Актуальне інтерв'ю

Місто, в яке зима не приходить раптово

Серед усіх комунальних підприємств систем теплопостачання “Укртеплоенерго” хмельницькі тепловики впевнено тримають лідерські позиції. Втім за будь-яким успіхом стоїть конкретна системна робота, спрямована на розвиток та модернізацію. Завдяки цьому місто давно забуло про те, що зима може прийти раптово, а опалювальний сезон не розпочатись вчасно. Хмельничани ж звикли, що тепло до їхніх осель подається безперебійно, а гарячу воду, на відміну від багатьох інших міст, мають і влітку. Яким був рік, що минає, для колективу КП “Південно-Західні тепломережі” та що чекає на споживачів у 2021-ому, говоримо з директором підприємства Павлом Возборським.

— Пане Павле, в Хмельницькому два комунальні підприємства, які забезпечують містян теплом та гарячою водою, й обидва успішні. Яку територію обслуговують “Південно-Західні тепломережі”?
— Ми обслуговуємо третину міста — це два досить великі мікрорайони — Південно-Західний та Гречани. Зокрема 26 закладів освіти, 13 медичних закладів плюс 202 будинки, загалом 19600 абонентів. На балансі підприємства 69 кілометрів мереж. З них 18 кілометрів — нові мережі, аварійних немає, але є такі, що потребують і ремонту, і заміни. Над цим і працюємо.

— Внаслідок пандемії серйозних збитків зазнали всі комунальні підприємства. Як вдалося впоратися з викликами і вчасно розпочати опалювальний сезон?
— Як і всі комунальні служби, наше підприємство належить до критичної інфраструктури, оскільки забезпечує життєдіяльність міста. Тому працювали за звичним графіком, хоча й було нелегко. Усі заплановані роботи завершили вчасно і навіть встановили своєрідний рекорд: замінили майже три кілометри тепломереж та мереж гарячого водопостачання на сучасні попередньо ізольовані, які надійніші та довговічніші. Ці заходи мінімізують втрати при транспортуванні теплової енергії до споживача. Це на кілометр більше, ніж торік. Хоча планували прокласти 2,5 кілометра, але в ході робіт виявили ще одну проблемну ділянку, яка потребувала заміни труб. У зв’язку з цим дещо не вклались у графік, але до опалювального сезону все зробили.
Якщо більш конкретно, то це ділянка Курчатова, 4/1, 4/2. Об’єкт досить складний, оскільки там розташовувався ринок. Втім підприємці поставилися з розумінням і самотужки перенесли свої торгівельні павільйони, давши нам проводити заміну мереж. Ще два об’єкти у Гречанах — це Курчатова, 1д, Північна, 113, Курчатова, 17. У Південно-Західному мікрорайоні — це Інститутська, 20, Тернопільська, 20 і 36 — також два досить великі і складні об’єкти.
— Але ж не трубами єдиними, хоча, це одна з головних проблем.
— Містяни згадують про нас здебільшого напередодні опалювального сезону, хоча підприємство працює весь рік. Постійно триває процес ремонтів, реконструкцій та модернізації, але левову частку робіт виконуємо в міжопалювальний період, оскільки в теплу пору року більш сприятливі умови. Цьому передує детальний аналіз попереднього опалювального сезону, враховуються недоліки, складаються графіки на проведення профілактичних робіт. Одна з них — промивання ЦТП, плануються завдання, які потрібно виконати до вересня-жовтня. Так, цього літа, крім заміни мереж, на одному з об’єктів капітально відремонтували водогрійний котел, провівши заміну його конвективної частини. Насправді це дуже серйозна і трудомістка робота, але ми виконали її власними силами, зекономивши 400 тисяч гривень, які мали б заплатити підрядній організації. Цьогоріч на наших ЦТП ми також встановили нові сучасні теплообмінники, що дозволить подавати споживачам гарячу воду на більш якісному рівні. На ЦТП та одній із базових котелень частково замінили насосний парк на більш енергоекономний. Плюс продовжуємо встановлювати частотні перетворювачі. Це дасть змогу значно скоротити витрати на електроенергію та збільшити ресурс електродвигунів.

— А як споживачі розраховуються за отримані послуги?
— Це велика проблема, особливо цього року, коли через пандемію досить низька платоспроможність містян. Різко зменшився рівень оплати за послуги на початку карантину, а вже з осені свідомі хмельничани почали активно гасити борги і ми їм за це дуже вдячні. Все ж на сьогодні за отримані послуги населення заборгувало нам понад 18 мільйонів гривень. Ми йдемо назустріч споживачам — робимо реструктуризацію, тобто розбиваємо борг на частини. Зі злісними боржниками, у яких накопичились борги за рік і більше, проводимо роз’яснювальну роботу і подаємо позови до суду. Втім із заборгованістю в судовому порядку боротись стало важче, адже зросла вартість позовних заяв, а рішення судів виконавчими органами часто не виконується. І мова йде не про пенсіонерів, які, до речі, намагаються добросовісно сплачувати, а про “хронічних” неплатників, заборгованість яких сягає більше трьох років. А борги споживачів призводять до того, що підприємство не може вчасно розрахуватись за газ з НАК “Нафтогаз” та з ПАТ “Хмельницькгаз”, яке надає послуги з транспортування природного газу. А це майже 90 мільйонів. До прикладу, коли ми купуємо в магазині продукти, ми ж не кажемо, що розрахуємось за них наступного року, так само й з газом. Відтак тільки штрафи і пеня вже сягнули 14 мільйонів гривень. Тому якби хмельничани з нами вчасно розраховувались, ми так само вчасно могли б розраховуватись зі своїми контрагентами.
Втім тут нам допомагає влада міста. Міський голова розуміє цю проблему і завдяки цьому підприємство отримує фінансову допомогу на погашення боргів за газ та за транспортування блакитного палива. Наприклад, цього року з бюджету міста ми отримали 19 мільйонів гривень.

— Але ж навіть при цьому і навіть, якщо хмельничани погасять оті 18 мільйонів, борг підприємства перед НАК “Нафтогаз” все одно залишиться?
— Так, і тут проблема в отій славнозвісній різниці в тарифах, за які держава заборгувала нашому підприємству 120 мільйонів гривень. За останні три з половиною роки ми не отримали жодної копійки і за цей час накопичився такий борг. Втім така ситуація не лише в нас, а в усіх комунальних підприємствах системи теплопостачання.

— А як же покриваєте збитки, як вдається утримувати найнижчу ціну гігакалорії, подавати цілорічно гарячу воду?
— За рахунок впровадження нових технологій та енергозберігаючих заходів.
Торік ми змонтували когенераційну установку в котельні на вулиці Курчатова, 8/1. Спалюючи природний газ, вона виробляє не лише тепло, а й електричну енергію. Одна така установка в рік виробляє до трьох мільйонів кіловат-годин, а в нас на підприємстві їх уже три. Відтак ми повністю позбулися залежності від виробників енергії і тепер економимо на цьому кошти. До прикладу, якщо до встановлення третьої установки ми ще купували електроенергію, то нині підприємство стовідсотково забезпечує себе електроенергією, а її надлишок продає. Між іншим, коли монтували третю когенераційну установку, то зекономили ще один мільйон гривень на монтажних та пусконалагоджувальних роботах, оскільки все це виконували фахівці нашого підприємства, а не підрядна організація. Покриваємо збитки і за рахунок модернізації виробництва.
Все це й дає можливість втримувати не один рік поспіль і найнижчу в Україні ціну гігакалорії, і подавати цілорічно гарячу воду. Хоча гаряча вода збиткова для підприємства, особливо в літній період. Але ми розуміємо, що це не розкіш і цю послугу мешканці мають отримувати. Подаємо її за графіком, коли вона найбільше потрібна: зранку, ввечері, на вихідні й у святкові дні.

— Взимку часто можна спостерігати, що в деяких будинках постійно відчинені вікна і навіть двері під’їздів. Як це впливає на споживання тепла і що робити, коли в квартирі надмірно жарко чи, навпаки, холодно?
— Негативно впливає, адже будинок охолоджується швидше і споживає більше тепла, а отже, доведеться більше платити в кінці місяця. Приведу аналогію з термосом: якщо налити гарячої води і закрити його, то він триматиме воду гарячою майже вісім годин. Якщо ж відкрити кришку в термосі, то вона охолоне за годину. Ось відчинені вікна, а особливо двері в під’їздах в опалювальний період, і є тією кришкою в термосі, через які будинок несе тепловтрати, які потім позначаються у платіжках. Двері треба тримати зачиненими, а вікна відчиняти лише на нетривале провітрювання. Якщо ж в одній квартирі жарко, а в іншій холодно, то причиною можуть бути розбалансовані мережі в середині будинку. Адже, на відміну від бюджетних установ, які узгоджують з нашим підприємством проведення ремонтних робіт, пересічні хмельничани, як правило, цього не роблять. Власники квартир самовільно встановлюють додаткові секції батарей, зрізають обхідні шляхи навколо них, що не дає теплоносію нормально циркулювати, зміщують в інше місце рушникосушки. Словом, втручаються в систему опалення. Це в свою чергу призводить до порушень у внутрібудинковій системі опалення. Тому і можуть виникати такі проблеми, коли в одній квартирі будинку холодно, а в іншій жарко.

— Теплові лічильники дають ефект у сенсі економії?
— Хмельницький — одне з небагатьох міст України, де абсолютно всі будинки оснащені лічильниками та регуляторами тепла. Але якщо сам лічильник не економить теплову енергію, а лише рахує, скільки її було спожито, то за допомогою регулятора можна економити. Мешканці будинку самі можуть визначати необхідну кількість теплоносія. Старший будинку може регулювати його шляхом так званої засувки. Головне, щоб це влаштовувало всіх мешканців будинку. Звісно, заощаджувати можна й, утепливши фасадні стіни будинку, встановити енергозберігаючі вікна. В місті діє відповідна програма співфінансування, можна нею скористатися.

— І насамкінець про тарифи. Зростуть вони в 2021-му?
— Тарифи для КП “Південно-Західні тепломережі” встановлює міськрада. Для бюджетних установ з 1 січня 2021 тарифи зростуть на 20 відсотків, а ось для населення вони залишаться на рівні цього року, тобто збільшуватись не будуть.

— Дякую, Павле Васильовичу, за розмову, корисну інформацію і приємну новину для мешканців мікрорайонів, які обслуговує ваше підприємство.
Розмовляла
Лариса Світловська

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *