Навіть якщо ви не цікавитесь рекламою, реклама цікавиться вами. І не надійтесь, що вам вдасться від неї утекти. Дивіться — не дивіться телевізор, слухайте — не слухайте радіо, читайте або не читайте газети, книги, Інтернет-сайти… Основний двигун комерції на місці не стоїть: і щоб переконатись у цьому, варто тільки вийти за поріг власного будинку. Поштові скриньки аж тріщать від різнокольорових листівок, не будете витягати їх звідти, вам вставлять папірець у двері або почеплять на дверну ручку. Вхідні двері до під’їздів заклеєні згори донизу оголошеннями про купівлу-продаж-оренду квартир.
Навіть якщо ви не цікавитесь рекламою, реклама цікавиться вами. І не надійтесь, що вам вдасться від неї утекти. Дивіться — не дивіться телевізор, слухайте — не слухайте радіо, читайте або не читайте газети, книги, Інтернет-сайти… Основний двигун комерції на місці не стоїть: і щоб переконатись у цьому, варто тільки вийти за поріг власного будинку. Поштові скриньки аж тріщать від різнокольорових листівок, не будете витягати їх звідти, вам вставлять папірець у двері або почеплять на дверну ручку. Вхідні двері до під’їздів заклеєні згори донизу оголошеннями про купівлу-продаж-оренду квартир.
Оголошення на стовпах — це взагалі класика жанру. А доки чекатимете на свій тролейбус чи маршрутне таксі, з реклами на транспорті встигнете дізнатись і про дивовижний атракціон на льоду серед літньої спеки, і про найвигідніші умови кредитування в черговій аферній спілці…
У центрі міста більше сучасних технологій: рядки, що біжать на електронних табло, величезні дисплеї з відеороликами… Немає часу і звички ловити ґав? Тоді вам, заклопотаному і зосередженому на справах, тицьнуть у руки рекламний буклет про стосоту акцію чи неймовірні знижки…
Думаєте, на вас і це не діє? Рекламісти недарма свій хліб жують — вони зроблять усе, аби ви лиш не відмахнулись від їхнього агітування як від надокучливої мухи. Тому і змушені йти на ризик зі своїми креативними ідеями. Ось один із виробників морозива так намагався привернути увагу до свого продукту, що аж перестарався. Розмістивши по всьому місті дивні білборди, де на одній половині реклама морозива, а на іншій — начебто реклама банку або вітання з днем народження, звідки тягнеться довжелезний язик до морозива. Видно, рекламодавці сподівались на позитивний ефект… А замість ажіотажу зі знаком плюс така рекламна кампанія отримала суцільне несприйняття з боку потенційних покупців. Батьки дітям не купують того морозива: мовляв, будете його їсти — у самих язики такі виростуть…
До президентської та парламентської виборчої кампаній ще й ніби сім верст пішки, а дехто з політиків уже намагається втертись у довіру електорату. То всюдисущий Олег Ляшко маму “тяжко” любить, везучи її на велосипеді, то він уже заявляє мало не “Україна — це я”, бо ж у його особі, бачте, “так вони душать Україну”… Народ і без того вже стомився від політики і вічних виборів, а тут ще й такі недвозначні плакати бовваніють, куди не глянь. Окрім представників владної партії, котрі вітають усіх з усім, нещодавно по місту розмістили на білбордах плакати у червоно-чорних кольорах, що вітали головного командира УПА Романа Шухевича зі 104-ю річницею від дня народження… І знайшлися в місті ті, хто позбиткувався над ними.
Надати рекламним баталіям іншого забарвлення — не політичного і не комерційного — спробувала одна релігійна організація, замовивши рекламну кампанію… Біблії. Як це дивно не звучить, але факт залишається фактом, і ті, хто їздять проспектом Миру, вулицями Свободи і Рибалка та багатьма іншими, бачать рекламні щити з цитатами із Євангелія. Знову ж таки, це викликає неоднозначну реакцію у мешканців міста. Комусь ці Біблейські фрази допомагають відійти від буденних проблем і подумати про вічність, а когось, навпаки, нервують самою своєю появою. “Навіщо рекламувати віру у Бога: хто у нього вірить, той і так буде читати Біблію”, — стверджують вони.
І разом з тим у нашому світі, де рекламується різний непотріб, нав’язуючи нам свою крайну необхідність, про справді суттєві речі можна й забути. Ось у столиці вже розвішані плакати з пропагандою сімейних цінностей: сторінка паспорта зі штампом про одруження і написом “Збережемо шлюб”. Соціальна реклама, звісно, краща за комерційну, але насторожує той факт, що у нашому світі вже не тільки все купується-продається, а ще й до того ж рекламується. Вірите ви чи не вірите рекламі, але у будь-якому разі реклама вірить у вас. Бо навіть якщо ви сто разів оминатимете поглядом той чи інший агітаційний плакат, на стоперший раз ви звернете на нього увагу. Це буде перемогою рекламодавця, бо він отримає ключик до вашої підсвідомості. І тепер зможе покласти у вашу голову все, що йому забажається.
Анастасія Сімашова