Соціум

Відчути кожен рух руки Тараса

Якби вам запропонували процитувати перший-ліпший рядок поезій Тараса Шевченка, то найшвидше б спало на пам’ять “Як умру, то поховайте…” або ж “Мені тринадцятий минало…” Хрестоматійна стислість творчості Кобзаря, розшматування його поезій на цитати та щось подібне до гасел дедалі більше віддаляють його від сучасних українців. Під важким обстрілом засмальцьованих фраз про значення Шевченка для України втрачається головне — духовний зв’язок кожного з нас із Великим Провідником української нації. Ідеї Кобзаря не проросли на порожньому ґрунті, вони пробилися крізь сонм особистих страждань і мук, сумнівів і життєвих поневірянь, зневіри і віри. І щоб повернути кожному із нас справжнього Тараса, потрібно подолати отой бар’єр хрестоматійності і поринути у багатогранний світ його творчості — як поетичної, так і живописної, бо саме з малярства розпочинав свій творчий шлях Тарас Шевченко як митець.

Якби вам запропонували процитувати перший-ліпший рядок поезій Тараса Шевченка, то найшвидше б спало на пам’ять “Як умру, то поховайте…” або ж “Мені тринадцятий минало…” Хрестоматійна стислість творчості Кобзаря, розшматування його поезій на цитати та щось подібне до гасел дедалі більше віддаляють його від сучасних українців. Під важким обстрілом засмальцьованих фраз про значення Шевченка для України втрачається головне — духовний зв’язок кожного з нас із Великим Провідником української нації. Ідеї Кобзаря не проросли на порожньому ґрунті, вони пробилися крізь сонм особистих страждань і мук, сумнівів і життєвих поневірянь, зневіри і віри. І щоб повернути кожному із нас справжнього Тараса, потрібно подолати отой бар’єр хрестоматійності і поринути у багатогранний світ його творчості — як поетичної, так і живописної, бо саме з малярства розпочинав свій творчий шлях Тарас Шевченко як митець.

Варто сказати, що художня творчість Кобзаря менш популяризована порівняно з поетичною. Але ж спочатку на папері з-під олівця Тараса з’явились обриси згорьованої кріпачки, а лише згодом сповнені болю віршовані рядки про знедолених українських селян і, власне, про долю самої України. Якщо ж говорити про художню цінність його живописних творів, значущість Шевченка як майстра пензля, то цікавим буде той факт, що саме йому було замовлено цикл портретів видатних російських полководців, і кілька з цих робіт було визначено як канонічний портрет, отож Шевченко-художник був надзвичайно популярним і затребуваним митцем.

Як бачив світ Тарас Шевченко? Що думав? Які обриси отримували його думки на папері, як рухалася рука з олівцем? Чи не хотілося б вам бодай один раз погортати альбом його ескізів з робочими фрагментами, правленнями, нотатками і навіть записами однодумців? Тепер це стало можливим завдяки діяльності Фонду “Рідна країна”, засновником і натхненником якого є відомий політик, історик Микола Томенко. Під егідою Фонду побачило світ унікальне факсимільне видання першого альбому Тараса Шевченка, що повністю відтворює оригінал: пронумеровані художником аркуші, власноруч зроблені виправлення, помітки і навіть відбитки пальців, забруднених простим олівцем.

Загалом у Шевченка чотири альбоми. Безцінна історико-художня спадщина зберігається, як-то мовиться, за сімома замками у державних архівах і музейних фондах і доступна лише вузькому колу дослідників. Микола Томенко переконаний, що Тарас Шевченко, який жив для України, повинен належати українському народу в усіх проявах його багатогранного таланту, і в такий спосіб втілив свої погляди на наближення Кобзаря до кожної людини. Перший тираж альбому малюнків митця, виконаних переважно простим олівцем, разом із додатком, що містить довідкову інформацію про кожну замальовку і напис, кожну сторінку, видано тиражем у тисячу примірників. Левова частка із них буде поширена у бібліотеках країни — наукових, університетських, міських і районних. Виняток зроблено наразі лише для Хмельниччини: Микола Томенко за сприяння міського голови Сергія Мельника для всіх шкіл міста провів презентацію видання і передав навчальним закладам унікальний альбом. До проекту долучився і народний депутат України Василь Кравчук, який сприятиме, аби школи сільської місцевості також змогли отримати це унікальне видання.

Альбом з малюнками, виконаними художником у Петербурзі, краєвидами Києва, ескізами селян і природи, начерками до “Живописної України”, “Селянської родини”, зроблені під час першої подорожі поета Україною 1843 року, — другий із серії, запланованої Фондом “Рідна країна” до 200-ліття з дня народження Тараса Шевченка.

Як розповів Микола Томенко, спочатку було видано альбом малюнків 1845 року. “Чому я пішов таким шляхом? Тому що другий альбом був у Шевченка як університетського чоловіка, коли він 1845 року працював у київській археографічній експедиції Київського університету святого Володимира. І я, як університетська людина (Томенко навчався у Київському національному університеті — ред.), вважав за необхідне перевидати спочатку університетський альбом. Але я виправив помилку, і ось — другий альбом”, — розповів Микола Томенко.

Наукові коментарі до факсимільного відтворення зробив шевченко-знавець Сергій Гальченко, також він відновив первісну цілісність раритету. От, наприклад, на одному з аркушів знана зарисовка батьківської хати Шевченка у Кирилівці. Колись цю сторінку було видалено з альбому  і вона експонувалась окремо. Проте на наступному аркуші залишився відбиток цього виконаного простим олівцем малюнка. Як каже Микола Томенко, при виданні факсимільного відтворення історичну справедливість було відновлено і сторінку повернуто. Отож альбом виглядає так, яким його носив з собою у подорожній торбині Тарас Григорович. У факсимільному відтворенні збережено навіть записи, зроблені рукою Пантелеймона Куліша: при якійсь нагоді художник дав своєму однодумцю скористатись аркушами альбому для запису українських народних пісень. Щоправда, Пантелеймон Куліш розкрив нотатник живописця не з того боку і текст “Хвалилася Україна, що в нас добре жити…”, як і інші записи Куліша, виявився догори дригом. Але й цю деталь збережено при відтворенні… Отож, розгортаючи альбом, мимоволі відчуваєш неймовірну енергетику Шевченка, достовірно збережену видавцями.

Микола Томенко не збирається зупинятися на виданні двох альбомів. Проте коли побачать світ третій і четвертий, періоду заслання Тараса, точно сказати не готовий, тому що робота над ними відповідальна, копітка, вимагає часу і значних коштів для якісного поліграфічного відтворення. Тому наразі у найближчих планах  поширення у школах, навчальних закладах нового зображення Тараса Шевченка, відтвореного на основі його власного автопортрета, — таким, як це він бачив себе сам у кращі молоді роки.

Руслана ПОДОЛЬСЬКА

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *