4 жовтня Хмельницька міськрада підписала угоду з ЄБРР
про підготовку кредитного фінансування модернізації
громадського тролейбусного транспорту міста
Документ своїми підписами скріпили міський голова Олександр Симчишин, директор Хмельницького КП “Електротранс” Сергій Бобух та заступник директора ЄБРР в Україні Марк Магалецький.
За словами Олександра Симчишина, ЄБРР є одним з найбільших партнерів Хмельницького. Співпраця з Європейським Банком Реконструкції та Розвитку триває вже декілька років. Першу передкредитну угоду з ЄБРР місто підписало у 2019 році. Тоді вона стосувалася вирішення питання поводження зі сміттям, а торік була підписана безпосередньо кредитна і грантова угода на будівництво сміттєпереробного комплексу та впорядкування міського сміттєзвалища. Ще одна угода була підписана в Києві, коли Хмельницький доєднався до проєкту “Зелені міста”, і цей проєкт перебуває в стадії реалізації. Зараз мова йде про кредит на придбання для міста 50 нових тролейбусів.
“Ми багато разів декларували, що стоїть завдання на 100% оновити рухомий склад нашого КП “Електротранс” — мова йде про тролейбуси. Ми цей процес почали в 2016 році. На сьогодні придбали нових 32 тролейбуси, 6 капітально відремонтували, але це було або бюджетне придбання, або через лізингові програми. Це пристойна кількість нових тролейбусів, але недостатня для того, щоб оновити тролейбусний парк одномоментно, що дає нам економію по енергоресурсах, і що дасть нам можливість вивести на маршрути абсолютно новий транспорт. Тому ми підписуємо передкредитну угоду на можливість отримання кредиту на придбання 50 нових тролейбусів.10 з них буде на автономному ходу і вони працюватимуть, швидше за все, на нових маршрутах. Решта 40 — класичні тролейбуси з кондиціонерами, що теж досить важливо для комфорту пасажирів. Така кількість дасть нам можливість фактично на 100% оновити тролейбуси, але ми кажемо про 90%, тому що ставимо собі завдання за рік-два, замість 80-85 тролейбусів, які зараз виходять на лінії, випускати понад 100 тролейбусів. Це буде різке оновлення громадського електротранспорту, що дасть економічний ефект, тому що нові тролейбуси економніші в споживанні енергоносіїв, вони дають більшу касову виручку, тому що пасажир обирає комфортний транспорт.
В передкредитній угоді ми визначаємо, що будемо мати можливість отримання гранту — попередньо це 200 тисяч євро. За ці кошти ми плануємо розробити план мобільності міста Хмельницького. Це надзвичайно важливий документ, якого нам не вистачає, який перед вирішенням транспортних проблем приймали всі успішні європейські міста. Ми вивчали досвід Анкари. Їм план мобільності обійшовся у 3 млн доларів. План мобільності — це комплексна оцінка і системні пропозиції по всіх питаннях транспорту, пішоходів, велосипедистів, розмітка, світлофори, тротуари, тролейбуси, маршрутки, приватний транспорт тощо. Ми сподіваємося, що план мобільності дасть нам можливість побачити реальну картину і далі напрацьовувати заходи, як покращувати ситуацію”, — прокоментував подію Олександр Симчишин.
За словами міського голови, точну суму кредиту визначить техніко-економічне обґрунтовування, яке готуватимуть після підписання передкредитної угоди. Так само після ТЕО буде визначена й відсоткова ставка цього кредиту. За попередніми прогнозами, це може бути кредит на 13 років з трирічним пільговим періодом. Якщо взяти до уваги хоча б той факт, що старі тролейбуси потребують постійного ремонту та капіталовкладень, а повний комплексний ремонт одного тролейбуса обходиться місту в 1,5-1,8 млн грн, то умови кредиту для міста вигідні.
“ЄБРР насправді дає хороші умови. Є досвід українських міст, які вже реалізували оновлення транспорту саме з ЄБРР, і цей досвід є дуже позитивним. Я впевнений, що наша співпраця з ЄБРР буде продовжуватися, вона є ефективною, результативною, взаємовигідною. Якщо все піде відповідно до нашого плану, то орієнтовна дата реалізації проєкту — друге півріччя 2022 року. Подібні проєкти уже втілювалися в українських містах, шлях є торованим”, — зазначив Олександр Симчишин.
Заступник директора ЄБРР в Україні Марк Магалецький висловив сподівання, що всі хмельничани відчують позитивні зміни, і навів приклад успішної реалізації аналогічного проєкту в Маріуполі.
Ольга Сєргєєва