Ім’я Сергія Прокоф’єва, диригента, композитора, піаніста нового покоління ХХ століття, асоціюється найперше з імпульсивною музикою. Саме на цьому акцентував художній керівник і головний диригент академічного симфонічного оркестру філармонії, заслужений діяч мистецтв України Сергій Леонов, інтерпретуючи Сьому симфонію Прокоф’єва в день відкриття у філармонії чергового концертного сезону. Оркестранти були винагороджені довго не змовкаючими оплесками вдячної публіки.
Ім’я Сергія Прокоф’єва, диригента, композитора, піаніста нового покоління ХХ століття, асоціюється найперше з імпульсивною музикою. Саме на цьому акцентував художній керівник і головний диригент академічного симфонічного оркестру філармонії, заслужений діяч мистецтв України Сергій Леонов, інтерпретуючи Сьому симфонію Прокоф’єва в день відкриття у філармонії чергового концертного сезону. Оркестранти були винагороджені довго не змовкаючими оплесками вдячної публіки.
Того ж вечора був представлений слухачам Концерт для скрипки з оркестром Людвіга ван Бетховена — також новатора свого часу, а нині традиційного класика непорушної репутації. У сталому діалозі — змагання оркестру з солістом (Ігор Муравйов, м. Львів) небагато виграшної внутрішньої конфліктності. Їх виконання вражало парадоксом “зосередженої розслабленості”, але кульмінаційна каденція (віртуозне соло виконавця) запам’яталося безупинними намаганнями студента четвертого курсу музичної академії ім. М.Лисенка подолати “колючі” ресурси авторства А.Шнітке, нагадавши рядок відомої пісні С.Вакарчука “Я не здамся без бою”.
Щодо пісень і легкої музики, на відвідувачів філармонії очікують дві різні програми з симфонічним оркестром під орудою заслуженого артиста України Сергія Рабійчука, а також концерт джаз-ансамблю з Польщі.
Виступ ще одного закордонного гостя відбувся минулого четверга. Марко Мюллер, диригент зі Швейцарії, випускник Цюріхської академії музики, головний диригент і художній керівник симфонічного оркестру М.Ольтен, запропонував своє потрактування Восьмої симфонії Антоніна Дворжака — однієї з вершин творчості композитора. Інтригувало поєднання чеського національного колориту і суто німецької стриманості. Попри сумніви, маестро зумів тонко передати оркестрантам відчуття безтурботності, яскравого світла “пасторальних” образів твору.
Німецько-австрійська частина вечора пройшла на “ура”. Невідома нашим слухачам коротка увертюра Е.Хумпердінка, зіграна з помітним піднесенням, підкорила легкістю, а мелодії Йогана Штрауса були, мабуть, на слуху в усіх присутніх у залі. Цікавинкою виявилося використання в програмі не часто виконуваних фрагментів з оперети “Летюча миша” (чому не “Кажан”?). Дуети, куплети, терцет чергувалися блискавично.
Давні улюбленці публіки і нові імена: Степан Дробіт (чудового тембру голос, володіння звуком), Олена Леонова (прекрасний вокал, суперартистична обдарованість), Юліана Філіпчук (теплий голос, бездоганна дикція), Фатіма Чергіндзія (співацька гнучкість, невичерпна сценічна винахідливість), Андрій Юрченко (перспективний тенор) — усі в ансамблі та кожен осібно варті окремої розмови.
Проанонсую хоча б деякі з програм першої половини сезону. Наприкінці листопада очікується камерний вечір “Музичний подих осені” за участю Максима Заводного (гітара), Олени Леонової (спів), Ганни Панкової (фортепіано). Не забуті пам’ятні дати: 180 років від дня народження К.Сен-Санса (фортепіано — Г.Панкова, симфонічний оркестр — диригент С.Леонов), 245 — від народження Л.Бетховена (М.Драган та О.Рапіта зі Львова — фортепіанний дует, симфонічний оркестр — диригент О.Драган), 150 — від дня народження Я.Сібеліуса (оркестром диригуватиме С.Рабійчук).
Крім того, директор філармонії Олександр Драган поділився амбітними планами перебудови великої зали під оперну сцену із заглибленою оркестровою ямою, що надасть можливості повноцінних вистав. Адже поки що хмельничани знайомляться з оперним надбанням лише в концертному виконанні. Такою буде і прем’єра сезону (кінець жовтня) — опера Дж.Пучіні “Тоска”. Власне, її подільська прем’єра вже відбулася цьогоріч у рамках Міжнародного фестивалю “Опера в мініатюрі” в Кам’янці-Подільському, на тлі знаменитої фортеці, за сприяння творчого об’єднання “Секвенція” та його очільниці Олени Лютаревич, виконавиці головної партії. Академічним симфонічним оркестром диригував тоді Тарас Мартиник. У хмельницькій прем’єрі партії виконують: Тоска — О.Лютаревич, Скарпіа — С.Дробіт, Каварадоссі — С.Гонтовий, заслужений артист України, соліст Донецького оперного театру, тепер — соліст Харківської опери. Задіяний також муніципальний камерний хор — художній керівник, заслужений діяч мистецтв України Ігор Цмур.
Справді сенсаційним має стати новий проект філармонії “Мої перші концерти”, розрахований на батьків з малечею до трьох та від трьох до шести років. Як розповіла розробник 45-хвилинних програм, музикознавець Анна Косс, дітки в комфортних умовах окремої кімнати невимушено, серед забавок та іграшок поступово познайомляться з різними музичними інструментами, торкатимуться їх, диригуватимуть тощо.
Тим часом в органній залі триватиме цикл концертів “В очікуванні дива” для майбутніх батьків.
“Таким чином, — підсумовує Олександр Драган, — ми готуємо наших потенційних слухачів, свідомих знавців і любителів справжньої, шляхетної музики”.
Під завісу першої половини сезону обіцяні: під керуванням Т.Мартиника (камерний оркестр) за участю органістки Н.Молдаван — Адвентовий концерт (23 грудня) та вокальний чоловічий квінтет “Mikst” у Різдвяному концерті (25 грудня).
Філармонія — дім музики, відкритий для всіх поколінь її шанувальників — від першого знайомства до тривалих зустрічей у майбутньому.
Сергій Бадєєв