Низку позитивних змін уже дозволив здійснити Митний кодекс, що діє в країні трохи більше року. За цей час у його ефективності переконалися навіть скептики. Більшість зачіпок для критики цього документа виявилися безпідставними.
Низку позитивних змін уже дозволив здійснити Митний кодекс, що діє в країні трохи більше року. За цей час у його ефективності переконалися навіть скептики. Більшість зачіпок для критики цього документа виявилися безпідставними.
Наразі в Міндоходів уже скоротили термін митного оформлення та перелік необхідних для нього документів. У бізнесменів з’явилося право самим обирати пункт для митного оформлення товарів. Ця норма могла призвести до корупції та кілометрових черг на “популярних” постах. Але такого не сталося. Сьогодні у митників є стимул для швидкої роботи і легкий присмак конкуренції.
Ще минулої весни можливість обрати будь-який митний пост для оформлення імпорту або експорту здавалася підприємцям майже фантастичною. Єдине можливе місце оформлення було намертво прив’язане до адреси реєстрації компанії-резидента. Скажімо, якщо фірма “прописана” в Харкові, то ввозити і вивозити товари вона може винятково через Харківську митницю, і нікого не хвилює, що зручніше це робити через Київ або Львів.
“Така норма часто заганяла компанії в зайві витрати, — каже логіст-аналітик міжнародних вантажних перевезень Ярослав. — Великі підприємства зазвичай мають філії в усіх регіонах країни. Тож навіщо оформляти вантаж за місцем реєстрації головного офіса, якщо він потрібен компанії зовсім в іншому місці?”
Така ситуація багатьом додавала зайвої роботи: потрібно було розрахувати перевезення так, щоб роботодавець залишився в меншому програші. Ярослав згадує, що в колег траплялися ситуації, коли вантаж з Польщі доводилося оформляти в Донецьку, а потім везти в регіональний офіс компанії до Луцька. Природно, що витрати на транспорт у підсумку лягали на плечі пересічних споживачів, і нерідко прогін туди-сюди країною збільшував ціну товару вдвічі. Але головне — це абсурдність прив’язки до конкретного місця, підкреслює аналітик.
Митний кодекс вирішив проблему на користь підприємців, вони отримали довгоочікуване право обирати будь-який зручний пост для оформлення вантажів. За словами експерта однієї з юридичної компаній Володимира, цю норму Митного кодексу з піднесенням сприйняли в Євросоюзі та СОТ. Щоправда, донедавна вона отримувала скептичні оцінки вітчизняних експертів. Економісти прогнозували, що виникне великий перекіс у завантаженні митних постів. Мовляв, у бізнесу з’являться “популярні” і “непопулярні” точки. На перших буде постійний аншлаг, а другі — не завантажені. У результаті з’явиться прекрасне поле для корупції, адже простіше дати грошей на зручній митниці, ніж їхати на незручну. Але час засвідчив, що така критика не мала підстав.
За спостереженнями експертів, спочатку більшість підприємців дійсно віддали перевагу тим митним пунктам, де оформлення товарів відбувається простіше і швидше. Причини зрозумілі: хто добровільно проводитиме довгий час на очікування в черзі, якщо в сусідній області можна оформитися за півтори години? На бізнес-форумах в Інтернеті навіть з’явилися переліки найкращих місць для оформлення імпорту або експорту, їхні показники зросли на 30-50%. Однак до хабарів та інших корупційних складових, всупереч прогнозам, справа не дійшла. Набрали чинності закони конкуренції та принцип змагального азарту. За спостереженнями свідків, сьогодні митники припинили затягувати оформлення вантажів, адже кожен бореться за високі показники.
Звичайно, це не означає, що митниці змагаються між собою в прямому сенсі слова. Терміни проходження митних процедур чітко визначені новим Митним кодексом. З іншого боку, просто неприємно, коли колеги з іншого регіону працюють настільки краще, що бізнесмени для оформлення там готові зробити великий гак. Така нехитра мотивація сприяла зростанню ефективності митних пунктів по всій країні. Допомогли процесу також електронні декларації, які дозволяють почати оформлення товару ще до його ввезення або вивезення з країни.
“У цілому підсумки всіх задіяних нововведень Митного кодексу свідчать про те, що бізнесу стало працювати набагато легше, — констатує експерт з зовнішньоекономічної діяльності Владислав. — Зрозуміла система електронного декларування знижує ризик прийняття хибних рішень, тому що митники не бачать людину, а вивчають лише документи. Право вибору поста для оформлення товарів дозволяє оптимізувати маршрути доставки. Встановлено чіткі терміни та підстави для проходження митного огляду, а також прописано перелік документів, які можуть вимагати у підприємця. Для повного комфорту залишилося налагодити постаудит-контроль, коли підприємство можна перевірити вже після оформлення товару і перетину ним кордону. Ця система теж прописана в кодексі, але поки працює не на повну силу”.
Більшість експертів погоджуються, що Митний кодекс у нинішній чинній редакції дуже близький до існуючих європейських норм. Отже, є надія, що вже найближчим часом ми досягнемо справжніх сучасних європейських стандартів.
М.ШЕВЧУК