Без категорії

Освіта на вересневому старті

Літо вже на фінішній відмітці, а отже, освіта готується до старту, і незабаром школи наповняться дитячим гомоном і звичними навчальними буднями. Яка готовність хмельницьких закладів освіти до нового навчального року? Про це розповідає директорка департаменту освіти та науки Хмельницької міської ради Надія БАЛАБУСТ.

— Надіє Юріївно, чи готові навчальні заклади громади до першого вересня, чи продуктивним і результативним був “ремонтний” літній семестр?
— Літо — це спекотна пора для освітніх закладів: підготовка до нового навчального року розпочинається вже з початку червня: поточні і капітальні ремонти, а то й повноцінне будівництво. З початку серпня вже працює комісія з обстеження готовності закладів до нового навчального року. Її представники виїжджають у школи, для обстеження їх стану напередодні першовересня, усунення проблем і недоліків, які виникли в процесі попереднього навчального року. Власне, комісія вже відвідала сільські заклади освіти громади, і плануємо, що за два тижні обстежимо решту і зможемо надіслати певні висновки та рекомендації керівникам закладів освіти щодо усунення виявлених порушень чи недоліків.

— Які недоліки виявила комісія? Чи вдасться з ними впоратися до початку навчального року?
— Ця комісія створена департаментом освіти та науки, до якої входять представники ДСНС, Держпродспоживслужби, міських освітянських профспілок, представники громади. Цьогоріч ми вперше обстежуємо заклади, які приєдналися до нас після утворення територіальної громади. Адже цей рік для усіх нас досить адаптивний і в освітньому процесі, і в плані фінансово-господарської діяльності . Станом на нинішній день грубих порушень комісія не виявила. А загалом, за підсумками, будуть складені загальні рекомендації для керівників, і я впевнена, що ми зможемо усунути виявлені недопрацювання.

— Як ви оцінюєте стан сільських шків, їх матеріальну, кадрову, фінансову базу? Чи якісно вони відремонтовані, забезпечені матеріально, освітньо?
— Для сільських закладів ми цьогоріч вже виділяли кошти як на поточні, так і капітальні ремонти. Кошти як для міста, так і для села виділені в розрахунку на одного учня. І для сільських учнів таких коштів виділено більше. І вже цими коштами розпоряджалися освітні керівники на місцях, щоб закупити необхідні матеріали чи обладнання, гаджети, або провести поточні ремонти. Наразі здійснюється реконструкція приміщень Шаровечківської школи, там ми плануємо повністю зробити харчоблок і актову залу. Зараз виготовляється проєктно-кошторсна документація на капітальний ремонт даху Давидковецької школи. Тобто, обстежуючи заклади освіти, ми визначаємо також обсяги робіт, які стратегічно необхідно здійснити у найближчі п’ять років. І, власне, це й будемо виконувати.

— А які ремонти вдалося здійснити у міських школах та дитсадках? Як оновлюється їхня матеріально-технічна база?
— Вже протягом тривалого часу ми будуємо на території закладів освіти пришкільні майданчики. І цього року здали два об’єкти, ще три в роботі. Зараз активно облаштовують спортмайданчик у ЗОШ №22, у Пироговецькому ліцеї завершуються роботи. Вже відбулися тендерні процедури щодо великого спортивного комплексу у ЗОШ №12, наразі підписуємо договір і будемо приступати до будівництва з тим, щоб на жовтень ми завершили певну частину, і діти вже могли займатися на цьому майданчику. Плануємо на наступний рік облаштувати майданчики в усіх сільських закладах освіти. Традиційно відбуваються поточні ремонти санвузлів у дитячих садках, зокрема, цього року для п’яти ДНЗ виділено з міського бюджету мільйон гривень. Окрім того, у закладах здійснюється капітальний ремонт санвузлів як за рахунок місцевого бюджету, так і з залишків освітньої субвенції з попереднього року. Здійснюємо капремонти і реконструкції. Зокрема, це встановили пожежну сигналізацію в п’яти закладах. В НВК №4 реконструюють існуюче приміщення під спортивну залу з буфетом. Оновлюють і капітально ремонтують шкільні огорожі, зокрема, в НВК №31, ДНЗ №№24, 25, 35.
Продовжуємо утеплювати приміщення, зокрема Палац творчості для дітей та юнацтва, завершили утеплення ДНЗ №21 за кошти місцевого бюджету, на черзі — ДНЗ №№25, 55. І, звісно, програма NEFKO — це те, над чим ми працюємо, щоб утеплити і термомодернізувати ще шість закладів освіти в найближчі роки.

— Наскільки готова до навчального року школа на Озерній?
— До початку навчального року школа ще не повністю готова, ми плануємо її відкриття з нового календарного року, оскільки там ще тривають планові опоряджувальні роботи. Але рішенням липневої сесії вже створений комунальний заклад, і наразі відбувається конкурс на посаду керівника. І, власне, новопризначений директор буде здійснювати всю підготовку до відкриття школи і її належного функціонування вже з другого навчального семестру. Нагадую, це буде початкова школа №1 м. Хмельницького. Відповідно до законодавства, вона створена як заклад нового типу. Всім відомо, що НВО №28 — це єдиний заклад на Озерній, який охоплює територію обслуговування всього мікрорайону. І вже з початком другого семестру одна частина учнів продовжуватиме навчатися в НВО №28, а інша перейде у нове приміщення разом із своїми вчителями. Аби заповнити нову школу, будемо ще добирати діток, закріплених за територією закладу.

— У мікрорайоні Ракове відкриється, як відомо, спортивний ліцей. Чи готовий він до початку навчального року, чи вже набирають учнів?
— Так, у квітні рішенням сесії міської ради був створений цей спортивний ліцей. Вже з 5 серпня він почав функціонувати у статусі юридичної особи, оголошено умови конкурсного відбору відповідно до Положення про такий тип закладів освіти. І з першого вересня ми вже будемо здійснювати підготовку у цьому спеціалізованому ліцеї. Навчатимуться учні з 7 по 11 класи. На базі ліцею буде культивуватися і розвиватися 10 видів спорту.

— У якому стані підготовка ясельних груп у дитсадках, чи готові вже там приймати малечу віком від 1,5 до 3 років?
— Загалом, досі наші ДНЗ були адаптовані до прийняття діток від дворічного віку. Як відомо, півторарічні малюки будуть у відповідних ясельних групах у п’яти дитсадках. Ці групи додатково оснащуються новими меблями, сантехнічним обладнанням, манежами, іграшками. Також будуть і додатково введені посади помічників вихователів, оскільки в групах буде до 15 малюків. Звісно, рекомендовані й норми харчування, психологічний супровід тощо. І ми будемо дуже ретельно спостерігати за адаптацією діток в ясельних групах.

— Які напрацювання з дистанційного навчання в умовах пандемії будуть реалізовані цього року? Що нове з’явиться у шкільному розпорядку?
— Ми досі перебуваємо в умовах карантинних обмежень і прогнозуємо у новому навчальному році знову дистанційне навчання певних категорій дітей. І, залежно від того, яким буде рівень вакцинації педагогів, буде побудований алгоритм занять. Є нові рекомендації міністерства охорони здоров’я, що заклади освіти можуть працювати лише за умови, коли 70 відсотків усього персоналу цих закладів буде вакциновано. Наразі очікуємо і вже надали співфінансування на закупівлю ноутбуків для вчителів, щоб організація дистанційного навчання була більш якісною, ніж торік. І, традиційно, педагогічні працівники підвищують кваліфікацію у галузі дистанційного навчання, освоєнні нових технологій і методик. Тому впевнена, що в цей рік ми дійсно зможемо забезпечити належну якість освіти в умовах карантинних обмежень.

— Чи відбуватимуться першого вересня традиційні святкові лінійки в школах?
— Ми вже декілька років підряд рекомендуємо керівникам закладів, не лише в умовах пандемії, трішки змінювати формат шкільних лінійок, зробити його цікавим, інтерактивним, адже це, насамперед, свято, яке об’єднує і дітей, їх батьків і педагогів. І керівники вже нині думають, як найкраще організувати цей захід, але, звісно, з огляду на карантинні застороги.

— Чи змінились норми наповнюваності класів, враховуючи рекомендації МОЗу?
— Наразі законодавчих змін з цього питання немає, тому ми орієнтуємося на те, як написано в Законі України “Про освіту”, ковід не вніс жодних нових норм. Єдине, що можливо коригувати, це початок часу навчальних занять, відповідно до розпорядження Головного санітарного лікаря. Заклади самостійно вирішують, як розвести дітей у часі навчання в класах і в їдальні.

— Чи всі наші школи забезпечені необхідними ґаджетами для якісного навчання, як того потребує формат Нової української школи?
— Наразі триває процедура закупівель для закладів освіти, зокрема, це шкільні меблі, комп’ютерна техніка, дидактичні матеріали. На жаль, ще немає в нас на рахунках субвенції, яка передбачає співфінансування з міським бюджетом. Тому поки що поставок не було, але ми сподіваємося, що до початку нового навчального року кошти надійдуть, ми зможемо розрахуватися з постачальниками і отримати все необхідне до початку навчального року в рамках концепції НУШ.

— Чи всі навчальні заклади мають своїх керівників після оголошених конкурсів?
— Так, конкурси на посади директорів закладів вже відбулися. Згідно з законодавством, призначені керівники у Водичківську, Масівецьку гімназії та в Іванковецькому ліцеї. Наразі відбувається ще один конкурс – на посаду керівника початкової школи №1, тривають конкурсні відбори на посаду працівників Центру професійного розвитку та інклюзивно-ресурсного центру.

— Які перші висновки вже можна зробити щодо реалізації концепції Нової української школи ? Чи рухається наша освіта в тому напрямі, в тому ритмі, який задала освітня реформа?
— Цього року ми маємо випускників 4-го класу Нової української школи у нашому місті, яких підготувала СЗОШ №30, де з 2017 року два класи експериментально навчалися чотири роки за концепцією НУШ. Власне, ми продовжуємо експеримент і на базі двох гімназій №№1 і 2. За цими стандартами експериментальне навчання для цих класів триватиме і в середній школі. А за рік вже всі учні початкової школи, без винятку, будуть навчатися за державним стандартом Нової української школи.
Чи є прогрес у підготовці учнів в цих класах? Так. Ці діти набагато вільніше себе почуваються в середовищі ровесників, не бояться помилятися на уроках і в завданнях, оскільки у них не було такого поняття, як оцінка, а формувалось підсумкове оцінювання. Тобто, вчитель робив акцент не на тому, що не зроблено, а на тому, що зроблено, засвоєно, що потрібно допрацювати. Я вірю, що через 6-7 років на випускному етапі ці нові компетентності дадуть дуже добрий результат у плані виховання особистості.
Підготувала
Тетяна Слободянюк

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *