Соціум

Реформи в ЖКГ: починаємо з об’єднань співвласників

З кожним днем українці, які проживають у містах, все більше уваги приділяють питанням житлово-комунальної сфери. Особлива роль у реформуванні цієї галузі відводиться нині діяльності об’єднань співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ). Адже для жодного мешканця багатоповерхівки не є секретом, що найбільш гострими проблемами ЖКГ є саме управління житловим фондом, обґрунтовані тарифи на обслуговування та утримання його в належному стані, а також вибір оптимальної моделі управління ним.

 

З кожним днем українці, які проживають у містах, все більше уваги приділяють питанням житлово-комунальної сфери. Особлива роль у реформуванні цієї галузі відводиться нині діяльності об’єднань співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ). Адже для жодного мешканця багатоповерхівки не є секретом, що найбільш гострими проблемами ЖКГ є саме управління житловим фондом, обґрунтовані тарифи на обслуговування та утримання його в належному стані, а також вибір оптимальної моделі управління ним.

 

Про це все минулого четверга вели мову в Ресурсному центрі ОСББ у місті Львові на семінарі під назвою “Громадські законодавчі ініціативи у реформуванні системи управління житлом”, проведеному для керівників ресурсних центрів ОСББ та журналістів прес-клубу ЖКГ. Мета цього заходу, як зазначили організатори, — зосередити увагу засобів масової інформації, аби дієво вплинути на всі гілки влади на місцевому і національному рівнях, на громадські організації й наукові установи задля проведення ефективного реформування житлового фонду та внесення змін до відповідних законопроектів.

Вступне слово мав Михайло Березовчук, заступник голови правління Спілки власників житла України. Пан Михайло розповів, що нормативна база для діяльності ОСББ з’явилась ще у 1995-ому, проте кількість об’єднань в країні нині ледь сягає 10%. Профільне Міністерство на 2014 рік, на який припаде кінець терміну останньої Програми реформування і розвитку ЖКГ, запланувало збільшення цього показника до 70%, хоча минулого року відповідне завдання було виконане лише на 25%. Причини такої тенденції Михайло Березовчук бачить у недосконалості базового Закону “Про ОСББ”, прихованому спротиві місцевих органів влади, невиконанні передбачених законодавством податкових пільг, дискримінаційних стосунках з постачальниками комунальних послуг, побоюванні мешканців брати на себе відповідальність за організацію та діяльність таких об’єднань.

Володимир Бригілевич, голова правління ЛГО “Центр досліджень місцевого самоврядування”, розповів про системи і методи управління житловою нерухомістю. Зважаючи на досвід східноєвропейських країн, головними способами управління є обов’язкове створення ОСББ у населених пунктах, перереформування ЖЕКів на компанії з управління з надання комунальних послуг, наймання житловим товариством управляючої компанії та її безпосередній конт-роль кожним мешканцем. Йшлося у його виступі і про особливості функціонування об’єднань співвласників у Польщі, Росії, Латвії та Естонії. Загроза для України полягає в тому, що в нашій державі намагаються майже без змін впровадити зразок російської моделі, за якою у мешканців будинків немає змоги вибору і зміни управляючої компанії над ОСББ, а все місто часто знаходиться під контролем управлінських компаній-гігантів. Наразі в Україні такого поняття, як “управитель”, взагалі не існує. Натомість є інше — “виконавець послуг по управлінню житлом”. Тож відповідальність за проблеми, пов’язані з комунальними послугами, все ж залишається, а в нашому випадку її просто перекидають з одних людей на інших.

Поруч із чинним Законом про ОСББ існують два нові законопроекти: парламентський, прийнятий в першому читанні і фактично підготовлений до прийняття у другому читанні, та урядовий, внесений і зареєстрований до розгляду у відповідному комітеті ВР. Михайло Березовчук порівняв ці два законопроекти, наголосивши, що задля ефективних реформаторських змін краще в одному законі захопити всі аспекти, аніж неодноразово вносити поправки та приймати нові закони.
Юрист “Центру досліджень місцевого самоврядування” Нестор Швець розповів про проблеми розвитку ОСББ і управлінського ринку в проектах Житлового кодексу і змін до Закону “Про житлово-комунальні послуги”. Зокрема, були роз’яснені недоліки Закону, окреслені вимоги до управителя в проекті ЖК і похідні проблеми ОСББ, висвітлені власні поправки до Житлового кодексу, які були сформульовані спільними зусиллями членів львівського “Центру дослідження місцевого самоврядування”.

Про підтримку органами місцевого самоврядування центрів розвитку ОСББ присутні дізналися з виступу Галини Когут, керівника відділу розвитку ОСББ Львівської міськради й водночас керівника Ресурсного центру з підтримки та розвитку ОСББ. За участю пані Галини учасники семінару обговорили основні проблеми регіону у сфері проведення реформ в управлінні житлом. Були представлені статистичні та кількісні дані щодо розвитку об’єднань співвласників у Львові, їх сьогодні нараховується 414. Цей показник, безумовно, свідчить про наявність у Львові свідомих власників жител, які в існуванні ОСББ вбачають дієві способи захисту своїх інтересів.

Керівники регіональних центрів розвитку об’єднань співвласників з Ужгорода, Луцька та Рівного поділилися досвідом функціонування своїх центрів.

На семінарі наголошувалося, що, беручи за приклад досвід країн Східної Європи в сфері житлово-комунального господарства, враховуючи їхні промахи й здобутки, українці мають можливість виробити власну модель управління ЖКГ. Лише варто бути небайдужими на шляху до поліпшення власного життя й брати активну участь у формуванні об’єднань співвласників багатоповерхівок, аби спільними зусиллями достукатись до органів влади й вплинути на внесення змін до чинного законодавства.

Подібні ж семінари-тренінги справді дуже важливі для керівників ресурсних центрів об’єднань співвласників, адже тут відбувається постійний обмін досвідом та створення нових реформаторських ідей. Семінар був організований Спілкою власників житла України (м. Київ) та “Центром досліджень місцевого самоврядування” (м. Львів), у рамках проекту “Громадські ініціативи в реформуванні житлового господарства”, за підтримки програми “Посилення впливу громадянського суспільства” МФ “Відродження”.

До слова:
Львівська громадська організація “Центр досліджень місцевого самоврядування” — неурядова аналітична та дослідницька організація, створена в лютому 2007 року з метою втілення напрацювань, що сприяють розвитку в Україні місцевого самоврядування шляхом навчальної, експертної, дослідницької діяльності.

У підготовці матеріалу була використана інформація, представлена на сайті ЛГО ЦДМС.
Юлія Белкот

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *