Конкуренція є невід’ємною складовою ринкової економіки. В її основі лежить суперництво між суб’єктами господарювання за найкращі умови виробництва, вигідну позицію на ринку.
Антимонопольний комітет є важливим чинником в економіці будь-якої країни, який має достатні важелі впливу на суб’єкти господарювання та контролює дотримання правил добросовісної конкуренції, закони якої наші підприємці частенько забувають або ж не бажають “грати” за такими правилами. З цього приводу наша подальша розмова з головою Хмельницького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України Віталієм Олуйком.
Конкуренція є невід’ємною складовою ринкової економіки. В її основі лежить суперництво між суб’єктами господарювання за найкращі умови виробництва, вигідну позицію на ринку.
Антимонопольний комітет є важливим чинником в економіці будь-якої країни, який має достатні важелі впливу на суб’єкти господарювання та контролює дотримання правил добросовісної конкуренції, закони якої наші підприємці частенько забувають або ж не бажають “грати” за такими правилами. З цього приводу наша подальша розмова з головою Хмельницького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України Віталієм Олуйком.
— Віталію Миколайовичу, як ви оцінюєте стан конкурентного середовища в нашому місті?
— Якщо порівнювати з попередніми роками, то тепер ситуація стала дещо кращою, деякі прогалини у сфері конкурентних відносин уже вдалося вирішити. Проте ситуація ще далеко не ідеальна, адже самі підприємці не хочуть жити та працювати за чесними умовами. Словом, усе, як у тій приказці: “Там, де немає конкуренції, спиться краще, та живеться гірше”, тож хотілося б, аби в нас було навпаки.
Нині нас турбують ринки, де конкуренція є, але існує чимало інших проблем, які, надіюсь, спільними зусиллями вдасться вирішити. Крім того, у цьому році ми ставимо собі завдання очистити Хмельницький від “чорнухи” — оманливої реклами, яка буквально заполонила місто.
— Якими справами позначився минулий рік?
— Найбільше випадків порушення конкурентного законодавства працівники нашого відділення виявили у сферах адміністративних послуг та державних закупівель, торгівлі продовольчими товарами, заготівлі молока та його промислової переробки, житлово-комунальних послуг, реклами тощо.
Відтак протягом минулого року було припинено 14 випадків антиконкурентних узгоджених дій, 39 — щодо зловживання монопольним становищем, ліквідовано 38 фактів антиконкурентних дій органів влади, 28 порушень щодо неподання інформації на вимогу працівників відділення та зупинено шість випадків недобросовісної конкуренції.
За адміністративними стягненнями порушники сплатили до держбюджету штрафів на загальну суму 947,2 тис. грн. Хоча застосування жорстких фінансових санкцій для нас не головне, основним нашим завданням є захист інтересів мешканців краю та відстоювання принципів добросовісної конкуренції.
— Не секрет, що багато подолян живуть за рахунок молока, яке вони продають заготівельникам. Якою нині є конкурентна ситуація на ринку закупівель молока?
— Молочний ринок є досить специфічним. Попит на молочну продукцію існує завжди, проте у боротьбі за наживу учасники цього ринку не завжди добросовісні.
Нині на території нашої області працюють десять великих підприємств, які виготовляють молочну продукцію, та ще 30 приватних, котрі лише заготовляють молоко у населення. Заїжають до нас заготівельники й з сусідніх областей. Підприємливі заготівельники частенько вдаються до картельних змов, що дає їм можливість встановлювати різні ціни за літр молока базової жирності, яке вони заготовляють у населення. Нерідко постраждалими у такій ситуації залишаються селяни, які змушені віддавати продукцію задарма, аби хоч якусь копійку заробити.
Минулого року деякі порушення нам вдалось усунути, проте молочна проблема й нині залишається актуальною. За результатами перевірок за антиконкурентні узгоджені дії на суму 15 тис. грн. було оштрафовано ДП “Старокостянтинівський молочний завод”, ЗАТ “Укрпродуктгруп” та ЗАТ “Хмельницька маслосирбаза”. Були припинені також незаконні дії приватного підприємства “Ізяславмолпродукт” , яке було оштрафоване на 12 тисяч гривень.
Наразі проводиться розгляд двох справ проти 12 молокозаводів, які одночасно без об’єктивних причин встановлювали збиткові для населення закупівельні ціни на молоко.
Крім того, занепокоєння викликає й те, яку молочну продукцію споживають щодня українці. Нині понад 70% молока не відповідає жодним європейським стандартам ні за складом, ні за бактеріальною безпекою через низький вміст білків, які необхідні для виготовлення якісної кисломолочної продукції. Тож виробники, користуючись такою можливістю, під виглядом одного продукту продають зовсім інший. Така ситуація є обурливою, адже споживач повинен знати, що він купує.
Так, за введення в оману споживачів були оштрафовані ЗАТ “Хмельницька маслосирбаза”, ДП “Маркет Плазо”, триває розслідування справи щодо ТОВ “Городокконсервмолоко”.
— Відомо, що останнім часом почастішали випадки порушень у сфері державних закупівель.
— Нині їх переважна більшість проводиться на тендерній основі, так закуповується більшість товарів, техніки та іншої продукції для державних закладів та установ. З метою збагачення учасники торгів змовляються між собою на користь одного з претендентів, що призводить до спотворення конкуренції, перешкоджає ефективному та економному використанню коштів. Пов’язаність суб’єктів господарювання (учасників торгів) відносинами контролю унеможливлює змагання між претендентами. Протягом минулого року наші працівники припинили 14 випадків змов під час проведення державних закупівель. За антиконкурентні узгоджені дії під час тендерних торгів 26 суб’єктів господарювання були оштрафовані на 551,5 тис. грн.
— Як боретеся з оманливою рекламою?
— Складається враження, що для українських рекламників закони взагалі не писані. Ліки у нас відпускаються за акційними цінами, люди у білих халатах з екранів телевізорів пропонують панацею від усіх хвороб, знижки в магазинах сягають ста відсотків, тобто товар роздається “задарма” тощо. Звичайно ж, люди на таке ведуться, внаслідок чого страждають їх інтереси. Але так не має бути, нині для нас пріоритетним завданням є очищення міста від рекламного сміття.
За результатами розслідувань, проведених нашими спеціалістами, у минулому році було припинено шість випадків порушень та стільки ж дій з ознаками недобросовісної реклами. Зокрема було встановлено, що порушники, нехтуючи будь-якими принципами моралі, інформували хмельничан про найнижчі ціни та знижки на лікарські засоби, продукти харчування, мобільні телефони, меблі, вигідні умови для надання позик тощо. За введення в оману споживачів ці горе-підприємці були оштрафовані на 30 тис. грн.
— Якими бачите шляхи покращення конкурентного середовища в місті та краї?
— Передусім важливо змінити свідомість людей, щоб вони зрозуміли, що за чесними правилами жити краще і безпечніше.
Ми завжди відкриті для пропозицій та раді будь-якій допомозі від громадян. Нині важливо, аби люди розуміли, що коли хтось займається нечесною справою, про це мовчати не можна.
Аби наші громадяни були конкурентно обізнаними, минулого року ми випустили інформаційно-енциклопедичне видання “Енциклопедія економічної конкуренції” з серії “Правова абетка”, почали випускати також щоквартальний дайджест “Конкуренція”, інформуємо краян і через засоби масової інформації.
— Дякую за розмову.
Ганна Пасічник