Електронні квитки для проїзду в муніципальному транспорті почали впроваджуватися ще кілька десятиріч тому. Першопрохідцем-новатором стала Фінляндія. Наразі електронний облік у системі муніципального транспорту здійснюється у більшості країн цивілізованого світу. Оптимізація перевезень, контроль пасажиропотоків та значний економічний ефект — ось результати цієї корисної інновації.
Від QR-коду — до електронного проїзного квитка
Підготовча робота з впровадження електронного обліку в системі муніципального транспорту Хмельницького розпочалася в 2017 році. Вже в травні 2017-го для хмельничан стала доступною послуга оплати проїзду в громадському транспорті за допомогою QR-коду. Така система оплати проїзду зі смартфону — зручна, особливо для молоді. У кожному хмельницькому тролейбусі розміщено по п’ять-шість плакатів з QR-кодами. Пасажир має смартфоном відсканувати QR-код на відстані 40-50 см (пристрій повинен бути підключений до Інтернету). Після цього слід обрати картку та натиснути “Оплатити”. Пасажир “компостує” квиток в смартфоні та показує кондуктору або контролеру. За інформацією директора ХКП “Електротранс” Віктора Паламарчука, за цей час системою скористалися приблизно 15 тисяч пасажирів.
“Оплата з QR-кодом у хмельничан до сьогодні асоціювалася з разовою оплатою за проїзд. Тобто, є частина хмельничан, які обрали для себе цей вид оплати як постійний. Тому потрібно створювати для них нові зручності. Так з’явився електронний проїзний, який вдалося впровадити завдяки співпраці влади, ХКП “Електротранс” та Приватбанку”, — наголошує заступник міського голови Андрій Бондаренко.
Придбати електронний проїзний квиток нескладно. Для цього потрібно лише один раз зчитати QR-код, далі в додатку Privat24 у розділі “Транспорт” послуга автоматично зберігається. Для купівлі електронного проїзного квитка треба також увійти в додаток Privat24, обрати термін дії квитка, оплатити карткою будь-якого банку, прив’язаною до додатку, і квиток з’явиться у смартфоні. Проїзний квиток можна обрати на вибір — на місяць або на один день. Вартість добового електронного проїзного складає 10 гривень, проїзний на місяць коштує 130 гривень.
Чому е-квиток?
Не так давно тролейбусне підприємство проводило моніторинг для вивчення пасажиропотоку. Адже не секрет, що кількість платних пасажирів постійно зменшується. Рахувати пасажирів вирішили для уточнення коефіцієнту відшкодування за перевезення пільговиків. Результат отримали невтішний: на кожного платного пасажира припадають три пільговики. Порівняно з минулим роком різниця між платним та безоплатним пасажиром зросла майже на 30 відсотків.
“Найсуттєвіша проблема ХКП “Електротранс” — розрахунки з постачальником за використану електроенергію, — розповідає в.о. начальника управління транспорту та зв’язку Сергій Шепурев. — З 1 січня ціна на електроенергію для підприємства зросла на 25 копійок. Тож до фінансових витрат додалося 250-300 тисяч гривень на місяць. Крім того, змінюватимуться тарифні ставки згідно з новою галузевою угодою. Це також потягне додаткові кошти — не менше одного мільйона гривень на зарплату та відрахування”.
“Електронний облік пасажиропотоку — своєрідний рятівний крок, бо дозволить реально оцінити обіг коштів та обґрунтованість тарифів, — каже Віктор Паламарчук. — Також система зробить оплату проїзду швидшою і зручнішою”.
Безконтактний електронний облік: коли запрацює?
Восени минулого року відбувся конкурс, на якому визначено оператора, що впроваджуватиме безконтактний електронний облік пасажирів у нашому місті. Ним стало ТОВ “Фінансова компанія “ГЕРЦ” з Одеси. Наразі компанія-переможець завершує розробку відповідного програмного забезпечення для Хмельницького. Всі дані, необхідні для запуску в роботу програми, передані виконавцям.
“Найближчим часом очікуємо на приїзд спеціалістів, — повідомляє Сергій Шепурев. — Вони встановлять пробні елементи валідаторів, які зчитуватимуть інформацію. В подальшому використовуватимемо всі раніше придбані за кошти міського бюджету валідатори — така була наша вимога. Їх підлаштують для роботи у новій програмі”.
Е-квиток спочатку буде впроваджено на електротранспорті. Але в майбутньому електронний облік стосуватиметься всього громадського транспорту міста. Тож наступне впровадження е-квитка очікується на великогабаритних автобусах.
“Спочатку електронний квиток отримають пільгові категорії хмельничан, трохи згодом усі інші. Пасажири зможуть оплачувати поїздки зі своїх банківських карток. Звичайно, найбільше людей цікавить, скільки ж безкоштовних поїздок для пільговиків передбачатиме пластикова картка. На це запитання поки що точної відповіді немає.
“Постанови Кабміну №№196 та 197 від 14 березня 2018 року рекомендують щомісячну готівкову виплату на пільговий проїзд всіма видами транспорту не менше, ніж на 30 поїздок для пільговиків всіх категорій по місту Хмельницькому. Для осіб І і ІІ груп інвалідності та дітей з обмеженими можливостями від шести років, які навчаються у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та вищої освіти або проходять реабілітацію, кількість поїздок збільшується вдвічі, — зауважує Сергій Шепурев. — Тільки після детального аналізу і висновків фахівців місто прийме рішення про конкретну суму фінансування цих витрат”.
Наразі управління праці та соціального захисту населення міської ради працює над внесенням змін до Єдиного державного реєстру пільгових категорій громадян. Простіше кажучи, складає списки тих, хто матиме право на безкоштовні поїздки згідно з законом, та передасть їх компанії “ГЕРЦ” для виготовлення пластикових карток. Уся ця підготовча процедура займе кілька місяців.
Вікторія СТАНДРІЙЧУК