“Василь Сухомлинський у діалозі з сучасністю: довкілля — початкова школа”, — така тема IV міжнародних та XVIII все-українських педагогічних читань, які розпочалися 12 жовтня в обласній раді з нагоди відзначення 90-річного ювілею Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії (ХГПА). Читання проводилися за сприянням Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, Національної академії педагогічних наук України (НАПНУ), Української асоціації Василя Сухомлинського, обласної ради, управління освіти і науки облдержадміністрації та гуманітарно-педагогічної академії.
“Василь Сухомлинський у діалозі з сучасністю: довкілля — початкова школа”, — така тема IV міжнародних та XVIII все-українських педагогічних читань, які розпочалися 12 жовтня в обласній раді з нагоди відзначення 90-річного ювілею Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії (ХГПА). Читання проводилися за сприянням Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, Національної академії педагогічних наук України (НАПНУ), Української асоціації Василя Сухомлинського, обласної ради, управління освіти і науки облдержадміністрації та гуманітарно-педагогічної академії.
Чимало вітальних слів адресувалися ювілярам — Хмельницькій гуманітарно-педагогічній академії. “За майже віковий період діяльності закладу десятки тисяч його випускників сумлінною щоденною працею на непростій педагогічній ниві зарекомендували себе високопрофесійними спеціалістами. Сьогодні немає у Хмельницькому школи чи дитячого садка, де б не працювали ваші випускники. А тому досягнення міста у галузі освіти — це значною мірою результат їх сумлінної праці”, — сказав у вітальному слові міський голова Сергій Мельник.
Взяла слово і доктор педагогічних наук, професор, дійсний член Академії педагогічних і соціальних наук, ректор гуманітарно-педагогічної академії Інна Шоробура: “Нам дуже приємно, що в день відзначення славного ювілею академії ми осучаснюватимемо літературну спадщину Василя Сухомлинського, з творчим доробком якого нерозривно пов’язана робота нашого навчального закладу”.
Творчість Сухомлинського з кожним роком все більше привертає увагу наукової громадськості. Він зумів піднятися до рівня світової філо- софської педагогічної думки, врахувавши ідеї великих мислителів, гуманістів минулого і джерел народної педагогіки, сформулював педагогічну концепцію гуманістичного характеру.
У доробку педагога чимало наукових матеріалів, але головною його книгою стала “Серце віддаю дітям”. Саме про неї на читаннях доповіла дійсний член НАПНУ, доктор педагогічних наук, професор і, що найцікавіше, дочка Василя Сухомлинського Ольга. “Чим більше я вчитуюся у головну батькову книгу, тим більше пізнаю її глибину і розумію, якою цінною є вона для педагогіки”, — сказала вона.
У своїй книзі Сухомлинський багато уваги приділяв дошкільному навчанню. На його думку, дитина має йти до школи вже вміючи читати. Василь Олександрович вважав, що навчання дітей повинно зосереджуватися не тільки у шкільному класі, дитина повинна пізнавати світ ширше. Так, радив проводити пізнавальні уроки на природі, де кожна дитина відчує себе дослідником. Вірив Сухомлинський і в те, що “Сила і можливості виховання дітей — невичерпні”, вони проявляються у вільному дослідженні світу малечі, вчитель має лише потроху наштовхувати її на навчання. Видатний педагог вважав, що вчитель зобов’язаний уміти дорожити дитячою довірою, має стати другом для неї. І це ще далеко не всі гуманістичні ідеї, які пропагував він.
Метою педагогічних читань, які зібрали у нашому місті представників педагогічної еліти країни та світу, стала проекція настанов Василя Сухомлинського на сучасне життя. Зокрема, про оновлення змісту дошкільної освіти через використання інформаційних технологій доповіла Тетяна Тоцька — завідувачка експериментальним навчальним закладом всеукраїнського рівня ДНЗ “Ялинка”.
Педагогічні читання проходили у нашому місті протягом двох днів. За їх результатами було відкрито лабораторію Василя Сухомлинського та галерею ректорів у приміщенні ХГПА.
Ірина САЛІЙ