Соціум

В’ячеслав Мороз: “Нормальне фінансування міста — як нормальне серцебиття людини”

У переліку постійних комісій міської ради одне з провідних місць належить тій, що займається питаннями планування, бюджету і фінансів. Очолює її В’ячеслав Мороз — головний лікар поліклініки №1. З ним наша розмова про діяльність комісії та її особливості.

У переліку постійних комісій міської ради одне з провідних місць належить тій, що займається питаннями планування, бюджету і фінансів. Очолює її В’ячеслав Мороз — головний лікар поліклініки №1. З ним наша розмова про діяльність комісії та її особливості.

— В’ячеславе Анатолійовичу, насамперед визначмо, які функції покладені на вашу комісію.

— Уже з її назви видно, що це формування міського бюджету й ефективне його використання. Нашим завданням є раціональний розподіл коштів по всіх галузях міського господарства для забезпечення їх ефективного функціонування і розвитку. Відтак доводиться активно спів-працювати з усіма головними розпорядниками бюджетних коштів, визначати напрямки їх використання, а також поповнення статей загального і спеціального фондів бюджету, враховуючи надходження дотацій та субвенцій з державного та обласного бюджетів, щоб уся життєдіяльність міста була збалансованою. У цьому нашим партнером і, власне, розробником усіх проектів з формування та витрат бюджету міста є фінансове управління міської ради. З ним у нас спільна постійна робота на високому професійному рівні, яка реалізується відповідними сесійними рішеннями. Але лише безпосередньо фінансовими питаннями наша діяльність не обмежується. Наприклад, спільно з профільною комісією з питань охорони здоров’я та соціального захисту населення розглядалося клопотання обласної ради щодо передачі міських інфекційної лікарні та протитуберкульозного диспансеру в спільну власність територіальних громад області.

— Як відомо, всі проекти рішень міської ради, котрі стосуються статей бюджету міста, готує фінансове управління. Чи може ваша комісія суттєво впливати на зміни у цих проектах і розраховувати на підтримку в процесі планарних засідань ради?

— Якщо виникають обґрунтовані підстави для таких змін, вони цілком можливі й фахівці управління з ними погоджуються. Відповідно їх підтримує і сесія міської ради. Цього року, наприклад, за пропозицією нашої комісії на капітальний ремонт приміщення територіального центру соціальної реабілітації було спрямовано 94,5 тисячі гривень. Ми ініціювали також придбання за кошти бюджету колісної фрези для УЖКГ вартістю 1870 тисяч гривень і будівництво розворотного кільця Львівське шосе — вулиця Тернопільська для тролейбусних маршрутів №№12, 14, утеплення фасаду міського перинатального центру на суму 1200 тисяч гривень. Спільно з фінансовим управлінням підготували проект рішення щодо пільгового оподаткування галузевого об’єднання “Південно-Західна залізниця”, котре дозволило здійснити реконструкцію Кам’янецького переїзду, аби його відкрити. Щодо “революційних” змін статей бюджету, то у нинішньому скликанні міської ради здійснювати їх не доводилося — підстав для цього не було. Всі пропозиції з проектів рішень фінансового управління готуються на високому фаховому рівні.

— Чи є у вашій роботі над бюджетом якісь пріоритети, які статті визначаєте головними?

— Будь-який бюджет у державі формується за законом, яким є Бюджетний кодекс. Пріоритетними за ним є так звані захищені статті: заробітна плата і нарахування на неї, придбання медикаментів і перев’язувальних матеріалів, забезпечення продуктами харчування комунальних закладів, оплата ними комунальних послуг та енергоносіїв, трансферти населенню. Натомість, крім цих обов’язкових витрат, виходячи з наявних потреб міста і фінансових можливостей, можуть визначатися й інші пріоритетні напрями. Скажімо, ремонт доріг, благоустрій окремих територій, обладнання медичних і освітніх закладів, соціальна підтримка нужденних громадян та інше. Так, цього року через проблеми з державним бюджетом, спільно з яким здійснюється будівництво другої черги Чернелівського водогону, в міському бюджеті виник певний резерв коштів, які були спрямовані на нагальні потреби в ЖКГ, додаткове забезпечення галузей освіти, охорони здоров’я, культури, молоді та спорту, соціального захисту. Загалом, щоквартально разом з фінансовим управлінням робиться аналіз виконання бюджету з відповідними пропозиціями його змін та доповнень.

— Актуальною темою сьогодення є процес проходження бюджетних коштів через казначейство, з проблемами якого стикаються практично всі суб’єкти місцевого самоврядування. Те саме і в нас?

— Так, адже ми живемо у єдиній системі бюджетного забезпечення. Але варто відзначити, що з міським відділенням Держказначейства стосовно того, що від нього залежить, у наших головних розпорядників якихось суттєвих конфліктів не виникає. Інша річ, що законодавство щодо системи місцевого самоврядування потребує радикального і найшвидшого вдосконалення, насамперед — у формуванні бюджетів та їх використанні. Поки що маємо практику, коли, наприклад, зверху відмінили ринковий збір і місто через це втрачає щорічно 40-50 мільйонів гривень, які раніше використовувалися на соціальні потреби хмельничан і благоустрій міста.

Зрештою, є й зворотний бік особливостей стосунків з казначейством: затримки з проходженням бюджетних коштів дисциплінують розпорядників, оскільки змушують, наприклад,  завчасно оплачувати експертизу реконструкції чи капітальних ремонтів об’єктів, без якої ці роботи не можливі.

— Судячи з нашої розмови, робота вашої комісії вимагає неабиякої фахової підготовки, проте у її складі немає професійних фінансистів чи економістів. Чи не позначається це якимось чином на співпраці з фінансовим управлінням зокрема?

— Так, спеціалістів цього профілю серед наших депутатів, членів комісії немає, зате є досвідчені фахівці з інших сфер діяльності: керівники державних і комунальних закладів та підрозділів міської ради, бізнесмени. Дехто вже має досвід такої роботи і співпраці у попередніх скликаннях ради, інші вчаться. Особисто я керую бюджетною установою, до моїх службових обов’язків належить знання положень Бюджетного кодексу і принципів формування бюджету. Проходив спеціальне навчання як організатор охорони здоров’я, а процес самоосвіти триває постійно. Для мене усвідомлення нормального, стабільного фінансування життєдіяльності міста те саме, що нормальне і стабільне серцебиття людини. З цим усвідомленням і працюю в комісії разом із колегами.

Підготував Володимир РАЗУВАЄВ

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *