Співрозмовник

Світлана Остапюк: “Опалювальний сезон у місті розпочнеться вчасно”

Людина швидко звикає до комфорту. Якщо в інших містах гаряча вода та ще й серед літа за щастя, то для нас, хмельничан, це норма. Так само й з теплом в опалювальний сезон. Воно подається в наші оселі вчасно. Все це завдяки команді професіоналів комунального підприємства “Хмельницьктеплокомуненерго”, які господарюють найкраще в Україні, та міській владі, для якої благоустрій та зручності для містян на першому місті. Чи поставила пандемія на паузу роботу теп-ловиків, для яких літо — пора ремонтів, реконструкції, модернізації, будівництва, та чи будемо з теплом, як і раніше, вчасно? З цими запитаннями ми звернулись до заступника директора КП “Хмельницьк-теплокомуненерго” Світлани Остапюк.

— До своєї роботи КП “Хмельницьктеплокомуненерго” завжди ставиться дуже відповідально, а відтак усі послуги містянам надаються вчасно і якісно. Міжопалювальний сезон для тепловиків — особливо спекотна пора. У якому режимі працюєте під час карантину та чи вплинула пандемія на підготовку до опалювального сезону?
— Підприємство працює у звичному режимі і максимально спрямовує усі сили та резерви для підготовки до опалювального сезону: ремонти та модернізацію виробництва ніхто не відміняв, тобто все йде за чітко спланованим графіком. Як не дивно, але у нас за час карантину не знизились й платежі. Хмельничани розраховуються за отримані послуги, і в нас з початку року відсоток оплати населенням складає 109%. А це означає, що необхідний ліміт газу від Нафтогазу отримаємо вчасно і, відповідно, опалювальний сезон розпочнемо так само вчасно.

— І що, злісних боржників немає?
— Звісно, є. Боремося з ними усіма цивілізованими методами, в тому числі і через суд. Загальна заборгованість населення за надані послуги складає 88 мільйонів гривень.

— Наскільки мені відомо, держава має покривати різницю в тарифах, тобто за рахунок державної субвенції повертати кошти тепловикам з державного бюджету. Виконуються ці зобов’язання?
— Багато років поспіль тарифи наші є збитковими, затверджені вони у 2014 році ще за витратами 2011 року. З тих пір коригувалися лише на вартість природного газу. Всі інші складові діючого тарифу залишилися на рівні 2011 року. Їх затверджує Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики і комунальних послуг. І, на жаль, багато років тарифи не збільшувалися. У зв’язку з цим у нас виникала різниця в тарифах, яка раніше щорічно відшкодовувалась за рахунок субвенції з державного бюджету. А з 2016 року держава не відшкодувала підприємству жодної копійки. Відтак сьогодні борг держави перед підприємством вже 248 мільйонів гривень. З цієї причини ми заборгували Нафтогазу 158 мільйонів гривень, а джерел погашення цього боргу немає. Більшу частину коштів, які сплачують споживачі за послуги підприємства, автоматично за нормативами, затвердженими НКРЕКП, перераховуються Ощадбанком на рахунки Наф-тогазу.

— А за рахунок чого ж тримаєте планку, адже КП “Хмельницьктеплокомун-енерго” — одне з найпотужніших в Україні і й досі зберегло найнижчу в державі вартість гігакалорії?
— З міського бюджету цьогоріч отримали 15 мільйонів гривень і за рахунок власних коштів. Протягом 10 останніх років ми скоротили споживання газу зі 100 мільйонів куб. м в рік до 61 мільйона куб. м. Це за рахунок енергозберігаючих заходів, модернізації. Також підприємство виробляє власну дешеву електроенергію, надлишок якої раніше продавали іншим комунальним підприємствам, а з введенням в дію Закону “Про ринок електроенергії” продаємо Укренерго. Тобто працюємо і ставимо перед собою пріоритети.

— Гаряча вода в літній період — пріоритет? Адже майже усі міста від цієї послуги давно відмовились, вона збиткова.
— Так, Хмельницький — одне з небагатьох міст, яке подає споживачу гарячу воду в літній період, хоча, дійсно, це збитки для підприємства. Але позиція міського голови та й наша така, що гаряча вода — це не розкіш, і цю послугу мешканці мають отримувати. Подаємо її за графіком, коли вона найбільше потрібна: зранку, ввечері, на вихідні й у святкові дні.
— Чим зараз, влітку, живе підприємство?
— Літо для підприємства — спекотна пора в сенсі роботи. Замінюємо теплові мережі, заплановано три кілометри нових. До кінця серпня маємо впоратись. Найбільші мережі — це Зарічанська, 8, 12 (330 метрів нової тепломережі). Камʼянецька, 50, в дворі біля котельні теж замінюємо магістральну тепломережу (100 метрів). Подільська, 17/1, біля підземного переходу (50 метрів). Зараз перейшли до робіт по Зарічанській, 24, там майже 50 метрів. На усіх цих об’єктах встановлюємо сучасні, попе-редньо ізольовані труби, які надійніші та довговічніші. Також відновили ізоляцію тепломереж, де вона була пошкоджена. На дев’яти котельнях вже встановили рециркуляційні насоси, які унеможливлюють виникнення точки роси та утворення конденсату на котлах, а відтак вони менше псуються. Провели капітальний ремонт двох когенераційних установок, також встановили два сучасні котли на котельні на Зарічанській, 2. На двох котельнях (вул. Гречка, 10/1, вул. Майборського, 5) поставили два сучасні енергоефективні мережеві насоси. Також велику увагу приділяємо гідравлічним випробуванням та налагоджувальним роботам гідравлічного режиму для якісного розподілу теплоносія між абонентами. Тобто, всі котельні підприємства та центральні теплові пункти готові до опалювального сезону.

— А житлові будинки, які обслуговуєте, так само готові?
— Ми обслуговуємо внутрішньобудинкові мережі опалення та гарячого водопостачання за договорами з управляючими компаніями в 576 житлових будинках. Практично 500 з них уже готові до опалювального сезону.

— Зараз нові будинки мають автономне опалення і мешканці вмикають його за потреби, тобто економлять на цьому і не залежать від центрального опалення. Багато хто з містян також хотіли б встановити у своїх квартирах індивідуальне опалення. Це можливо?
— Законодавство дозволяє жителям багатоповерхівок встановлювати індивідуальне автономне опалення за умови наявності 50 відсотків квартир з таким опаленням у будинку або ж відімкнення від централізованого опалення усього будинку. Наразі рішенням виконавчого комітету міської ради створена комісія, яка розглядає звернення громадян та приймає рішення про відключення споживачів від централізованого опалення згідно чинного законодавства.

— В такому разі єдиний шлях до економії грошей — це лічильники?
— Мешканці думали, що лічильники поставлять і будуть менше платити. Так, якщо будинок утеплений, якщо в ньому зроблені усі енергозберігаючі заходи, то звичайно, цей будинок менше буде споживати тепла, ніж будинок, де гуляють протяги, і таке інше. Тобто не всі будинки, в яких встановлені лічильники, сплачують менше. Лічильник не є засобом економії, він лише показує фактичний облік споживання теплової енергії в будинку. Він потрібний для того, щоб люди платили за фактично спожите тепло.

— А є технічна можливість встановити лічильник тепла безпосередньо в своїй квартирі?
— Якщо будинок має горизонтальну розводку, тобто коли до кожної квартири є окремий ввід, то це можливо, але таких будинків поки що мало. Це будинки в новобудовах. За наявності вертикальної розводки, коли теплоносій підіймається на технічний поверх і опускається стояками, то це неможливо.

— Сьогодні усіх споживачів цікавить чи будуть змінюватись тарифи на тепло і гарячу воду?
— Тарифи на послуги з цент-ралізованого опалення та гарячого водопостачання встановлює Національна комісія, яка здійснює регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг. До опалювального сезону ще є час, в разі зміни тарифів мешканці будуть про це проінформовані.

— Дякую за розмову.

Лариса Світловська

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *