Соціум

Про соціальний захист з акцентом на адресність

Одним із пріоритетів своєї діяльності нинішній уряд України визначив подолання бідності, насамперед, надання соціальної допомоги найнужденнішим громадянам. На сьогодні існують до 20 програм такої підтримки. Так, на початок нинішнього року державні субсидії на оплату житлово-комунальних послуг отримували 1,4 мільйона сімей — на 62% більше, ніж у 2009 році.

За словами урядовців, більшу підтримку держави мають відчути і малозабезпечені сім’ї, одинокі матері, опікуни, інваліди та інші верстви населення. Загалом, розміри всіх соціальних виплат, які залежать від прожиткового мінімуму, повинні підвищуватися щоквартально. Диференційованою буде і виплата соціальної допомоги по народженню дитини. Якщо жінка народила в січні, вона отримуватиме на першу дитину 17952 гривні, на другу — 36720 гривень, на третю та кожну наступну — 73440 гривень. У квітні ці розміри становитимуть уже 18304, 37440 і 74888 гривень відповідно.

На засіданні прес-клубу, яке відбулося днями в головному управлінні праці та соціального захисту населення у Хмельницькій області, журналісти були ознайомлені, як у регіоні реалізуються програми соціальної допомоги. Як повідомила начальник управління Світлана Лукомська, система соціального захисту малозабезпечених подолян нині орієнтована саме на адресність допомоги. Цією системою в області охоплено понад 165 тисяч сімей, 110 тисяч інвалідів усіх категорій. З державного бюджету за рахунок субвенцій на виплату соціальної допомоги цього року передбачено 814 мільйонів гривень — на 80,5 мільйона більше, ніж у минулому році. Стосується це і субсидій на оплату житлово-комунальних послуг.
Цікаво, що, за попередніми розрахунками у період ажіотажу торік, в управлінні передбачали збільшення звернень за субсидіями до 98 тисяч сімей, але фактично за ними звернулися лише 52 тисячі, а одержали право на їх отримання 43 тисячі. Про вільний доступ до цього права йдеться і сьогодні. Оформити субсидії, запевняють спеціалісти управління, можна будь-коли. Нині 10% сімей таке право отримали. З ростом тарифів кількість субсидій буде зростати, але проблем з їх отриманням не очікується. Мережа підрозділів соцзахисту в області є розгалуженою, крім райцентрів, вони відкрилися навіть у деяких селах.

Кращій організації з надання допомоги служить єдина технологія прийому громадян, запроваджена у рамках реформування системи соціального захисту. До речі, Хмельниччина у поширенні цієї технології, за моніторингом Міністерства соціальної політики, є третьою в Україні. Вагому роль нова технологія вкупі з іншими заходами має зіграти у переході на адресну допомогу в наданні пільг — це особливе завдання, яке визначив для себе нинішній уряд.
За словами Миколи Дідика, заступника начальника управління, на Хмельниччині вже здійснена інвентаризація всіх пільг, які надаються 362 тисячам подолян. Показово, що за споживання твердого палива і скрапленого газу пільговики отримують живі кошти. Отож йдеться про те, що і всі інші пільги громадянам з часом мають надаватися лише грішми. Відповідний експеримент в окремих регіонах країни розпочнеться вже нинішнього року.

За відповідними державними програмами, зокрема програмою Президента “Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава”, передбачається здійснення низки заходів для запровадження в Україні принципу адресності всіх видів соціальної підтримки. Серед них — інтеграція житлових пільг у систему житлових субсидій; створення єдиного соціального агентства з комплексного обслуговування осіб, які потребують соціальної підтримки; запровадження до кінця 2014 року картки соціальної допомоги.

Обговорюючи тему адресної допомоги, учасники засідання відзначили, що вона має замінити діючий принцип компенсації пільг житлово-комунальним підприємствам. Прикладом цього є Росія, де умови і формат соціальної допомоги відповідають українським. Але наскільки монетизація пільг, яка була впроваджена в Російській Федерації, відповідає нашим реаліям, насамперед економічним? Як відомо, витрати держбюджету Росії з переходом до монетизації зросли втричі порівняно з витратами на компенсацію комунальним структурам. Чи витримає таке навантаження вітчизняна державна скарбниця? Зрозуміло, що до завершення експерименту ці запитання мають риторичний характер, але в головному управлінні праці та соціального захисту населення впевнені, що адресна допомога є і питанням соціальної справедливості — з погляду на потреби та реалії умов життя в містах та селах.

Володимир Разуваєв

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *