Минулої суботи в навчально-виховному комплексі №9 відбувся регіональний етап дебатного проєкту “Молодь дебатує”, який в Україні проходить за підтримки Міністерства закордонних справ Німеччини в партнерстві з “ЕдКемп Україна” та “Internationales Haus Sonnenberg”.
Дебатна методика, яку застосовують в рамках проєкту, успішно розвивається в Німеччині понад 15 років. Тепер вона доступна в українських школах. В Україні пілотний етап “Молодь дебатує” розпочався в 2016 році. Участь у ньому взяли 70 шкіл з 20 областей. Зокрема, учасниками проєкту минулих років стали хмельницькі НВК №№9 і 10.
Цей проєкт створений насамперед, щоб навчити школярів критично мислити, адже це є одним з головних засад демократії. Тому європейська освітянська спільнота й проводить подібні проєкти. Дебатуючи, школярі повинні не переконувати присутніх у єдиноправильній, на їх погляд, думці, а толерантно шукати спільне вирішення проблеми, максимально висвітлити всі її сторони й зробити виважені висновки. Участь в цьорічному регіоальному етапі конкурсу взяли старшокласники з Костополя, Житомира, Чуднова, Львова, Дрогобича, Тернополя, Вінниці та Хмельницького. Наше місто представили троє вихованців НВК №9.
Під час дебатів школярам довелося вирішувати непросте питання: чи варто заборонити використання пестицидів та добрив сільськогосподарським підприємствам? Загалом усі етапи проєкту присвячені важливим екологічним темам.
Як зазначила директорка НВК №9 Ірина Томич, учні готувалися не тільки за шкільними підручниками. Для них проводилися онлайн спілкування з науковцями та фахівцями. Правила дебатів учителі шкіл-учасників проєкту вивчали на спеціальних курсах у Німеччині та різних містах України.
“Заявку на участь у проєкті “Молодь дебатує” наша школа подала ще в 2019 році. Коли нас відібрали, особисто їздила на навчання за кордон та Тернопіль. Нас вчили проводити дебати, структурувати їх. Учасники дебатів діляться на тих, хто за і проти. Але під час дебатів не сперечаються, а шукають спільне рішення. Проводяться дебати не більше 24 хвилин. Кожному дебатанту виділяється певна кількість часу для висвітлення своєї думки та відстоювання своєї точки зору. За цей час він має переконати журі. Перемагає не команда, а один з дебатантів, який аргументовано переконав у своїй правоті. Журі, до складу якого входять педагоги, оцінюють вміння учнів висловлюватися, оперувати фактами, досконале володіння української мови та ряд інших аспектів”, — зазначає Ірина Томич.
Можливість НВК №9 долучитися до проєкту й приймати в себе його учасників з інших міст зумовило ще й те, що тут діє дебатна школа, а торік учень цього навчального закладу Данило Коломієць виборов перше місце в регіональному дебатному турнірі й представляв Хмельниччину на фіналі в Харкові.
За результатами цьогорічних дебатів до фіналу “Молодь дебатує”, який відбудеться в Харкові в квітні, потраплять учениці Хмельницького НВК №9, Тернопільської ЗОШ №24, Чуднівського ліцею та Вінницької ЗОШ №26.
Перемога в проєкті — не коштовний подарунок, хоч фінал відбудеться не без цього. Головне — досвід та нові комунікаційні можливості. Четверо фіналістів минулорічного дебатного турніру нині навчаються в Німеччині.
“Участь у “Молодь дебатує” дала мені можливість подолати всі свої комплекси. Зрозуміла, що в дебатах головне — не наполягати на своєму, а аргументовано доходити до суспільно корисної думки. Досвід, який отримала, нині допомагає мені бути членом молодіжної громадської ради міста”, — каже учасниця минулорічного проєкту Любов Жмуд.
Усіх цьогорічних учасників дебатів привітала очільниця міського департаменту освіти і науки Надія Балабуст.
Ірина Салій