З 1 липня комунальний транспорт міста перейшов на безготівковий розрахунок
Вже тиждень тролейбуси без кондукторів. Їх замінили бригади контролерів, які перевіряють, чи провалідували пасажири електронний квиток, чи мають проїзні, які ніхто не відміняв, або разові квитки з QR-кодом в тих, хто немає електронної картки.
У перший день порушників не штрафували. Пасажирів інформували про нові правила проїзду, показували, як правильно прикладати електронний квиток до валідатора, аби поїздка була оплачена, пояснювали, як можна сплатити за проїзд чипованою банківською карткою, розповідали, де можна купити та поповнити грішми електронний квиток і придбати разовий квиток з QR-кодом. А ще неодноразово нагадували пасажирам про 120 гривень штрафу, який доведеться сплатити за неоплачений проїзд. До речі, якщо пасажир відмовляється сплачувати штаф, поліція, яку викликають контролери, складає протокол про адмінпорушення і справу передають до суду. Тоді доведеться викласти з гаманця вдвічі більше.
Люди до безготівкового проїзду ставляться по-різному. Одні задоволені, оскільки це зручніше і дешевше. Інші вважають, що краще, якби був єдиний квиток на всі види транспорту.«Я купила електронний квиток завчасно, оскільки користуюсь винятково тролейбусом. На відміну від маршруток, в салоні чисто, відчиняються люки та вікна, простору більше. А водії маршруток, щойно зросла вартість проїзду, вже беруть необмежену кількість пасажирів, хоча не мають права цього робити навіть за відсутності карантину. Та й брудно в маршрутках і душно», – каже Надія Білоус.
Пасажир Микола Чорний вже підрахував, скільки зекономить, користуючись е- квитком. Каже, якщо їздити лише тролейбусом і тільки двічі на день — це приблизно 70 гривень, адже е-квиток дешевший, ніж разовий. Для сімї з чотирьох людей економія складає відповідно 280 грн. « Якщо ж їздити маршруткою, то мій сімейний бюджет недоотримає майже тисячу гривень», — підсумував чоловік.
Валентина Остафійчук, контролерка, вважає, що пасажири мають бути свідомими і вчасно валідувати квиток, а не чекати, коли вже зайде до салону контроль. “Дехто ж думає, що вдасться проїхати «зайцем», але нас, контролерів, 60 чоловік, — каже пані Валентина. — І працюємо ми оперативно, тож пасажирам варто бути законослухняними.”
2 липня «зайців» вже штрафували. Коли ж вони на чемне звернення контролера намагались уникнути покарання за неоплачений проїзд, у салоні з’являлись інспектори муніципальної дружини, також чемні, але наполегливі. За словами в.о. директора КП «Електротранс» Cергія Бобуха, за 4 дні роботи за новими правилами штаф сплатили 11 чоловік, загальна сума 1320 грн. Втім, були ситуації, коли деякі валідатори не точно фіксували оплату. Це вже виправили, і тепер валідатори перед рейсом щодня перевіряють на справність.
«У разі відсутності зв’язку під час рейсу валідація все одно буде зберігатися для подальшої синхронізації з системою. У разі виходу з ладу обох валідаторів під час рейсу пасажири зможуть їхати безкоштовно до кінцевої. Це вважатиметься простоєм, за який платитиме оператор системи — ТОВ «Фінансова компанія „ГЕРЦ“», — пояснив керівник.
Станом на 1 липня е-квитки придбали 7 тисяч містян, а вже наступного дня бажаючих купити е-квиток збільшилось в рази. Навіть декому не вистачило, але ситуацію одразу ж владнали — компанія «Герц» завезла ще 10 тисяч квитків, тому проблем з придбанням е-картки в точках продажу вже немає. В обласному центрі є більше таких 30 точок. Їх перелік можна побачити на веб-сторінці «Електротрансу». Немає проблем і з пільговими е-квитками. Їх продовжують видавати у відділеннях управління праці та соціального захисту. Гості ж міста можуть придбати одноразові квитки на веб-порталі “ГЕРЦ”, за допомогою платіжних терміналів “ІВОХ” та “City24”, а також за допомогою мобільного додатка “7pik”.
Поповнити електронні картки грішми можна чотирма способами: на веб-порталі «Май сіті» та «ГЕРЦ», через платіжні термінали та мобільний додаток «Севенпік».
Отже, щоб не потрапити в халепу, усі пасажири повинні знати нові правила проїзду. «Ви заходите в тролейбус, і у вас є час — це одна зупинка, щоб здійснити безготівкову оплату, – пояснює заступниця директора ХКП «Електротранс» Наталія Свистун. — В іншому випадку – штраф, який становить 240 грн. З чого він складається? 120 гривень — це десятикратна вартість проїзду із підвищеним коефіцієнтом 20 гривень, і адмінштраф — 120 гривень. Це передбачено статтею 135 КУпАП».
З часом валідаторами мають обладнати й приватний громадський транспорт. Як розповів в.о. директора управління транспорту міської ради Сергій Шепурев, зараз компанія «ГЕРЦ» готує договори, які будуть укладені з власниками маршруток та автобусів.
Вікторія Катрич