Актуальне інтерв'ю

Павло Возборський: “Працюємо на результат”

У тепловиків наразі активна фаза ремонтних робіт — готуються до нового опалювального періоду. Перевіряють котельні, центральні теплові пункти, теплові камери, теплові мережі, а також мережі гарячого водопостачання, замінюють старе обладнання на нове, а також металеві труби, які давно відслужили свій фізичний вік. Для сталої роботи підприємства в холодну пору року треба вчасно виконати весь об’єм підготовчих робіт. Наразі теплопостачальники вирішують й інші не менш важливі проблеми: впроваджують заходи з енергозбереження, закривають борги, які утворилися під час минулого опалювального періоду. Наша розмова з директором КП “Південно-Західні тепломережі” Павлом ВОЗБОРСЬКИМ.

Довідка
Комунальне підприємство “Південно-Західні тепломережі” забезпечує теплом 203 багатоповерхові будинки, бюджетні та госпрозрахункові установи загальною площею майже 1,15 млн. кв. м. В експлуатації знаходиться 12 котелень. Протяжність теплових мереж складає понад 69 км в двотрубному обчисленні. За підсумками 2018 року теплопостачальне підприємство завоювало друге місце у всеукраїнському в конкурсі за звання “Краще підприємство комунальної теплоенергетики України” серед йому подібних.

— Павле Васильовичу, яким був для підприємства минулий опалювальний період?
— Минулий опалювальний сезон був коротким — 172 доби. А запам’ятався, в першу чергу, збільшенням з 1 січня 2019 року вартості послуг: з централізованого опалення — на 31,8 та з постачання гарячої води — на 30%. Зростання тарифів відбулося внаслідок підвищення вартості природного газу для населення з 1 листопада 2018 року на 23%. Також з 1 січня 2019 року підприємство провело розділення розрахунків: окремо за послугу з централізованого опалення та за послугу з централізованого постачання гарячої води. Унаслідок цього споживачі, які отримують дві послуги, стали сплачувати за двома окремими квитанціями. Цей крок був вимушений та пов’язаний з механізмом монетизації субсидії і вимогами звітності Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), за видами надання послуг. До цього часу розподілені були лише нарахування, що відображалися в одній квитанції. Значні зміни відбулись для отримувачів субсидій у частині монетизації. Уже з січня цього року участь у монетизації субсидій узяли ті сім’ї, які звернулися по допомогу вперше. Відтоді субсидія надходить на їхній персональний обліковий запис в “Ощадбанку”. Держава через “Ощадбанк” сплачує частину комунальних платежів у межах виділеної субсидії та соціальних норм, а субсидіанти доплачують решту. Після завершення опалювального сезону залишки коштів на рахунку, які утворилися станом на 1 червня ц.р. АТ “Ощадбанк” перераховує на поточні рахунки, інформуючи одержувачів субсидії SMS-повідомленнями. З березня цього року запроваджено механізм виплати субсидій у готівковій формі: разом з пенсійними виплатами або ж через АТ “Ощадбанк” як грошовий переказ. Тим сім’ям, які беруть участь у монетизації, як у першому випадку, так і в другому не потрібно щомісяця сплачувати обов’язковий платіж окремо за кожен вид послуги.

— Як бути споживачам, котрі мають заборгованість перед підприємством за спожиті послуги?

Порядком призначення житлової субсидії встановлено, що субсидія не призначається у разі наявності простроченої понад місяць заборгованості з оплати послуг, загальна сума якої перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день звернення за призначенням житлової субсидії (тобто 340 грн.).У разі наявності заборгованості споживачу необхідно звернутися до нашої абонентської служби і узгодити графік поступового її погашення. Наразі борг хмельничан перед нашим підприємством становить 10 мільйонів гривень. Це майже та сума, якої нам не вистачало для погашення боргів за газ наприкінці сезону. Тож споживачі мають розуміти, що якість надання послуг напряму залежить від їх своєчасних розрахунків.

— Чи будуть цього року перерахунки невикористаних сум субсидій?
— Законодавством передбачено, що після закінчення опалювального сезону надавачі послуг роблять розрахунок невикористаних сум субсидії на оплату послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води за особовими рахунками споживачів, виходячи з вартості фактично спожитих послуг. Після закінчення опалювального сезону невикористана сума житлової субсидії, яка надавалася не у грошовій формі, буде повернена підприємством до державного бюджету.

— Як відомо, споживання тепла у багатоповерхівках різне. Від чого воно залежить та як його зменшити?
— Кількість спожитої теплової енергії, що обрахована приладом обліку, залежить від бага тьох чинників: теплозахисних, властивостей зовнішніх огороджувальних конструкцій, конфігурації будівлі в плані, висоти стелі і т.д. Для того, аби будинок споживав тепло економно, слід впровадити заходи з енергозбереження. Найперше — утеплити багатоповерхівку. Зрозуміло, що це — не дешеве задоволення, але з допомогою державної та міських програм, — цілком можливе. Після проведення енергоефективних заходів, як доводить практика, споживачі отримують менше навантаження на сімейний бюджет й комфортніші умови проживання. Тож в однакових будинках, але один з яких утеплений, а інший ні, кількість спожитої енергії буде різнитися в межах 20-40%. Це лише одна з вагомих причин.

— В опалювальний період хмельничани сплачували за послугу з опалення за будинковими приладами обліку теплової енергії. Як здійснюється контроль за обсягами споживання теплової енергії?
— Зняття показників вузлів комерційного обліку теплової енергії, що встановлені в житлових будинках, відбувається як автоматично (дистанційно), так і вручну, тобто фахівцями підприємства в присутності представника мешканців будинку, якого вони обрали.

— Виходить регулювання споживання теплової енергії відбувається на двох рівнях?
— Якісне регулювання відбувається на котельних підприємства згідно з температурним графіком залежно від температури зовнішнього повітря, а мешканці самі визначають температурний режим у своєму будинку і самостійно регулюють з допомогою терморегулятора.

— За 2018-й рік ваше підприємство вибороло друге місце у всеукраїнському конкурсі серед комунальних підприємств такого рівня. Мабуть, це було непросто…
— Наш колектив вміє працювати на результат. Ми досить довго втримували найнижчий тариф на тепло серед інших обласних центрів, наразі — він також один з найнижчих — 1499 грн. за 1 Гкал. У всіх навколишніх містах — цей показник значно вищий. Але вдавалося це тільки завдяки підтримці влади міста. Торік фінансова допомога з міської казни склала 10 млн. гривень, в цьому році — 8 млн.,
які витрачено на розрахунки за газ і частково на заробітну плату працівникам. Якби ще й держава виконала свої зобов’язання перед нами, які вона не хоче визнавати і повернула різницю в тарифах за минулі роки (100 млн. грн.), то сьогодні ми б не мали жодних проблем з НАК “Нафтогаз України”, який позивається до суду за минулі борги.

— А як складається ситуація із погашенням заборгованості перед газовим монополістом?
— КП “Південно-Західні тепломережі” боргує перед НАК “Нафтогаз України” 115 мільйонів гривень. Погашення за- боргованості відбувається рівними частинами і розділене на 22 місяці. Щомісячний платіж складає майже 9 мільйонів, а збираємо, на жаль, суму набагато меншу. Тож якби не фінансова підтримка влади міста, то газовий монополіст міг давно за борги відключити нам газопостачання. І тоді хмельничани залишаться без гарячої води і тепла.

— Чи впораєтеся з підготовкою до нового опалювального сезону у визначені строки?
— Хоча погода й вносила деякі корективи в нашу роботу, але графік робіт виконуємо. В підготовчий період маємо замінити рекордну протяжність мереж — майже два кілометри, а також відремонтувати дев’ять об’єктів. Сім з них в південно-західній частині мікрорайону. Наразі ремонтні бригади працюють на вулиці П’яскорського, 7 та Курчатова, 6. Об’єкт на Курчатова, 6 практично завершуємо. Замість запланованих 10 днів ми впоралися за чотири. Це центральна магістраль, яка забезпечує ближні Гречани гарячою водою. І поки тут тривав ремонт, ця частина міста була позбавлена можливості користуватися гарячим водопостачанням. Отож, старалися зробити все по можливості якнайшвидше. Розпочали ремонтні роботи біля третього корпусу університету на Тернопільській, 14/3. Наступні об’єкти на Львівському шосе, Молодіжній та Тернопільській 34/1, 2, 3 та 4.

— Яку суму коштів передбачено цьогоріч витратити на ремонтні роботи?
— Якщо говорити про заміну мереж, то на це заплановано ви ділити майже 7 мільйонів гривень. Але крім мереж будемо реконструювати паливний котел — заміну пальників. Хочемо залучити кошти по лізингу. Незабаром оголосимо торги. На котлі, що працює на Термопластавтоматі, замінимо головку. Загалом поставили собі за мету щороку оновлювати один ЦТП (центральний тепловий пункт). Витрати на один складуть до 200 тисяч гривень, але це покращить якість послуг та зменшить використання енергоресурсів. Займаємося впровадженням третьої когенераційної установки, яка вироблятиме власну електроенергію. Торік дві когенераційні установки забезпечували підприємство власне виробленою електроенергією на 80 відсотків. Надіємося, що третя установка позбавить нас потреби закупляти енергію на стороні, а отже допоможе зменшити наші витрати на виробництво. Також влаштовуємо частотні перетворювачі. Це досить не дешеве задоволення, але результати маємо хороші — використання електроенергії скоротилося втричі. Щоб зменшити втрати на шляху до споживача, продовжуємо відновлення теплової ізоляції внутрішньобудинкових мереж, які ми обслуговуємо як субпідрядники, процес автоматизації роботи операторів і т.д.

— Чи існує на підприємстві проблема кадрів і як її вирішуєте?
— Проблема кадрів, на жаль, існує. Молодь неохоче іде працювати до нас, очевидно, стримує невисокий рівень платні. Це так, але вона стабільна, як і всі інші преференції, що є на легальному підприємстві. Одна з найвагоміших — можливість отримати житло. Наразі до 20 чоловік вже стали новоселами, ще 8 стануть в найближчому майбутньому. Зокрема, до Дня Конституції ордер на житло отримав старший майстер транспортної дільниці Олег Мороз.

— Із набуттям чинності Закону України “Про комерційний облік” були встановлені терміни з облаштування житлового фонду будинковими приладами обліку гарячої води. Яка зараз ситуація у місті з обліком послуги з централізованого постачання гарячої води?
— Вимоги щодо обладнання житлових будинків комерційними (будинковими) лічильниками гарячої води встановлені Законом України “Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання”. Термін визначений до 2 серпня цього року. Мешканці повинні повідомити про згоду на встановлення на запропонованих підприємством умовах або наміри самостійно обладнати будинок лічильником чи придбати його за власні кошти. Витрати на оснащення відшкодовуються споживачами шляхом сплати відповідного внеску. Розмір внеску визначається окремо для кожної будівлі. Сплата внесків здійснюється протягом п’яти років або за менший строк за згодою сторін (звертаємо увагу: скорочення терміну сплати внесків до двох років зменшує загальну суму внесків на 30% внаслідок зменшення терміну виплати відсотків по кредиту).

Вікторія Стандрійчук

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *