Не дивуйтесь, чому саме це слово, можливо, надто складне, я
використала в заголовку. Воно означає послідовність точно визначених
дій, що однозначно призводять до вирішення поставленого завдання
(термін швидше математичний). І засіло воно міцно в голові відтоді, як
ще в лютому представники Міністерства охорони здоров’я пояснювали, як
наша держава готується до боротьби з коронавірусом, який рано чи пізно
мусив до нас прийти. Тоді нас запевняли, що визначено чіткий алгоритм
дій, усі будуть працювати злагоджено.
І ось, коли вірус таки дістався України, ми насправді побачили і
відчули, що означає отой алгоритм “по-нашому”.
По-перше, в нас досі відсутнє масове тестування (до речі, саме на
найширшому тестуванні наполягає ВООЗ, аби змінімізувати летальні
випадки). У нас, як жартують у соцмережах, “треба покашляти на нардепа
і зачекати результату його тесту”. Або ж треба було бути завбачливим і
“змотатися” хоча б на день (якщо не на заробітки) за кордон. Або ж
проконтактувати з уже виявленим хворим. У всіх інших випадках
українцям, які нікуди не виїжджали з рідної землі, і є сумлінним
платникам податків, пройти тест на коронавірус дуже складно.
По-друге, маємо чіткий алгоритм зубожіння переважної частини
населення. Ще місяць карантину — і люди вийдуть із нього з порожніми
кишенями (можна сказати інакше, але я обрала пристойний варіант). Адже
більшість живе від зар-плати до зарплати. Тому місяць ще можна
протриматися. Але, якщо в сім’ї двоє дітей, а батьки обидва не
працюють, це проблема. Навіть, якщо є якісь заощадження, надовго їх не
вистачить. Саме 60 відсотків опитаних (опитування проводила група
“Рейтинг”) підтвердили це.
Лише 16 відсотків респондентів зазначили, що їм може вистачити
заощаджень на два місяці. Три місяці зможе протриматися 7 відсотків
населення, до півроку — 6, і до року — 1 відсоток. Ось така у нас
сумна перспектива. То, може, держава підставить нам плече? Спасибі їй,
звісно, від пенсіонерів за додаткову тисячу гривень і щомісячну
доплату (500 гривень) до пенсії, яка передбачена для 80-річних, але її
ще ніхто не отримав. Утім ми зараз про молодших. Звичайно, підставить.
Півплеча уже, вважай, під нами — привітно відчинили свої двері
ломбарди. Ану, що там у нас із вами є цінного? Не соромтесь, несіть.
Жити ж нам за щось треба. І в цьому по-моєму третя складова алгоритму.
Далі. Четверта позиція — постійне перебування у стані стресу під час
карантину. Як думаєте, що відчувають люди, дізнавшись, що в Дніпрі
викопано 600 могил? Навіть ті, хто мешкає за сотні кілометрів звідти?
Розпач, але точно не бажання лягти в могилу. Бо вони, у випадку
захворювання, ще мають, хай і дуже кволу, надію на лікування. Чи це,
можливо, прихована реклама для психологів? Хоча, мені здається, тут
нам уже консультація у психіатра потрібна. Бо хтозна, чи підхопимо
коронавірус, а от дах з нашої голови точно з’їхати може.
Наступна, п’ята, позиція алгоритму — ігнорування вимог самоізоляції
багатьма з тих, хто повернувся з-за кордону. О, це вже громадяни
включаються в спільний процес. Невже вони не відчувають, як самі себе
ганьблять? Адже про яку самосвідомість може йти мова у людей, які
свідомо наражають на небезпеку навіть своїх рідних?
Не забуваймо, до Великодня, за прогнозами, в Україну має заїхати
чимала кількість людей. Ні-ні, я не проти своїх співвітчизників. Я
просто проти того хаосу, який панує під час їхнього повернення.
Є ще одна, шоста, позиція — практично тотального подорожчання.
Зокрема, продуктів, засобів медичного призначення — приміром, масок. А
що в аптеку без маски не можна і в аптеці її нема. Де взяти?
Правдами-неправдами, через Інтернет, по 20-25 гривень люди купують
собі маски, аби їхати в громадському транспорті чи зайти до магазину.
Якщо маску необхідно змінювати через кожні дві години, то навіть для
проїзду в обидва боки треба дві маски. Тобто 40 чи й 50 гривень. То,
може, не треба було наші маски за кордон (в ту ж Іспанію) продавати, а
насамперед громадян своєї держави забезпечити?
Зрештою, далі про подорожчання. Ціни на продукти ростуть на очах. Дуже
популярні нині — часник, лимон, імбир, які всі кинулися вживати для
підвищення імунітету. Отож кілограм лимонів коштує 105-120 гривень,
часнику — 140-150, імбиру — 500-600 гривень. Як вам бажання
якнайшвидше здерти з ближнього свого шкуру? О, це по-нашому, це ми
вміємо!
Але не лише цих три, так би мовити, сьогоднішніх топ-продукти шалено
здорожчали. Скромніше й повільніше, але додає в ціні та ж гречка (у
магазинах нашого міста за кілограм крупи правлять 40-45 гривень).
Майже вдвічі подорожчала цибуля — уже по 28 гривень. Ростуть у ціні
картопля, цукор, пшоно, туалетний папір. Де на гривню, де на дві —
олія, масло, оселедець, газована вода. А те, що стало коштувати на 50
копійок більше, уже й не помічається. Але ж усе це збільшує витрати з
нашого гаманця. В підсумку шанси на нормальне перебування (виживання)
в карантині зменшуються.
Ольга Іванівна, покупець, скаржиться: “Тепер кожен похід у магазин
автоматично дорожчає на гривень 50-60. А якщо нині ми закуповуємо
більше товару, бо рідше виходимо, то часто й на сотню треба викласти
більше. Аж плакати хочеться від цього. Невже держава не може лад у
цьому дати? Ми й так не знаємо, що нас чекає, живемо в страху. То ще й
цінами хочуть нас більше прибити!”
Світлана Сергіївна, власниця невеличкого магазину, пояснює, що це
постачальники піднімають ціни. Тому й вони мусять робити те ж саме.
Саме тому, можливо, й настав час запровадити радикальні заходи —
державне регулювання цін на продукти першої необхідності в період
карантину.
Верховна Рада 30 березня прийняла законопроєкт, що передбачає
адміністративну відповідальність за порушення під час карантину
порядку формування, встановлення та застосування цін і тарифів на
товари й продукти, що мають соціальну значимість.
Перелік цих товарів та продуктів й ціни на них затверджено Кабінетом
міністрів. Якщо ціна перевищить в 1,2 раза рівень ціни, яку визначив
уряд, постачальники або продавці можуть бути оштрафовані на 200-250
неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (3400-4250 гривень), для
посадових осіб — від 250 до 300 неоподатковуваних мінімумів (4250-5100
гривень).
Дуже сподіваємося, що це справді працюватиме ефективно. Бо всім нам
треба вижити і залишатися здоровими.
Тримаймося — кожен у своїй оселі, але всі разом. У цьому власне й
полягає важливість основного алгоритму — вижити.
Ми ж зможемо, правда? Бо в час біди загребущою стає таки меншість.
Більшість з нас обов’язково протягне руку допомоги тому, хто потребує.
Поки що наше головне завдання — залишатися вдома.
Карантин триває, навчання продовжується!
Карантин — не канікули, а час для самоосвіти та дистанційного
навчання. Під таким гаслом проходять цьогорічні шкільні вихідні,
пов’язані з епідемією коронавірусу. Міністерство освіти України
розробило чимало новаційних програм для отримання знань удома. Нині
кожен учень користується Інтернетом і педагоги вирішили використати це
на користь отримання нових знань.
Розроблено чимало платформ на YouTube каналі і для вивчення шкільних
предметів. Наприклад, з середини березня в YouTube Київ транслює
відеоуроки зі шкільної програми. Проводять їх найкращі вчителі
столичних шкіл та ліцеїв. Це шанс не лише для учнів навчатися у профі,
а й для освітян, які можуть познайомитися з методикою провідних
педагогів країни.
Особливо не слід розслаблятися в навчанні учням, які готуються до ЗНО.
Для них відеоуроки проходять щодня о 9.30, 11.30 та 13.30. Тривають
такі уроки півгодини. Усього в програмі 13 предметів: біологія, хімія,
українська мова та література, історія України, світова історія,
географія, фізика, алгебра, геометрія, німецька та англійська мови.
Під час карантину графік дитини має залишатися таким, як і в
навчальний період, кажуть учителі. Важливо мати чітко визначені робочі
години для виконання завдань онлайн. Педагоги радять виконувати цю
роботу проміжками у 20-25 хвилин із перервами на чай, перекус або
прогулянку на балконі.
Навчатися дистанційно школярам допоможуть студія онлайн-освіти для
школярів EdEra, геймефікована платформа для підготовки до ЗНО iLearn,
безкоштовна платформа для підготовки до ЗНО Besmart, онлайн курси для
школярів, студентів і дорослих Prometheus.
Корисним для школярів буде й просвітницький Інтернет-канал
Книга-мандрівка. Чимало інформації можна знайти на сайті Освіта.ua,
платформі для вивчення математики Matifik, сайті для дошкільнят
Крокотак. Діє й Інтернет-школа “Ранок”.
“Проблематично навчатися дітям, які на період карантину поїхали до
родичів у села. Там часто відсутній навіть телефонний звʼязок, а
Інтернет ще майже неосвоєний. Для таких дітей відбуваються уроки на
провідних українських телеканалах. Діти поінформовані про них. Кожна
дитина під час карантину підтримує звʼязок із вчителем. Вона має право
зателефонувати і спитати поради щодо незрозумілого навчального
матеріалу. Усі вчителі під час карантину активні. Якщо в учня
виникають проблеми з якимось предметом, він має право зателефонувати
до вчителя-предметника, запитавши телефон в класного керівника чи
однокласників. У мене також є діти. Шкільні завдання нам надсилає
вчителька, а також керівник танцювального гуртка, куди ходить моя
дитина. Освітянська спільнота міста нині контактує і через програми
Viber, GoogleClassroom, найкраще виходить через програму Zoom. Тут
можна одночасно всіх бачити, комунікувати з усіма. Таким чином
проводяться міні-уроки та повні уроки. Кожен вчитель протягом
карантину веде журнал, куди виставляє оцінки за виконані завдання. Це
мотивує дітей. Навчання через Інтернет дається непросто для вчителів
старшого покоління. Але, на щастя, поки все у них виходить”, —
зазначає в.о. начальника міського департаменту освіти та науки
Світлана Губай.
Зрозумівши, що на карантині не зможе без своїх учнів, організувала
Інтернет-спільноту вчитель молодших класів міського НВО №1 Надія
Панькова. Її вихованці, завдяки Інтернет-звʼязку, радяться з приводу
навчання, спілкуються, показують поробки, які вони майструюють удома з
батьками.
Спершу вихованці Надії Панькової спілкувалися через Skypе, але
виникали проблеми зі зв’язком і не вдавалося бачити всіх дітей
одночасно.
Вчителька почала користуватися програмою Zoom, якість послуги була
значно кращою. Завдяки спілкуванню через Zoom можна проводити уроки по
40 хвилин, кожен наступний — через 10 хвилин. Проте безкоштовна версія
спілкування Інтернетом почала виключати деяких дітей з онлайн звʼязку,
їм доводилося заходити в програму знову. Тому Надія Панькова вирішила
скористатися платною програмою. Якщо уроки київських та міських
вчителів проходять одночасно, то уроки перших діти можуть подивитися в
записі після 16.00. Оцінюються в молодших класах пʼять предметів:
математика, природознавство, українська та іноземна мови, літературне
читання. Інші предмети не оцінюються, просто вчитель в соц-мережах
пише похвалу. Діти також роблять зранку руханку і показують
відеозаписи вчителю.
“Інтернет-навчання не повинно перевантажувати дітей. Одного-двох
уроків на день вистачить, решту матеріалів діти засвоюють самостійно”,
— зазначає Надія Панькова.
Хоч Інтернет-шкіл нині багато, існує проблема в небажанні дітей
вчитися вдома. Діти не звикли до Інтернет-уроків і часто можуть
сприймати їх не всерйоз. Тут потрібна особлива мотивація дітей. Поради
батькам розробила кандидат психологічних наук Аліна Оверченко, яка
стверджує, що найкращим мотивом навчальної діяльності є пізнавальний,
при якому дитина навчається тому, що їй цікаво пізнавати світ і
отримувати задоволення від своїх інтелектуальних зусиль. Таких дітей
не потрібно стимулювати до навчання, на жаль, їх є небагато.
За утилітарного мотиву дитина навчається тому, що розраховує отримати
від цього певну вигоду. Якщо це стосується вашої дитини, можете
стимулювати її до навчання під час карантину, надаючи їй певні блага,
які мають для неї важливе значення. Уважні батьки знають потреби своїх
дітей. Не варто забувати, що вони особливо чутливі до похвали. Тож
хваліть дитину за кожне виконане завдання й відповідальність, із якою
вона навчається навіть під час карантину.
Однак деякі діти навчаються через страх покарання за неуспішність.Це
найгірший із мотивів, адже є підґрунтям для розвитку страху перед
новими починаннями і ризикованими кроками в дорослому житті, які могли
б привести до успіху. Тут потрібно бути особливо обережним при
мотиваційних проханнях. Наприклад, слід замінити слова: “Якщо не
прочитаєш оповідання, не будеш грати в комп’ютерну гру” на такі: “Якщо
прочитаєш оповідання, то зможеш пограти в комп’ютерну гру”. Саме таким
простим перефразуванням мотив страху зміниться на мотив вигоди.
Нині Міністерство освіти і науки через карантин передбачає два
варіанти завершення навчального року. За першим карантин завершується
до першого тижня червня. Учні, крім одинадцятого класу, закінчують
навчальний рік у кінці червня. Після карантину для них організовуються
корективи навчання. Тобто, вчитель виявляє теми, які учень засвоїв
недосконало, вказує, що потрібно допрацювати вдома, вивчаються
критичні теми для класу.
Одинадцятикласники також навчаються до кінця червня, коригують пробіли
в навчанні, готуються до ЗНО. Результати основної сесії ЗНО стають
відомими в кінці липня. Випускна кампанія почнеться на початку серпня.
За другим сценарієм карантин продовжується до початку серпня. Школярі,
крім одинадцятикласників, закінчують навчання в кінці травня й
отримують відповідні документи. В 2020/2021 навчальному році перший
місяць буде коригуючим. Вчителі здійснюватимуть зріз знань,
ідентифікуватимуть теми, з якими є проблеми. Навчальний рік 2020/2021
продовжиться до кінця червня.
ЗНО для учнів 11класу стартує в середині серпня й закінчується до
середини вересня. Вступна кампанія завершиться до середини жовтня, а
навчання першокурсників розпочнеться на початку листопада.
Через епідеміологічну ситуацію буде відмінено підсумкову державну
атестацію в четвертих і девʼятих класах.
“У четвертих класах вирішальною буде річна контрольна, яку писатимуть
діти після карантину. Тому учням варто вчити всі предмети. Особливо
тим, хто після четвертого класу хоче вступити до гімназії. Саме річна
контрольна вирішить, яка оцінка за предмет буде в учнівському табелі,
який отримають усі учні. В учнів четвертих та дев’ятих класів у
табелях та атестатах не буде оцінок за іспити. Для річної оцінки з
навчального предмета враховуватимуться й оцінки за виконані завдання
під час карантину”, — зазначає Світлана Губай.
З 15 квітня діє онлайн пробне ЗНО зі всіма необхідними поясненнями.
Охочі можуть потренуватися, отримавши онлайн тестовий зошит. Проте
напередодні тестування усім, хто зареєструвався й заплатив за послугу,
надаватиметься можливість здати детальне тестування очно. Дата
проведення пробного ЗНО ще невідома і залежить від тривалості
карантину.