Соціум

Олександр Чернов: “Без національного підґрунтя наша культура приречена…”

Олександр Чернов, мабуть, не потребує додаткових представлень для наших читачів, адже у “Проскурові” він доволі частий гість. Відомий колекціонер і антиквар, історик, краєзнавець, він відносно недавно став директором музею-бібліотеки Подільського Товариства імені Григорія Сковороди, в якому вже зумів організувати за короткий час дві виставки: у березні минулого року експозицію з власної колекції під тематичною назвою “Подільська мадонна”, а нещодавно до 290-річчя видатного філософа експозицію зі своєї приватної колекції старожитностей. Щоправда, нещодавно, під час урочистостей до 120-річчя Патріарха Української греко-католицької церкви Йосипа Сліпого в облфілармонії можна було познайомитися і з частиною його зібрання ікон…

Олександр Чернов, мабуть, не потребує додаткових представлень для наших читачів, адже у “Проскурові” він доволі частий гість. Відомий колекціонер і антиквар, історик, краєзнавець, він відносно недавно став директором музею-бібліотеки Подільського Товариства імені Григорія Сковороди, в якому вже зумів організувати за короткий час дві виставки: у березні минулого року експозицію з власної колекції під тематичною назвою “Подільська мадонна”, а нещодавно до 290-річчя видатного філософа експозицію зі своєї приватної колекції старожитностей. Щоправда, нещодавно, під час урочистостей до 120-річчя Патріарха Української греко-католицької церкви Йосипа Сліпого в облфілармонії можна було познайомитися і з частиною його зібрання ікон…

Під час відкриття його виставки старожитностей ми домовилися з Олександром Сергійовичем про зустріч напередодні Різдва, адже ця його колекція близька до різдвяної тематики, проте, знаючи свого співбесідника, не сумнівався, що наша розмова не обмежиться лише цією темою. Зізнаюсь, що наші діалоги ніколи не обходяться без чаювання, до якого він ставиться, сказав би, з особливою увагою, хоч це вже тема для окремої розмови з ним. Щоправда, принагідно згадавши про японську культуру чаювання, я не міг не запитати про те, як він ще у 1991 році, прийшовши працювати в обласний краєзнавчий музей, “відкрив” там імператорську японську вазу.

— Історія справді цікава, бо там я запримітив занедбану вазу, яку доставили в музей з якоїсь військової частини, де у ній солдати чай заварювали, а коли у неї випало дно, то викинули на смітник. Мене цей загадковий предмет зацікавив і я з дозволу своїх старших колег взявся вдома відмивати його і відтирати всіма наявними тоді хіміко-побутовими речовинами. Те, що відкрилося моїм очам, викликало шок, бо то була імператорська ваза, якої нині і в Луврі не знайдете, тож довелося у музей її доставляти вже під охороною. Скоріш за все, це артефакт з колекції князя Сангушка, який, як відомо, жив у наших краях і був колись ад’ютантом у Наполеона Бонапарта. І знаєте, такого добра у наших краях ще досі немало, про що свідчить і моя приватна колекція антикваріату. Все це ті часточки скарбів, які були розграбовані у часи громадянської війни та Другої світової.

— Знаю, що у вас є чимало й інших подібних “відкриттів”, як-от альбом з гравюрами Антоніо Каналетто, одного з найзнаковіших італійських художників XVІІІ століття, який ти придбав у одного з високопоставлених відставних чинів КДБ.

— Це дуже цікава колекція, якої нема нині у наших найвідоміших музеях. До речі, за гравюрами племінника та учня цього художника Белотто, який був придворним художником польського короля, відбудовувалася після війни Варшава. А взагалі кожен артефакт моєї колекції має свою історію, яка дістає своє продовження і в наші часи. Про розстріляне розп’яття з моєї колекції дуже проникнено описала у “Подільських вістях” Тетяна Слободянюк. Адже справді багато з цих експонатів я знаходив на звалищах, руїнах храмів, палаців або купував, деколи за безцінь у перекупників на “блошиних” ринках багатьох міст, вимінював у своїх колег-антикварів. Повторюсь, ми буквально ходимо і нині по великих багатствах нашої історико-культурної спадщини через те, що у державі немає чітко окресленої політики у сфері духовності. На моє переконання, без національного підґрунтя наша культура взагалі приречена.

— Як продовження цієї думки, хочу запитати тебе, зокрема, про колекцію стародруків, частину яких ти виставив нині у музеї імені Г.Сковороди.

— І не випадково, бо багато з тих артефактів є сучасниками великого українського філософа. Тішуся з того, що серед них богословські видання Почаївської лаври, які у ХVІІІ столітті переважали якістю друку книги, що видавалися у Львові Ставропігіївським братством, тому що при їх друці вже використовували так звані мідеорити  при виготовленні книжкових гравюр, малюнків. У Львові на той час користувалися ще дереворитами, які знижували якість такого друку, що можна побачити, оглянувши “мого” “Апостола” зі Львова та “Служебника Івана Филиповича” з Почаєва. До речі, в силу кон’юнктурних політичних причин через те, що Почаївська лавра до початку 1830-х років була греко-католицькою святинею, в радянські часи дослідники цього “не помічали”, “забуто” ці факти і сьогодні. А в моїй колекції є ще унікальна колекція гравюр знаменитих почаївських майстрів ХVІІІ століття Адама і Йосипа Гочемських, яких також з цих причин не хочуть досі визнавати, хоч їх популярність у свій час була феноменальною і за їх артефактами нині полюють антиквари.

Серед згаданих стародруків є філософські книжки, давньогрецькі трактати, літературні твори тієї епохи, особлива моя гордість — відома “Історія Малої Росії” 1842 року історика Д.Бантиш-Каменського, особливо її третя частина. Вчитайтеся у її підзаголовок: “Об избрании Мазепы до уничтожения гетьманства”. Завважте, не “упразднения” чи скасування, а “уничтожения”, де цей історик попри всю тенденційну критику на адресу Мазепи не відмовляється від захоплюючого відгуку про його меценатські заслуги.

— Ви наголошуєте на тому, що навіть вітчизняний антикварний ринок ще не навчився цінувати подібні національні артефакти.

— На жаль, це так, і тенденція ця зберігається, хоч якраз справжні поціновувачі наших старожитностей це розуміють, хоча це наше багатство зберігається більше у приватних колекціях. Я ж, даруйте за пафос, своєю скромною діяльністю пропагандиста нашої культури пробую поділитися з суспільством, як це не є накладно для мого сімейного бюджету. Це, якщо хочете, і моя відповідь тому засиллю псевдокультури, яке нині йде, як на мене, цілком сплановано під егідою того ж виставкового центру Віктора Пінчука, куди відверто перекривають доступ українським модерністам, авангардистам, де ви не побачите експозицій на національних зразках. Кажу це і під враженням недавньої своєї екскурсії у цей центр, яку одразу перервав, побачивши псевдомистецький витвір із зображенням відвертого сексуального акту людини з твариною. Думаю, ідеологи такого наступу на нашу духовність знають, що роблять, адже з деградованою нацією простіше справитись, обкрадаючи і її національні економічні багатства, чи не так?

— Доречно буде запитати, як формувався у тобі подібний культурологічний світогляд, адже, наскільки знаю, пане Олександре, ти розпочинав свою трудову діяльність як “технар”?

— Це окрема тема, хоча, насправді, було у мене на початку і Красилівське ПТУ, приміщення якого розміщувалося в маєтку тамтешнього відомого колекціонера-шляхтича Еріка Маньківського, який, до речі, ще у 1860 році видав перший альбом “Подільська вишивка”. Потім закінчив Одеський технікум нафти і газу і навіть попрацював провідним інженером-енергетиком на Красилівському машинобудівному заводі. Та зіткнувшись там з радянською дійсністю, обманом, у Кам’янці здобув історичну освіту. Багато, мабуть, для мене важила тут історія власної родини, яка зазнала комуністичних репресій, а через це і міцніло відчуття закоріненості у рідну землю. Хоча, зізнаюся, все це формувалося за багато років власних шукань, якщо хочете, себе самого і цей процес, як я вважаю, далі продовжується.

До речі, унікальний вплив на мене справив випадок у Німеччині під час моїх заробітчанських мандрів у 1990-х роках. Там я випадково одержав замовлення від одного заможного баварця на реставрацію його фамільної скрині, за яку він мені заплатив, як я вважав, так щедро, що я відмовився брати всю цю суму, пам’ятаючи, що вдома тоді заробляв по 5-10 доларів у місяць. Той чоловік на мене образився, зауваживши з обуренням, що я варвар і не розумію, що ця скриня є духовним оберегом його роду впродовж кількох століть. То був урок для мене на все життя. Нам би навчитися так мислити і діяти у масштабах власної країни.

— І традиційне запитання про твої, зрозуміло, виставкові плани.

— Радий, що в особі голови Подільського Товариства ім. Г.Сковороди Михайла Чайковського впродовж багатьох років маю однодумця. Саме музей є нині тим культурницьким центром, де, насамперед, бачу власні експозиції. Тішити себе тим, що держава чи якийсь потужний меценат допоможуть у створенні, бодай, приватного музею цих моїх артефактів, не доводиться, хоча їх нині вистачило б на повноцінну музейну експозицію. А тому буду і далі просувати свої експонати власними силами. В найближчих планах — виставка в Івано-Франківську, маю запрошення на 2014 рік на персональну виставку у Національній мистецькій галереї у Львові. До речі, не збираюсь припиняти своєї співпраці з церквами, навчальними закладами, найперше, з колективом ХІСТ університету “Україна”, багато зі своїх експонатів релігійного змісту вже подарував церкві.

— До цієї теми ми обов’язково ще повернемося, а перед Різдвом хочу звернути увагу на виносну ікону з твоєї колекції Йосипа Обручника з маленьким Ісусиком на руках, яку вперше тут побачив.

— Ця ікона датується також сковородинським ХVІІІ століттям і належить до іконописної школи українського бароко. Знайшов її у Чернівцях, хоча вона потребує значної реставрації. Проте подібного обрамленого квітами образу Йосипа Обручника ще не зустрічав і в цьому оригінальність ікони. Цікаво, що вона двостороння, бо з іншого боку бачимо затонований образ Богоматері. Зверніть увагу й на іншу ікону Йосипа Обручника. На перший погляд, дуже примітивний стиль її написання, який одна відома одеська мистецтвознавиця відносила до народного кітчу і навіть критикувала мене спершу за те, що я її виставив у своїй експозиції ікон в Одесі. Я їй тоді порадив подивитися декілька хвилин в очі зображеному Йосипу Обручнику. А вже по приїзду додому,  думаєте, не передавав фото цієї ікони цьому науковцеві, яка після її споглядання втратила спокій?

Як на мене, то саме таку реакцію і повинна викликати у кожного з нас наша минувшина, бо доки вона у нас є в душах, серці, доти ми, українці, будемо людьми духовними.

Розмовляв Богдан ТЕЛЕНЬКО  
Фото Миколи Шафінського

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *