Мистецтво, присвячене природі, — можливість крізь буденність відчути красу, енергетику навколишнього світу. Завданням митців є не просто пензлем чи пером описати деталь навколишнього світу, але й особливими штрихами зробити її живою і, як наслідок, — зрозумілішою і привабливішою для сприйняття. Цього досягли художники Віктор Слободян та Мар’ян Подвисоцький. Виставка їх робіт відбулася нещодавно у “Галереї на Проскурівській”. Весна збудила митців до творчості, зібрала у суцвіття їх кращі твори.
Мистецтво, присвячене природі, — можливість крізь буденність відчути красу, енергетику навколишнього світу. Завданням митців є не просто пензлем чи пером описати деталь навколишнього світу, але й особливими штрихами зробити її живою і, як наслідок, — зрозумілішою і привабливішою для сприйняття. Цього досягли художники Віктор Слободян та Мар’ян Подвисоцький. Виставка їх робіт відбулася нещодавно у “Галереї на Проскурівській”. Весна збудила митців до творчості, зібрала у суцвіття їх кращі твори.
Представлені пейзажі сільських околиць і міських затишних місцин Мар’яна Подвисоцького — тиха гавань. Його трави, приспана сонцем пшениця, води — не сполохані вітром, у пейзажах царює спокій, легкість. Спокійні і тони картин: фарби приглушені, наче відшліфовані роками, світло-жовтих, блакитних, зелених відтінків. У картинах Мар’яна Івановича немає художнього шалу, його творчість зріла, правдива, картини, як відчинені вікна. Щодо художнього почерку, то невидимі мазки змінюються різкими штрихами, створюючи ефект картатості малюнка. Якщо на пейзажах, натюрмортах характер автора видається ліричним, то на його портретах — зібраним, строгим. Лики патріотів Тараса Шевченка, Богдана Хмельницького художник зобразив у темній кольоровій гамі, що візуально надає малюнку значимості, на фоні інших картин портрети здаються авторитетнішими. До того ж авторське вирішення портретів відображує стиль доби, у якій жили ці постаті. На галерейній експозиції представлені два портрети Шевченка. За словами Мар’яна Подвисоцького, особистість великого поета така багатогранна, що в одному портреті не передати. Художник планує написати ще й портрет славного гетьмана Мазепи. Мистецтво Мар’яна Подвисоцького професійне, адже навчався він у Київському художньо-промисловому училищі. У 1970 році закінчив Львівське училище декоративно-ужиткового мистецтва імені Івана Труша. Пізніше навчався у Львівському інституті декоративно-прикладного мистецтва. Брав участь у всеукраїнських виставках, його роботи експонувались у рідному місті. Знають творчість автора в Англії, США, Німеччині.
Відчути справжню енергетику природи відвідувачі виставки змогли у творах Віктора Слободяна. Крім змістовних картин, кожна з яких вирізняється стилем, технікою, жанром, автор презентував і різьблені роботи. Фактурні візерунки, наповнені авторським ентузіазмом, — облагороджена деревина. Дику матерію лісу автор приборкав, а точніше пригладив своїм мистецьким приладдям. Однією з найкращих робіт автора є витесана з кореня дерева людська голова. Риси обличчя, скуйовджені кучері зроблені тонко, філігранно. Як каже художник, коли блукає по лісу, природа сама надиктовує йому мотиви для творів. Оком професіонала він одразу підмічає у формах дерева схожості з предметами побуту, людськими фігурами тощо. Експериментує автор з різними видами деревини, тому кожна його робота — це інший колір, стиль, різні підходи до обробки дерева. І в дитинстві любив митець роботу з деревом, теслею був його батько. Тож його талант виплеканий поколіннями. Пристрасть до різьблення і малювання картин не конкурують, а мирно уживаються в особистості автора, допомагають йому неоднобоко передавати навколишній і внутрішній світи. Вирішивши стати художником, основи образотворчого мистецтва Віктор Павлович опановував на курсах при Хмельницькій художній школі. У 1975-1978 роках навчався в Бобруйському художньому професійно-технічному училищі. Нині працює у різьбленні, парковій скульптурі, живописі…
Віктор Слободян — учасник всеукраїнських та обласних виставок. У 1977 році його твори експонувалися на виставці досягнень народного господарства СРСР у Чехословаччині. Особливо шанований творчий доробок майстра на рідній Хмельниччині.
Ірина САЛІЙ
Фото Дмитра СВІДЕРСЬКОГО