Майже 60 відсотків хмельничан щодня користуються громадським транспортом, ще майже 25 відсотків переміщуються містом власним автомобілем, і приблизно 20 відсотків ходять пішки, в тому числі й ті, хто пересувається на велосипедах, скутерах і таксі. Це не офіційна статистика, а дані опитування мобільності хмельничан, яке газета “Проскурів” робила торік. Тоді містяни скаржилися на корки на дорогах та висловлювали незгоду на підняття вартості проїзду в маршрутках. Були нарікання й на роботу тролейбусів. Багатьох обурювало те, що до салону беруть обмежену кількість пасажирів. Причому більшість пасажирів була впевнена, що розпорядження на перевезення лише сидячих пасажирів видала міськрада, і лише невеликий відсоток людей знав, що це постанова уряду.
Втім, громадський транспорт завжди був каменем спотикання для усіх міст України, в тому числі і Хмельницького. Причому і тоді, коли проїзд в тролейбусах коштував 5 копійок, а в маршрутках 20, і зараз, коли він коштує від 6 до 8 гривень. І це, незважаючи на те, що в роботі громадського транспорту Хмельницького за останні роки все ж відбулися реальні позитивні зміни. В місті почали курсувати великогабаритні автобуси, значно оновився рухомий склад КП “Електротранс”, і політика міста спрямована на його повне оновлення. На маршрути вийшли нові комфортні тролейбуси, в тому числі й на автономному ходу, збільшилась їх чисельність, з’явилися нові маршрути. Але хмельничани жадають, аби громадський транспорт працював краще. Щоправда, більше нарікань на приватних перевізників. Промоніторивши соцмережі — історії ті ж самі, що й рік тому: завчасно з’їжджають з маршрутів, не оголошують зупинок, не беруть пільговиків і так далі.
І тут, як кажуть, палиця на два кінці, адже є збиткові маршрути, бракує професійних водіїв, оскільки багато хто подався на заробітки, і є пандемія. Через коронавірус приватники не поспішають оновлювати свій парк новими маршрутками та автобусами, оскільки не відомо, скільки потрібно часу, аби новий транспорт окупився. Тобто, щоб транспорт був прибутковим, вартість проїзду має бути вищою, принаймні, вдвічі, ніж зараз.Так вважають перевізники, але водночас розуміють, що люди не зможуть платити такі гроші. Навіть зараз для пасажирів ціна дуже висока. Для сім’ї з 4 чоловік, які двічі на день користуються громадським транспортом, це, приблизно, до 2 тисяч гривень на місяць. Наразі від 29 жовтня хмельничани мали можливість висловити власну думку з приводу роботи громадського транспорту. До акції долучилося майже 3, 5 тисячі містян, надійшло понад 900 пропозицій та коментарів. Більшість скарг стосувалися графіків роботи транспорту, особливо у вечірній час, роботи маршруток, їх санітарного та технічного стану. Серед пропозицій — збільшення одиниць транспорту, введення нових маршрутів та оновлення рухомого складу.
Щодо введення безготівкового розрахунку за проїзд у тролейбусах, то 2/3 тих, хто проголосував, підтримують це нововведення. 70 відсотків тих, хто взяв участь в опитуванні, користуються мобільним додатком “Dozor”, за допомогою якого можна відстежувати рух громадського транспорту, і повністю або частково задоволені роботою цього мобільного додатку.
На своїй сторінці у мережі Фейсбук заступник міського голови Микола Ваврищук висловив вдячність усім, хто долучився до опитування про роботу громадського транспорту, і пообіцяв прозвітувати про прийняті рішення, враховуючи оцінку та пропозиції містян.
Ольга Сєргєєва