Соціум

КП “Хмельницьк- інфоцентр” — 15 років

Як засвідчує практика, в світі немає галузі, яка б розвивалася швидше, ніж комп’ютерні технології. Застосування їх найрізноманітніше і набирає дедалі більшого розмаху. Комунальне підприємство “Хмельницькінфоцентр” теж бере на себе розв’язання багатьох проблем, що мають величезне значення для міста та його мешканців.

 

 

Як засвідчує практика, в світі немає галузі, яка б розвивалася швидше, ніж комп’ютерні технології. Застосування їх найрізноманітніше і набирає дедалі більшого розмаху. І не дивно, адже рівень сучасних інформаційних технологій допомагає людині розв’язати велику кількість проблем, зекономивши таким чином час і зробивши життя більш інформатизованим, відтак більш комфортним. Комунальне підприємство “Хмельницькінфоцентр” теж бере на себе розв’язання багатьох проблем, що мають величезне значення для міста та його мешканців.

 

 

Від бюро обчислювальної техніки — до сучасного підприємства
Створенню комунального підприємства “Хмельницькінфоцентр” передувала велика підготовча робота, яку випало виконати Юрію Ганущаку, на той час він очолював бюро обчислювальної техніки. Як фахівець, він розумів, що галузь треба розвивати й рухати вперед. Тож добряче поїздивши різними містами України та ознайомившись з досвідом впровадження інформаційних технологій у колег, заручився підтримкою тодішього міського голови Михайла Чекмана, котрий, як людина далекоглядна, завжди підтримував усе прогресивне й передове. Тому ініціативу Михайла Костянтиновича 31 липня 1997 року підтримали депутати міськради, прийнявши відповідне рішення про створення МКП “Хмельницькінфоцентр”. На нове підприємство покладались обов’язки впровадження та обслуговування комп’ютерної техніки в роботі відділів та управлінь міськвиконкому, розвиток комп’ютерної мережі між цими структурами, а також вироблення єдиної політики міської ради з розвитку інформаційних технологій для потреб служб, відділів та комунальних підприємств. 10 жовтня того ж року керівником підприємства була призначена Валентина Андріїшина, яка впродовж кількох років очолювала відділ міської статистики. Першим важливим завданням, як пригадує нині Валентина Володимирівна, яке Михайло Костянтинович поставив перед комунальним підприємством, було створення єдиної інформаційної мережі комунальних платежів, аби забезпечити оперативний збір коштів за комунальні послуги та створити можливості для спрощення процедури надання субсидій. Справа хоч актуальна, але в силу об’єктивних причин вирішити її було непросто. Це був час економічної розрухи, невиплати заробітних плат і масового зростання боргів за надані послуги. Ситуація ускладнювалась тим, що наприкінці 90-х у Хмельницькому, як і в інших містах України, було запроваджено оплату комунальних послуг не через єдиний рахунок ЖЕКу, а для кожного комунального підприємства окремо. Споживачі мали п’ять розрахункових книжок на кожен вид послуг. Кошти від пунктів прийому оплати за комунальні послуги надходили на рахунки ЖЕКів невчасно. Окрім того, ЖЕКи в першу чергу забирали свої гроші, скеровуючи залишки до комунальних підприємств із великим запізненням. Чимало проблем комунальним підприємствам додало і впровадження житлових субсидій. В абонентських службах люди утворили великі черги. Аби полегшити соціальну напругу, потрібні були інші підходи в роботі. Створення мережі розпочали із забезпечення ЖЕКів комп’ютерною технікою, встановлення спеціально розробленого програмного забезпечення і створення бази квартиронаймачів. Пізніше її було поповнено базою громадян, прописаних за місцем проживання. Протягом 2009 року проведено ряд кардинальних змін у роботі ЖЕКів (змінено програмне забезпечення, розширено можливості формування звітності, впорядковано та розширено бази даних абонентів). Автоматизація ведення обліку в житлово-комунальних підприємствах та прийому платежів за комунальні послуги значно спростила обслуговування споживачів, забезпечила функціонування інформаційної системи управління грошовими потоками. Нині до мережі підключені усі житлово-комунальні організації міської комунальної власності, ЗАТ “ЖЕО кооперативних будинків”, ПАТ “Хмельницькгаз”, КЕЧ будинкоуправління №2, деякі товариства співвласників багатоквартирних будинків, ТОВ “ТВ-сервіс” (кабельне телебачення) — всього 16 організацій.

За 15 років з вини центру не сталося жодного збою! І комунальні підприємства, і споживачі послуг переконались у надійності обліку, який забезпечує система. Технічні можливості дозволяють перевірити дані за будь-який з 15 минулих років. Досягненням стало також те, що споживач отримав можливість платити за комунальні послуги без розрахункової книжки, назвавши лише своє прізвище та адресу проживання. До речі, мережа комунальних платежів, створена й апробована в нашому місті, тиражується по всій Україні, успішно прижившись не в одному місті.

Нині фахівці інфоцентру працюють над тим, щоб розширити можливості самообслуговування для населення в сфері оплати комунальних послуг. У недалекому майбутньому хмельничани зможуть оплатити житлово-комунальні послуги з допомогою електронних терміналів, а також через Інтернет-мережу, не відвідуючи відділення банку. Питання лише в тому, аби надійно захистити персональні дані.

Досить вдалою інформаційно-технологічною розробкою МКП “Хмельницькінфоцентр” стала система керування голосуванням “Віче”, над якою працювали разом з фахівцями АТ “Мікросистема”. Тоді, наприкінці 90-х місто не могло собі дозволити придбати дороговартісну систему голосування. Отож справжньою знахідкою для роботи ради стала власна розробка, яка замінила ручний режим голосування та підрахунку голосів і працює в міськраді й досі. Також діє в Хмельницькій обл-раді і ще в 21 раді — в межах країни, в основному, в обласних центрах, облрадах, декількох містах обласного значення. Це свідчить про те, що проекти легко впроваджувати, якщо вони мають таке поширення.

Нині, як і колись, “Хмельницькінфоцентру” гріх ображатися на брак підтримки керівництва міста. Міський голова Сергій Мельник (причетний до створення підприємства у 1997 році, оскільки працював тоді начальником фінансового управління), як ніхто інший, підтримує всі проекти підприємства, бо розуміє їх соціально-економічну ефективність для розвитку міста і благополуччя хмельничан. У 2006 році він поставив завдання, і воно було успішно виконане, автоматизувати видачу довідок комунальних підприємств для призначення субсидій. Електронні довідки стали видавати об’єднані мережею всі п’ять громадських приймалень міського управління праці, соціального захисту населення та охорони здоров’я. Тепер, скажімо, за довідками про склад сім’ї, розрахунки за комунальні послуги і т.д. до ЖЕКів звертатися немає потреби, оскільки в управлінні є всі дані про ту чи іншу особу. Практично, місто повністю з власної ініціативи зробило в реальному часі перепис населення, який згодився для створення реєстру виборців. На теренах України наш реєстр визнано одним з кращих, оскільки він є максимально достовірним.

Серед здобутків підприємства — створення електронної карти міста. Наш обласний центр одним з перших в країні отримав електронну базу земельних ділянок, вулиць та будівель. Раніше відповідним службам доводилося користуватися документами в паперовому вигляді, що періодично зношувалися. Із застосуванням просканованих архівних та нових інформаційних даних була створена електронна база, яка й тепер попов-нюється та вдосконалюється. На електронну карту міста вже частково нанесені водопровідні й теплові мережі, деталізувати які поки немає змоги через брак коштів у комунальних підприємств. Тісно спів-працюючи з ПАТ “Хмельницькгаз” та ПАТ “Хмельницькобленерго”, “Хмельницькінфоцентр” допомагає їм у створенні власних електронних баз та мереж. Це важливо не тільки для майбутнього цих підприємств, а й для міста в цілому.

Разом з департаментом архітектури, містобудування та земельних ресурсів, яке очолює депутат міськради Володимир Швець, фахівці підприємства впорядкували перелік вулиць. Він є доступним громаді, бо розміщений на сайті міської ради. “Зараз ми потужно займаємося створенням власного адресного реєстру, — розповідає Валентина Володимирівна. — Хочемо впорядкувати адреси проживання, номери будинків тощо. Думаю, що до наступного року вже зможемо користуватись адресним реєстром”. 
“Важко уявити нині міську раду та виконавчий комітет без роботи цього підприємства, — ділиться Володимир Швець. — На мій погляд, воно працює бездоганно, економлячи кошти міського бюджету. Адже ми у департаментах та управліннях не утримуємо системних адміністраторів — підприємство всі роботи з обслуговування оргтехніки взяло на себе.

Вважаю, що колектив виконав величезну роботу зі створення електронної мережі комунальних платежів та електронної карти міста.

Не менш відповідальними завданнями займаються працівники й сьогодні: ведуть електронний реєстр вулиць. Матимемо на карті точні адреси всіх будівель, споруд, житлових будинків, а також мереж.

Безперечно, інфоцентр робить сьогодні набагато більше, ніж передбачалося на початковому етапі його створення…”

Сьогодні не порівняти технічні можливості міськради та виконкому з тими, які були в далекому 1997 році, як і не порівняти нинішні обсяги роботи та завдання, які виконують працівники інфоцентру. Вочевидь, зміни сталися досить разючі. Наприкінці 90-х комп’ютерна техніка була лише в юридичному відділі, відділі реєстрації, що лише створювався, та бюро обчислювальної техніки. А тепер навіть важко полічити скільки техніки обслуговує ця структура, адже кожне місце спеціаліста комп’ютеризоване. “А от кількісний склад нашого колективу за 15 років залишився сталим. Люди, звичайно, змінювались. Що не кажи, а заробітна плата у нас бажає бути кращою. Але ми не ображаємось на тих, хто, напрацювавши у нас певний багаж знань, знайшов роботу кращу, більш оплачувану.

А завдання наші стають відповідальнішими, їх рівень — вищим. Ми наче сходинками піднімаємося”, — усміхається в розмові Валентина Андріїшина.

До всього переліченого і зробленого додамо розробку та підтримку сайтів. У 2000 році за сприяння АТ “Мікросистема” було запущено офіційний сайт міськради www.khmelnytsky.com, а з 2002 року напов-нення та функціонування сайту пов-ністю забезпечує інфоцентр. Відтоді вся ділова інформація на ньому стала відкритою і доступною для користувачів Інтернет-мережі. Крім цього, на сайті можна познайомитися з міськими новинами, отримати консультації, довідки, зразки заяв та інших документів, написати лист для міського голови. На рахунку інфоцентру це — четвертий розроблений сайт. Є також сайт системи комунальних платежів, зокрема ЖКГ http://mereja.km.ua, де розміщено інформацію про тарифи, копії різних рішень, телефони керівників та спеціалістів, гостьова книга для відвідувачів. Йде постійне спілкування з мешканцями, реагування на їх скарги та зауваження.

“Зараз втілюємо наш найбільший проект, — ділиться Валентина Андріїшина. — Це створення Центру надання адміністративних послуг (ЦНАП), який реалізовувався львівською ГО “Центр досліджень місцевого самоврядування” в рамках програми “Посилення впливу громадянського суспільства” за підтримки Міжнародного фонду “Відродження”. ЦНАП матиме сучасну розвинену комп’ютерну мережу. Власна волоконно-оптична мережа з’єднає ЦНАП з головним приміщенням міської ради, а також відділами та управліннями міськвиконкому. В новому приміщенні на вул. Соборній, 16 вже до кінця серпня будуть працювати Дозвільний центр та відділ реєстрації, а з вересня також надаватимуться інші адміністративні послуги. Це поліпшить якість надання адміністративних послуг, зокрема підвищення рівня комфортності обслуговування заявників, їх інформування та консультування.

Незабаром хмельничани зможуть переконатися в ефективності нововведень. Їм буде комфортно, зручно, а головне вони не витрачатимуть часу на ходіння по кабінетах, що знаходяться в різних кінцях міста, аби отримати необхідні послуги…”

Справи духовні
теж у скарбничці здобутків інфоцентровців. “Крім завдань, які на нас покладені, — ділиться Валентина Володимирівна, — ми завжди шукаємо такі, які приносять якщо не фінансовий зиск, то, принаймні, душевне задоволення. Це, насамперед, видавнича справа…” У спів-праці з головою міської “Просвіти” Зоєю Діденко ХМКП “Хмельницьк-інфоцентр” за свій кошт надрукувало перший український молитовник та брошуру про Книжківці. Разом з керуючою справами міськвиконкому Людмилою Черевченко долучилися до подарункового видання книги про Хмельницький у фотознімках. Потім було видання “Хмельницький. Архітектура. Історія. Архівні фотодокументи”, матеріали до якого зібрали Неллі Павлова та Сергій Єсюнін. Була також робота над книгою про рідне місто, що вийшла друком в одному з київських видань трьома мовами. А зараз працюють над оновленням та перевиданням матеріалів про вулиці Хмельницького, це видання наповнювали краєзнавець Сергій Єсюнін та фотомитець, а нині директор фотомузею-студії Костянтин Жданов.

В архіві підприємства є достатньо велика відеотека, слайд-шоу та кілька фільмів у співпраці з телерадіокомпанією “Місто”, Олегом Ніколаєвим, а також фотороботи авторів конкурсу “Хмельницький крізь об’єктив”. До речі, цей конкурс теж був зініційований та започаткований ними. А тепер традиційно вони організовують його щороку, приурочуючи до Дня міста. І до створення музею фотомистецтва теж мають причетність, чим дуже пишаються. “Завдячуючи міському голові Сергію Мельнику, — розповідає Валентина Андріїшина, — фотомузей став гарною візитівкою та особливістю рідного Хмельницького! Щомісяця музей приймає митців міжнародного рівня, також навчає юних фотолюбителів, які вирішили опанувати фотомистецтво…”

Про напрацювання комунального підприємства за всі 15 років можна говорити довго. Бо дуже багато зроблено, а головне — є ефект, є користь усім нам. Нових проектів, планів у колективу теж багато, бо є потенціал, є прагнення, є підтримка. Думаю, у нас буде не одна нагода розповісти про це хмельничанам.

Вікторія СТАНДРІЙЧУК
На фото: комп’ютерний центр міської ради; під час відкриття комп’ютерного класу у ліцеї №17 (фото з архіву)

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *