На початку ХХ століття їх називали “циклістами”, вважали небезпечними диваками і навіть забороняли з’являтися з таким видом транспорту в публічних місцях… Тоді велосипед був транспортом для небідних містян, бо коштував до ста рублів. За такі гроші в ті часи можна було придбати 4-5 коней.
Але вже до кінця 1930-х велосипед став не просто засобом пересування, а предметом особливої культури відпочинку — виїзди за місто, прогулянки закоханих пар, катання містом, фотографування та поїздки на роботу. Велосипед став своєрідним символом свободи. Можна було не тримати власний екіпаж і не залежати від візників. Активно освоювали велосипед і жінки, хоча ще на початку ХХ століття це заняття для жінки вважалося не зовсім пристойним. З’явилася й своєрідна велосипедна мода. Зокрема чоловіки вдягали легкі фланелеві костюми, трикотажні сорочки і високі гетри. Штани або заправляли в гетри, або внизу застібали на ґудзики, щоб тканина не потрапила в спиці. Жінки в основному їздили в спідницях, хоча подекуди вже почали з’являтися велосипедистки й у штанях.
Кому належить пальма першості за винахід велосипеда — нині ще сперечаються дослідники. Але ця “диявольська машина”, як називали велосипедного прапрадіда на зорі його появи, нині досягла неабиякої популярності в світі. До прикладу, у Нідерландах на велосипедах їздять усі: діти, дорослі, жінки і чоловіки похилого віку. Це єдина країна в світі, де загальна кількість велосипедів переважає кількість населення. В країні проживає 16 мільйонів людей, а велосипедів тут аж 20 мільйонів.
У Хмельницькому цей вид транспорту почав набувати популярності ще у 2000 році, коли почали рости ціни на пальне. Проте тоді керівники міста нічого не робили задля поліпшення велоінфраструктури. Вперше про створення в Хмельницькому велодоріжок містяни почули у 2016 році від міського голови Олександра Симчишина. Тоді мер особисто взяв участь у велопараді, приєднавшись на своєму ровері до тисячної колони велосипедистів. На фініші Олександр Симчишин зазначив, що завдяки цьому заходу переконався, що побудова велодоріжок — це не примха, а нагальна потреба і вимога часу. І його слово не розійшлося з ділом. Вже в жовтні у місті почали прокладати першу велодоріжку з боку набережної та парку ім. М.Чекмана і в 2017-ому вона була готова. Її облаштування обійшлося місту в 609 тисяч гривень. Також було запущено одразу два проєкти, аби збільшити кількість велопарковок. Другу велодоріжку також облаштували у центральному парку. Вона з’єднала місток біля станції прокату катамаранів і виїзд з парку до вулиці Олімпійської. На її облаштування з міського бюджету витратили 1,4 мільйона гривень. Частину велодоріжки довжиною 886 метрів та 2,5 метра завширшки завершили торік на проспекті Миру. Вона тягнеться від вул. Свободи до Старокостянтинівського шосе. Тоді ж завершилося будівництво велодоріжки на Старокостянтинівському шосе на ділянці від “Темпу” до вулиці Зарічанської. В управлінні ЖКГ міста кажуть, цього року частково виділили кошти на те, щоб з’єднати її доріжками та велосмугами з Прибузькою, де торік прокладена веломагістраль — від вулиці Кам’янецької до Трудової. Цей маршрут з’єднав Гречани, центр і район “Заготзерно”.
Паралельно задля популяризації двоколісного екотротранспорту в Хмельницькому за чотири останні роки відбулось до сотні різноманітних заходів. Серед них костюмовані велопаради, заїзди, перегони та змагання. Відбувалися й дівочі та сімейні велопаради, відкриті чемпіонати з велоспорту. А торік у Хмельницькому вперше провели унікальний спортивний проєкт “Вершина Свободи”, який поєднав у собі змагання з бігу та велозаїздів на велосипедах угору (вулицею Свободи).
Тож сьогодні Хмельницький по праву можна назвати містом, дружнім до велосипедистів, а відтак за здоровий спосіб життя містян. Адже стрімко продовжує розбудовувати велосипедні доріжки, велосмуги та велостоянки.
За словами начальника управління ЖКГ Хмельницької міськради Василя Новачка, у місті облаштовано 12 кілометрів велодоріжок та велосмуг. Розвиток спортивної інфраструктури у Хмельницькому активно продовжується.
Під час капітальних ремонтів доріг у місті одразу передбачають обладнання нових велодоріжок. Таким чином уже ремонтують вулицю Козацьку — там одностороння велосмуга простягнеться від вул. Купріна до вул. Сіцинського. Загалом в управлінні кажуть: доріжки для велосипедистів хочуть створити в усьому Хмельницькому, як і в інших розвинених європейських містах.
“Жодне сучасне європейське місто не бачить розвитку гомадського транспорту і взагалі транспорту без велоструктури. Часто ми чуємо, що велосипедистів немає. Але тут інша аргументація: давайте перекопаємо дороги — автомобілістів також не буде: є дороги — є автомобілісти, будуть велодоріжки — будуть велосипедисти”, — підсумував Василь Новачок.
Лариса Лазаренко