15 років у нашому місті працює Хмельницький міський центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, надаючи профілактичну та правову допомогу у розв’язанні соціальних проблем тим хмельничанам, які в силу як об’єктивних, так і суб’єктивних обставин не можуть справитися з ними самостійно. Наша розмова з Мар’яною ЛЮБЕЦЬКОЮ, заступником директора центру.
15 років у нашому місті працює Хмельницький міський центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, надаючи профілактичну та правову допомогу у розв’язанні соціальних проблем тим хмельничанам, які в силу як об’єктивних, так і суб’єктивних обставин не можуть справитися з ними самостійно. Наша розмова з Мар’яною ЛЮБЕЦЬКОЮ, заступником директора центру.
— Мар’яно Миколаївно, які послуги надає центр?
— Всі наші послуги мають соціальне спрямування — інформаційні, соціально-педагогічні, психологічні, медико-соціальні та юридичні. Якщо говорити про конкретні напрямки роботи, то це профілактика негативних явищ у молодіжному середовищі, робота з алко-, наркозалежною молоддю, ВІЛ-позитивними та їх близьким оточенням; робота з прийомними сім’ями та дитячими будинками сімейного типу; виявлення та надання соціальних послуг сім’ям, які опинилися в складних життєвих обставинах. Також маємо багаторічний досвід роботи таких спецформувань, як “Телефон довіри 15-50”, “Клуб майбутніх наречених”, “Студентська соціальна служба”, консультативний пункт “Довіра” та психологічна підтримка допризовників та військово-службовців.
— Кому надаєте послуги?
— Нашими клієнтами є особи та сім’ї з проблемами алко-, наркозалежності, ВІЛ/СНІДу, функціональними обмеженнями, випускники інтернатних закладів, особи, які зазнали насильства, перебувають у конфлікті з законом, а також прийомні сім’ї та дитячі будинки сімейного типу. Велика увага приділяється роботі з сім’ями, які опинились у кризовій ситуації та потребують соціального супроводу. Для ефективного вирішення проблем клієнтів залучаються відповідні спеціалісти.
— Розкажіть, будь ласка, з якими проблемами зустрічаєтеся найчастіше.
— Дуже часто, потрапивши в складні обставини, люди не бачать виходу або ж бачать лише один варіант, який є неефективним. У такому разі наше завдання зводиться до того, щоб вислухати та підказати клієнту декілька варіантів наявної ситуації.Досить великий відсоток проблем у сім’ях виникають через алкоголь. Алкозалежність призводить до насильства в сім’ї. Наші психологи працюють і з дітьми, на яких негативно вплинув факт розлучення батьків. Нерідко доводиться вчити батьків, як правильно доглядати та виховувати дітей. Маємо чимало звернень з приводу поділу дітей при розлученні, розподілу майна, оформлення документів. Трапляються випадки, коли батьки просять про додаткові заняття з дітьми у вивченні шкільних предметів. Є такі, кому потрібна матеріальна допомога. Тоді ми співпрацюємо з благодійними організаціями, які надають гуманітарну допомогу речами домашнього вжитку, одягом та продуктами харчування. Для вирішення проблемних питань пропонуємо соціальний супровід.
— Що таке соціальний супровід?
— Це, простіше кажучи, наша опіка, допомога та патронаж соціально незахищених категорій населення з метою подолання життєвих труднощів, збереження, підвищення соціального статусу. Обов’язковими складниками супроводу є фахова оцінка ситуації, складання плану заходів для подолання основної проблеми сім’ї й моніторинг його виконання; допомога в оформленні документів і запитів до відповідних інстанцій; сприяння в працевлаштуванні та професійному навчанні дорослих членів сім’ї; сприяння в лікуванні та реабілітації членів сім’ї; допомога у набутті членами сім’ї необхідних соціальних навичок; соціально-педагогічна, психологічна корекція; надання інформації; посередництво участі у групах самодопомоги; переадресація до окремих спеціалістів або інших закладів; психологічна допомога і підтримка; індивідуальний супровід до служб чи закладів (у випадку необхідності); представництво інтересів дитини або членів сім’ї.
— Що вдалося зробити з часу реорганізації центру в середині минулого року?
— Наші працівники виявили 2307 сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах, з них 1500 — з дітьми. Під соціальний супровід взято 96 сімей, з них 87 — сім’ї, де є неповнолітні діти. Всього сім’ям надано 3604 послуги.
— З ким активно співпрацюєте?
— Центр здійснює свою діяльність у взаємодії як з державними органами й установами, так і з громадськими організаціями. Співпрацюємо зі службою у справах дітей, школами, училищами, вузами, закладами позашкільної освіти, центром зайнятості, міським відділом міліції, слідчим ізолятором, товариством молодих інвалідів, військовими частинами міста, громадськими організаціями, бібліотеками, музеями, центром реабілітації та тимчасового перебування інвалідів з розумовою відсталістю “Родинний затишок”, управлінням праці і соціального захисту населення, а також іншими управліннями міста, військкоматом, благодійною організацією “АСЕТ”, організацією людей, які живуть з ВІЛ, благодійною організацією “Карітас”, ЗМІ та іншими.
— А інші види діяльності центру?
— Робота “Клубу майбутніх наречених” — нововведення комплексної психологічної, соціально-педагогічної та правової консультативної служби, яка надає допомогу молоді з сімейно-шлюбних та особистісних питань.
Консультативний пункт “Довіра” надає психологічну допомогу залежним від алкоголю, наркотиків, ВІЛ-інфікованим, тим, хто повернувся з місць позбавлення волі, умовно засудженим, їх рідним і близьким.
“Студентська соціальна служба” — спецпідрозділ, що проводить роботу з молоддю, бере активну участь у профілактичних та освітньо-виховних заходах центру, сприяє розвитку творчого потенціалу молоді та формуванню національної самосвідомості.
— Розкажіть про роботу “Телефону довіри”.
— Спеціалізована служба “Телефон довіри 15-50” працює цілодобово, конфіденційно та анонімно. Кваліфіковану психологічну допомогу надають дев’ять консультантів-психологів різного віку та статі. Тобто додзвонювачі мають можливість вибирати, з ким спілкуватися. Найчастіше звертаються з проблемами стосунків, особистісних конфліктів, проблем зі здоров’ям, самотності та низького рівня самооцінки. Залежно від сезону — загострення соматичних та психічних захворювань, депресії (весна-осінь). Рідше зустрічаються проблеми суїциду. Загалом минулого року на “Телефон довіри” звернулися понад шість тисяч людей.
— Які особисті риси мають бути у ваших працівників?
— Найперше, вони мають бути гарними фахівцями, працювати в правовому полі, бути відповідальними за себе, свої вчинки, а також за тих людей, яким мають допомагати.
— Дякую за розмову, успіхів вам.
Вікторія СТАНДРІЙЧУК
На фото: працівники Центру під час одного з масових заходів