Розвиток міста обов’язково вносить зміни в життя громади. І головне, аби ці зміни були кроком вперед, кроком до поліпшення якості послуг, якими користуються люди. Не так давно відбулися громадські слухання з приводу створення в Хмельницькому нової транспортної мережі. Питання дуже актуальне, бо стосується практично кожного хмельничанина. Компетентне слово сказали спеціалісти “Львівської політехніки”, які розробляють нову мережу транспортного сполучення міста. Своє бачення участі у пасажирських перевезеннях висловили й тролейбусники. Їх бажання — аби комунальний електротранспорт мав перспективу розвитку. Наша розмова з директором ХКП “Електротранс” Віктором ПАЛАМАРЧУКОМ.
Розвиток міста обов’язково вносить зміни в життя громади. І головне, аби ці зміни були кроком вперед, кроком до поліпшення якості послуг, якими користуються люди. Не так давно відбулися громадські слухання з приводу створення в Хмельницькому нової транспортної мережі. Питання дуже актуальне, бо стосується практично кожного хмельничанина. Компетентне слово сказали спеціалісти “Львівської політехніки”, які розробляють нову мережу транспортного сполучення міста. Своє бачення участі у пасажирських перевезеннях висловили й тролейбусники. Їх бажання — аби комунальний електротранспорт мав перспективу розвитку. Наша розмова з директором ХКП “Електротранс” Віктором ПАЛАМАРЧУКОМ.
— Вікторе Анатолійовичу, знаю, що у вас своє бачення впливу на ситуацію.
— Так і ситуація непроста: комунальний транспорт не може повноцінно конкурувати з приватним. Ми це розуміємо. Є багато причин і все ж ми хочемо отримати повноцінний шанс. Гріх зруйнувати те, що вдалося зберегти в найважчі роки. На відміну від інших міст, які дозволили загубити громадський транспорт, Хмельницький зберіг і рухомий склад тролейбусного парку, і колектив, і традиції працювати з найкращими показниками. В цьому велика заслуга міської влади, яка в найскладніших ситуаціях не дозволяла занепасти громадському транспорту й постійно підтримувала фінансово. Зрозуміло, що розраховувати тільки на вливання з бюджету міста не можна — не той тепер час. Отож, найперше, що треба зробити, на нашу думку, це виключити дублювання приватними перевізниками тролейбусних маршрутів. Ми порахували, що в середньому на один тролейбус припадає від 3 до 9 приватних автобусів. У випадку, якщо маршрутна мережа буде змінена, це вивільнить, як мінімум, 89 автобусів різної пасажиромісткості. Вивільняться також 13 комунальних автобусів, які зараз курсують соціальними маршрутами і навіть не можуть заробити на пальне. Сума збитків складає 2,4 мільйона гривень. Ситуація зміниться, якщо вони будуть задіяні на маршрутах, які дають хороші грошові надходження.
— Яку суму підприємство недоотримує із-за згаданих причин?
— Через дублювання тролейбусних маршрутів приватними перевізниками ХКП “Електротранс” недоотримує виручки приблизно 16,2 млн. грн. на рік. А це підвищення зарплати нашим працівникам та надходжень до бюджету. Підприємство щомісяця сплачує майже 800 тисяч гривень податків, у тому числі в середньому 220 тис. грн. прибуткового податку. Навряд чи така ж кількість приватних перевізників, які працюють на спрощеній системі оподаткування, сплачують такі суми. Я впевнений, що найекологічніший та найдешевший вид транспорту повинен достойно розвиватися.
— Які конкретні зміни пропонуєте на маршрутах?
— Варто зняти автобусний маршрут №19 “Ракове — Озерна” в кількості 8 одиниць — додати 1 тролейбус на маршрут №3 (загальна кількість 6 одиниць, у тому числі 5 одиниць при завантаженості 50%+1), інтервал руху зменшиться з 19 хв. до 15,5 хв.; зняти автобусний маршрут №22 “Озерна — “Катіон” (6 одиниць), натомість додати один тролейбус на маршрут №12 (загальна кількість 5 одиниць, в тому числі 4 одиниці при завантаженості 73%+1), інтервал руху зменшиться з 21 хв. до 16 хв.; зняти автобусний маршрут №52 “Ракове — “Катіон” (12 одиниць). На лінії працюють 6 тролейбусів, додавши 2 одиниці на тролейбусний маршрут №7, інтервал руху зменшиться з 18 хв. до 13 хв. Загальна кількість 8 одиниць, у тому числі 6 одиниць при завантаженості 80%+2 одиниці; зняти маршрут №51 “Ракове — “Катіон” (6 одиниць) –– додати 3 одиниці на тролейбусний маршрут №7А (при діючих 9 одиницях та завантаженості 80%). Інтервал руху зменшиться з 18 хв. до 9 хв.; зняти маршрут №21 “Автостанція №1 — “Катіон” (7 одиниць) — додати 3 тролейбуси на маршрут №17 (при діючих 5 одиницях та завантаженості 74%). Інтервал руху зменшиться з 20 хв. до 10 хв. Додатково додати 4 автобуси марки “Богдан”. У результаті проведених заходів підприємство за рік додатково отримає більше 3 млн. грн. На приватних маршрутах №№2, 29, 49 зменшити випуск автобусів удвічі. Додати один тролейбус на маршрут №8 та ще один на тролейбусний маршрут №8А; додати 2 одиниці на тролейбусний маршрут №11А; додати один тролейбус на маршрут №11. Додаткові надходження за рік становитимуть 510 тис. грн.
— Не секрет, що певні труднощі підприємство має через недофінансування з державного бюджету.
— При перевезенні за рік приблизно 25,7 мільйона пасажирів пільгових категорій підприємство отримало в порівняльних цінах 2011 року 15,5 млн. грн., тобто недоотримало 10,2 млн. гривень. Ці кошти можна було б використати на оновлення матеріальної бази, на розвиток підприємства в цілому, інші статті витрат.
— Якщо ваші пропозиції щодо поліпшення транспортної мережі будуть враховані, який очікуєте економічний результат?
— За рахунок збільшення завантаження тролейбусів, зменшення інтервалу руху машин доходи зростуть на 20%, частково зменшаться збитки на автобусні перевезення. Очікувані надходження — 4-5 мільйонів на рік. Ми дуже розраховуємо на грамотний підхід у вирішенні цього питання, на підтримку депутатів нашого комунального підприємства, яке й надалі залишатиметься не лише екологічним, а й соціальним транспортом.
Розмовляла Вікторія СТАНДРІЙЧУК