Сучасний діючий аеропорт — це візитівка сучасного європейського міста.
Аеропорт “Хмельницький” зі злітною смугою довжиною 2,2 км та здатністю приймати літаки понад 60 тонн, ще у 1990-х здійснював не лише внутрішні, а й міжнародні рейси.
На початку 2000-х регіональні летовища почали масово передавати на утримання місцевої влади і Хмельницький аеродром не став винятком. Летовище взяла на свій баланс обласна рада. У 2008-му Кабмін прийняв рішення про створення Державної програми щодо розвитку аеропортів, але фінансової підтримки не було і в 2010 році аеропорт, втративши навіть мінімальні доходи, зупинив свою роботу. З тих пір аеропорт “Хмельницький” став головним болем і для його працівників, які не раз страйкували, щоб підприємство розрахувалось з боргами по зарплаті, і для влади, яка так і не знайшла інвестора, який би за власні кошти відремонтував термінал та злітно-посадкову смугу і водночас погасив комунальні та інші борги підприємства.
Натомість обласна рада прийняла Програму відновлення роботи КП “Аеропорт Хмельницький” на 2013-2014 роки. Тоді депутати мали намір за рахунок обласного бюджету відремонтувати бодай злітно-посадкову смугу. Втім з відомих причин ремонтні роботи довелося зупинити. Не вдалося розпочати реконструкцію і в 2015-ому, а згодом і в 2016 році, оскільки Кабмін не включив аеропорт “Хмельницький” до державної програми розвитку регіональних аеропортів. Водночас іншим, зокрема житомирському та полтавському летовищам, вдалося відновити свої повітряні гавані.
Та попри все у 2018-ому крига зрушила. Територію летовища очистили від самосівів та чагарників на площі 54 гектари та розпочали ремонтні роботи на контрольно-пропускному пункті, а також завершились тендерні процедури щодо ремонту злітно-посадкової смуги. Тоді ж була підписана угода про обслуговування трьох літаків Ан-2. В березні 2019 року відбулися пробні польоти малої авіації, а вже в листопаді аеропорт був підключений до електромережі. З результатами виконаної роботи ознайомилися Хмельницький міський голова Олександр Симчишин і голова обласної ради Михайло Загородний.
“До великих справ ідуть маленькими кроками. Відзначу, що спільними кроками, разом з обласною владою. Упродовж семи років, з 2012 року, аеропорт був без електроенергії взагалі! Нині постачання електроживлення відновлено повністю. За рахунок коштів міського бюджету (800 тис. грн) змонтовано систему зовнішнього освітлення, яка забезпечує освітленням усю робочу територію підприємства”, — зазначив тоді Олександр Симчишин. Також у листопаді відбувся тендер на виготовлення проєктно-кошторисної документації для повної реконструкції аеропорту “Хмельницький”. В рамках співфінансування проєктно-кошторисної документації 500 тисяч було виділено з бюджету міста. А вже протягом січня-лютого 2020-го на летовищі КП “Аеропорт Хмельницький” працювала комісія Державної авіаційної служби України, яка інспектувала злітно-посадковий майданчик. Виявлені недоліки вдалось усунути завдяки спільним діям обласної та міської влади, а також КП “Аеропорт Хмельницький”. Відтак це комунальне підприємство отримало посвідчення про допуск до експлуатації злітно-посадкового майданчика для малих повітряних суден.
За словами директора КП “Аеропорт Хмельницький” Валерія Сороки, найголовніший план на 2020-й —завершити виготовлення проєктно-кошторисної документації. Саме вона дозволить залучити на реконструкцію летовища гроші з державної скарбниці.
З планами реконструкції аеропорту “Хмельницький” ознайомився під час візиту на Хмельниччину президент України Володимир Зеленський. Голова Хмельницької облдержадміністрації Дмитро Габінет довів до відома президента, що на даний час аеропорт розглядається як вантажний хаб, але на реконструкцію смуги потрібно 1,5 млрд грн, яких не має ні обласний, ні міський бюджети. Є лише до 20 млн грн на проєктну документацію. Президент запропонував обговорити питання реконструкції аеропорту з логістичними компаніями, які зацікавлені в авіаперевезеннях.
“Може бути міжнародний вантажний коридор”, — сказав Зеленський і додав, пославшись на 20 млн, які є на підготовку проєктної документації: “Запускайте проєкт”.
Водночас міський голова Олександр Симчишин зазначив, що йому вдалося донести президенту про об’єкти, які важливі для міста. “Була абсолютно нормальна конструктивна розмова. Все, що мені хотілося президенту донести, я доніс. Якщо це буде мати конкретні фінансові вливання в ті об’єкти інфраструктури, про які йшла мова, буде чудово”, — зазначив міський голова, пояснивши, що мова йде про Палац спорту, школу на вул. Залізняка, 32, будівництво сміттєпереробного заводу та аеропорт “Хмельницький” .
Тим часом наш аеропорт має ще намір створити власний відділ туризму, який, за словами директора Валерія Сороки, буде стратегічним підрозділом і зароблятиме гроші.
Поки що кошти надходять від аероклубу. Сподіваємося, що незабаром з’явиться нове джерело прибутків, котре дозволить вийти летовищу на новий рівень. Словом, якщо є спільний інтерес, співпраця і комунікація, результат також буде.
Лариса Лазаренко