,6%. Зрозуміло, що ОТГ перебувають у різних ситуаціях наповнення бюджетів, але як пояснити платнику податків, який мешкає на території Смотрицької ОТГ, чому на утримання одного посадовця тут витрачено в середньому 19,6 тисячі гривень у місяць, що майже вдвічі вище середньообласного показника (10,5 тис. грн.)?
Високі витрати на одного посадовця в місяць у Гуменецькій ОТГ — 15,8 тисячі гривень, Полонській ОТГ — 15,1 тисячі та Гвардійській ОТГ — 14,3 тисячі в місяць. Економлять на своїх службовцях Вовковинецька ОТГ — 4,9 тисячі, Слобідсько-Кульчієвецька — 5,7 тисячі та Жванецька — 6,3 тисячі гривень у місяць. Як бачите, утримання одного службовця в зазначених ОТГ потребує в 1,5-2 рази менше коштів, ніж у середньому по області. А різниця у витратах між Смотрицькою та Вовковинецькою ОТГ — взагалі чотирикратна!
Минулого року до бюджетів ОТГ Хмельницької області надійшло 167 мільйонів гривень субвенції з держбюджету на формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад. Освоєно 164,8 мільйона гривень або 98,7% загальної суми субвенції.
ОТГ впровадили 228 проектів. Зокрема, на капітальний ремонт та реконструкцію 28 закладів освіти спрямовано 38,3 мільйона гривень або 23,2% освоєних коштів субвенції.
На понад 36 мільйонів гривень субвенції побудовано та реконструйовано 114,2 км вуличних мереж водопостачання та 115,2 км електромереж вуличного освітлення.
На майже 34 мільйони гривень придбано спецтехніки для комунальних підприємств.
Капітально відремонтовано 71,74 кв. км доріг.
Крім того, за кошти субвенції реалізовані капітальні ремонти й реконструкції адміністративних будівель, закладів культури, центрів надання адміністративних послуг, закладів охорони здоров’я, виготовлялася проектна документація.
За кошти Державного фонду регіонального розвитку реалізовано 23 проекти на понад 59 мільйонів гривень, а це — будівництво, реконструкція, капремонт шести закладів освіти, двох закладів охорони здоров’я, 12 інженерних мереж.
У 2017-ому за рахунок коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів соціально-економічного розвитку окремих територій проводилось фінансування будівництва, реконструкції, капітального ремонту 550 об’єктів та заходів на загальну суму 246,5 мільйона гривень, з яких освоєно 170 мільйонів гривень або 70 відсотків. Найбільше коштів із цієї суми спрямовано на об’єкти соціально-культурного призначення в галузях освіти й науки, охорони здоров’я, культури, молоді та спорту: 198 об’єктів вартістю 93,3 мільйона гривень.
Цього року субвенція з державного бюджету на розвиток інфраструктури ОТГ становитиме майже 144 мільйони гривень.
Переконаний, що децентралізація дала поштовх розвитку територіальних громад, які тепер наділені широкими власними повноваженнями, отримали делеговані державою повноваження та відповідні фінансові і матеріальні ресурси для належного виконання.
Про те, що дала децентралізація місту Хмельницькому, поговоримо в нашій наступній публікації.
Сергій Мельник, народний депутат України