Соціум

Нерухомість потребує нового обліку

З 1 січня 2013 року в Україні буде запроваджено єдиний держреєстр речових прав на нерухоме майно.

З 1 січня 2013 року в Україні буде запроваджено єдиний держреєстр речових прав на нерухоме майно.

Реєстраційна служба головного управління юстиції у Хмельницькій області, що знаходиться на вулиці Пилипчука, 3, провела інформаційний день для засобів масової інформації. Темою розмови якраз і стало запровадження в Україні нової системи державної реєстрації речових прав на нерухоме майно. Начальник реєстраційної служби у Хмельницькій області Оксана Мустафіна розповіла про те, що в грудні минає рік від дня створення Державної реєстраційної служби України. В її повноваження нині входять державна реєстрація актів цивільного стану, держреєстрація речових прав на нерухоме майно юридичних і фізичних осіб-підприємців, а також легалізація об’єднань громадян, інших громадських формувань, державна реєстрація ЗМІ та інформагентств як суб’єктів інформаційної діяльності тощо. Держпосадовець познайомила учасників заходу з принципами функціонування державного реєстру речових прав на нерухоме майно як єдиної державної інформаційної системи, що містить відомості про права на нерухоме майно, їх обтяження, а також про об’єкти та суб’єкти цих прав.

Наразі в Україні створено 583 структурні підрозділи управлінь юстиції, зокрема на Хмельниччині їх налічується 21, що реалізовуватимуть повноваження Укрдержреєстру у сфері державної реєстрації прав, так звані реєстраційні служби. Тобто розрізнені сегменти державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, якими нині опікуються бюро технічної інвентаризації, місцеві органи земельних ресурсів і нотаріуси, тепер централізовані в рамках єдиної служби. Для спрощення послуг для громадян останні зможуть зареєструвати земельну ділянку у новоствореній службі або у земельному кадастрі. Отож питання доступності послуг у сфері державної реєстрації прав вирішено в повному обсязі. Щодо того, якою буде процедура реєстрації права власності, то, як наголосила Оксана Мустафіна, вона визначена Порядком реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабміну України від 22.06.2011 р. №703.

Для проведення державної реєстрації права власності на нерухоме майно (в тому числі й земельну ділянку) зацікавлена особа має звернутися до державного реєстратора прав з відповідною заявою, до якої додає документи, визначені вказаним вище Порядком. Перелік документів різниться залежно від способу набуття права власності та типу об’єкта нерухомого майна, права на який підлягають державній реєстрації. Загальними документами, які в обов’язковому порядку подаються для проведення державної реєстрації прав, є заява про державну реєстрацію; копії документа, що посвідчує особу заявника, реєстраційного номера облікової картки платника податку згідно з державним реєстром фізичних осіб — платників податків (крім випадків, коли особа через свої релігійні або інші переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податку, офіційно повідомила про це відповідні органи державної влади та має відмітку в паспорті громадянина України); документ, що підтверджує внесення плати за надання витягу з державного реєстру прав; документ про сплату державного мита (крім випадків, коли особа звільнена від сплати державного мита).

Відповідно до указу Президента України, який набирає чинності з 1 січня 2013 року, повноваження Держземагентства в частині державної реєстрації прав на земельні ділянки припиняються. Тобто за держземагентством залишиться функція державної реєстрації самої земельної ділянки як об’єкта нерухомості в державному земельному кадастрі. У свою чергу Укрдержреєстр здійснюватиме державну реєстрацію прав на земельні ділянки. Тобто Державний земельний кадастр та державний реєстр речових прав на нерухоме майно будуть функціонувати паралельно. Державний реєстр речових прав на нерухоме майно міститиме всю інформацію про речові права на земельні ділянки, а державний земельний кадастр — інформацію про земельну ділянку, так би мовити “технічну інформацію”. Законами України “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень” та “Про державний земельний кадастр” передбачено взаємодію органів державної реєстрації прав та органів, що здійснюють ведення державного земельного кадастру, у тому числі відомості, які мають передаватися, підстави такої передачі тощо. На виконання вказаних законів прийнято постанову Кабінету міністрів України від 22.02.2012 р. №118 “Про інформаційну взаємодію органу, що здійснює ведення державного земельного кадастру, та органу державної реєстрації прав”, яка детально регламентує таку взаємодію. Замість державних актів про право власності на земельну ділянку органи державної реєстрації прав будуть видавати свідоцтва про право власності на нерухоме майно. Власники нерухомого майна, зареєстрованого до 1 січня 2013 року, у разі його продажу здійснюватимуть реєстрацію права власності за новим набувачем у нотаріусів безкоштовно. Право власності на реконструйовані, новозбудовані об’єкти та об’єкти, отримані в результаті поділу, виділення, здійснюватиме державний реєстратор відділу реєстрації речових прав, який видаватиме відповідне свідоцтво (наразі його отримують через органи державного самоврядування). Щодо того, як відбуватиметься доступ до державного реєстру прав на нерухоме майно, то Оксана Мустафіна пояснила, що Закон вимагає використовувати потенційні можливості всіх інституцій, що так чи інакше задіяні на стадіях виникнення, переходу та припинення майнових прав на це майно. Частинами шостою та сьомою статті 28 Закону передбачена можливість доступу до державного реєстру речових прав на нерухоме майно нотаріусів при вчиненні ними нотаріальних дій, а також банків при здійсненні останніми операцій з іпотекою — до інформації про іпотеку та обтяження прав на нерухоме майно, що міститься в цьому реєстрі. На відміну від існуючого нині стану справ, реформування суспільних відносин у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відповідно до вказаного Закону спрямоване, в першу чергу, на запровадження системи держреєстрації речових прав на нерухоме майно за принципом “єдиного вікна”.

За державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно з 1 січня 2013 року передбачається сплата державного мита. Вартість за витяг з держреєстру встановлюватиме Кабмін (її розмір наразі обраховується). Реєстрація обтяжень здійснюватиметься за день і коштуватиме 51 грн. Планується, що у 2013 році реєстрація прав власності і видача свідоцтва прав на нерухоме майно здійснюватимуться протягом 14 днів, а з 2014 року — п’яти.

Вікторія СТАНДРІЙЧУК

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *