Карантинна “червона зона” змушує нас ще більше поринути у віртуальну реальність. Через Інтернет знайомимося з новою музикою, книгами, художніми надбаннями.
От і хмельницька художня студія “Відродження” міського Центру творчого розвитку “В майбутнє через культуру” підготувала свою віртуальну експозицію в Facebook “Романтика Середньовіччя”. Подивитися картини студійців та їхнього керівника Радимира Міляра хмельничани можуть також в обласній бібліотеці для дітей ім. Т.Шевченка.
На полотнах — стародавні замки, відомі історичні постаті, тогочасна символіка, а також ікони, техніка написання яких пов’язана з минулою епохою. Серед них — “Cпаситель” студійки Наталії Колесник.
Іконопис був головним жанром середньовічного мистецтва. Ікони вважалися засобом емоційного зв’язку людей з Богом. Зображення мали сприйматися як утілення божественного, показувати світову скорботу Бога про своїх грішних дітей. Головним у зображенні були очі — дзеркало душі. Фігури святих часто зображалися відірваними від землі. Художники не приділяли великого значення фону, тому з живопису на довгі роки зник пейзаж.
Особливий на виставці й графічний “Ангел-охоронець” Радимира Міляра. Відомо, що ангел з’являється в людини в день її хрещення. Картину доповнюють світлі символи, пов’язані з цим обрядом. Так, у небі ширяє голуб, який, як Дух Святий, за біблійним писанням являвся в день хрещення Ісуса Христа. Але цікаво, що Радимир Міляр свого янгола-охоронця зобразив у образі жінки. Біля його колін ластиться білий лебідь — символ вірності в коханні. Поруч біля янгола — надмогильний хрест. Так автор передає безсмертя вірного кохання.
“Романтика Середньовіччя” дивує глядача й образами тогочасних правителів. Так, на полотні Олесі Прокопової — правителька Єгипту Клеопатра в лавровому вінку.
Загалом епоха Середньовіччя тривала з V століття, коли відбулося падіння Римської імперії, до епохи Відродження XV століття.Це легендарний історичний період. У мистецтві він характеризується поєднанням язичницьких та християнських мотивів. Провідна роль тут належить архітектурі. Середньовічні замки досі вражають величчю і красою у різних куточках світу. Чимало замків зображено й на полотнах вихованців міської студії “Відродження”.
Особливо лаконічні й вишукані, у всій своїй красі, замки намальовані чоловічою частиною студійців, бо саме чоловіча рука й клала кілька століть тому камінь на камінь, аби без сучасних технологій зробити дивовижної краси споруди під небеса. Так, одними з кращих на експозиції є мальовані середньовічні замки Дмитра Барановського.
Кольору, більше природи навколо замків, традиційно — гір, туману, велетенських дерев, додала на своїх картинах мисткиня Ірина Стасюк.
Середньовіччя багате символізмом, легендами, особливим величним мистецтвом.
“Ця епоха подарувала нам великих митців, скульпторів і мислителів, на вченнях яких виростали сучасні наука й культура. Це епоха героїв і великих досягнень, тому маємо особливо вшановувати її, пам’ятати. Погляд сучасних митців на цю епоху дуже цікавий”, — каже Радимир Міляр.
Марина Зінов’єва