Соціум

Учнівське самоврядування у США: знайомимося з досвідом

Розширене засідання ради міського учнівського самоврядування “Нова генерація міста” відбулося в Палаці творчості дітей та юнацтва. На зустрічі були присутні переможці програми обміну майбутніх лідерів “Flex”, які провели минулий навчальний рік у США. Вони познайомили хмельницьких лідерів з досвідом, якого набули, навчаючись в американській школі, розповіли про те, якими справами займаються американські підлітки у системі учнівського самоврядування.

Розширене засідання ради міського учнівського самоврядування “Нова генерація міста” відбулося в Палаці творчості дітей та юнацтва. На зустрічі були присутні переможці програми обміну майбутніх лідерів “Flex”, які провели минулий навчальний рік у США. Вони познайомили хмельницьких лідерів з досвідом, якого набули, навчаючись в американській школі, розповіли про те, якими справами займаються американські підлітки у системі учнівського самоврядування.

На зустріч з хмельницькими лідерами завітали одинадцятикласники Катерина Абдувалієва, Марина Яворина і Андрій Кульбаба з Хмельницького та Ірина Верхогляд з Шепетівки.

Вони розповіли, що самоврядування в американських школах має різні форми в різних штатах. Але спільним є те, що школярі до своїх обов’язків ставляться дуже відповідально та, головне, із задоволенням втілюють у життя свої ж ідеї.

У деяких школах будова шкільного парламенту подібна до нашої: із президентом школи, його заступниками та головами комісій. Виборам парламенту передує справжня передвиборча кампанія, коли претенденти власноруч малюють і розповсюджують листівки, агітки, друкують статті у шкільній пресі. Посада президента школи дуже почесна  і відповідальна. Однією з функцій парламенту є пошук спонсорів школи і налагодження співпраці з ними (зазвичай ними виступають супермаркети, приватні фірми, АЗС тощо). В інших школах роль самоврядування виконують різноманітні гуртки та секції, яких там дуже багато. У них збираються діти за спільними інтересами і разом реалізують власні проекти.

Американські учні самостійно влаштовують паради, вечірки, дискотеки, випускають шкільні газети і теленовини. Дуже активно розвивається напрямок спортивного виховання. Понад 90% школярів займаються спортом і не під примусом, а за власним бажанням, оскільки мода на спорт широко розповсюджена. Організацією бейсбольних та футбольних матчів також займаються учні. Робота знаходиться для всіх: школярі продають квитки на матчі, працюють контролерами, у перервах торгують морозивом та напоями, тобто заробляють кошти для школи і  кишенькові гроші для себе.

Вразило наших мандрівників ставлення американців до інвалідів. Такоі толерантності в Україні не зустрінеш. Школярі з ДЦП та іншими серйозними вадами здоров’я навчаються разом зі звичайними ровесниками, вважаються рівноправними членами суспільства та беруть активну участь у громадському житті. При цьому американські підлітки не лише з розумінням ставляться до інвалідів, а й залюбки допомагають їм. У багатьох школах створені ініціативні групи школярів, які згідно зі складеним ними розкладом на волонтерських засадах надають допомогу хворим дітям: допомагають їм переносити підручники, дістатися до школи тощо. Дітей до цього спонукають щира небайдужість та прагнення безкорисно зробити добру справу.

Усі чотири випускники програми “Flex” мешкали в різних штатах, тому устрій школи, система освіти та навіть розклад канікул значно відрізнялися в кожному з регіонів. Проте всі погодилися, що люди в Америці, зокрема молодь, дуже відрізняються від українців. Діти ростуть впевненими та цілеспрямованими. У 9 класі абсолютна більшість учнів уже визначилась, ким хоче бути та чим займатися в майбутньому, тому обирають лише потрібні їм шкільні предмети.

Повернувшись з Америки, хмельницькі підлітки захотіли змінити щось і в своїх школах, проте зіштовхнулися з байдужістю і пасивністю дітей та вчителів. Дуже важко виявилося знайти ровесників-однодумців, які прагнуть щось робити. І вчителі, і керівництво шкіл, як правило, відмовляли дітям у їх ініціативах. Мовляв, коштів бракує і робити нікому. Навіть ініціативи дітей щодо самостійного пошуку спонсорів для поповнення спортивним інвентарем шкільних спортзалів не були схвалені дорослими.

Катерина Уманець,  вихованка гуртка “Юний журналіст”,  голова патріотичного ініціативного центру

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *