Національна комісія з регулювання електроенергетики, яка виконує повноваження регулятора ринку ЖКГ, розпочала перегляд тарифів водопостачальних підприємств України. Згідно з її рішенням з 1 лютого 38 водопостачальним компаніям України, в т.ч. КП “Хмельницьк-водоканал”, збільшено вартість послуг, які вони надають. В основу розрахунків лягла динаміка підвищення вартості електроенергії, яку споживає водоканал, з моменту встановлення попередніх тарифів. Тож після підвищення для побутових споживачів обласного центру тариф на централізоване холодне водопостачання збільшиться на 15% (до 2,316 грн./кубометр з ПДВ), на водовідведення — на 15% (до 2,124 грн./кубометр з ПДВ). Наша розмова з директором водоканалу Олексієм ІВАНОВИМ.
Національна комісія з регулювання електроенергетики, яка виконує повноваження регулятора ринку ЖКГ, розпочала перегляд тарифів водопостачальних підприємств України. Згідно з її рішенням з 1 лютого 38 водопостачальним компаніям України, в т.ч. КП “Хмельницьк-водоканал”, збільшено вартість послуг, які вони надають. В основу розрахунків лягла динаміка підвищення вартості електроенергії, яку споживає водоканал, з моменту встановлення попередніх тарифів. Тож після підвищення для побутових споживачів обласного центру тариф на централізоване холодне водопостачання збільшиться на 15% (до 2,316 грн./кубометр з ПДВ), на водовідведення — на 15% (до 2,124 грн./кубометр з ПДВ). Наша розмова з директором водоканалу Олексієм ІВАНОВИМ.
— Олексію Георгійовичу, чи покращить фінансовий стан вашого підприємства підвищення тарифів для споживачів?
— Почну з того, що підприємство знаходиться у важкому фінансовому стані. Тарифи на послуги не підвищувалися з 2008 року і були одними з найнижчих в Україні. В той же час затрати збільшилися на 6,3 млн. грн., а відшкодування витрат складає лише 75 відсотків. Але незважаючи на те, що тарифи протягом багатьох років не покривали затрат на надання послуг, підприємство знаходило можливість економити електроенергію, паливно-мастильні матеріали, покращувати технічний стан об’єктів, суттєво скорочувати терміни виконання аварійно-відновлюваних робіт та інше.
— Чи достатньо цього підвищення, аби тарифи стали самоокупними?
— Як повідомляє Державний комітет статистики, в 2009-2010 роках послуги водопостачання в Україні подорожчали на 36,1%, водовідведення — на 50,3%. Для того, щоб в Україні вивести тарифи на рівень рентабельності, їх потрібно збільшити на 40%. Для нашого підприємства підвищення тарифів на послуги водовідведення та водопостачання до рівня їх повного відшкодування має бути в межах 38%. При цьому мають бути враховані не тільки електроенергія, а всі інші складові: витрати палива, матеріалів, підвищення зарплатні і т.д. Але оскільки це фінансове навантаження ляже, в першу чергу, на населення, то збільшення тарифу треба робити поетапно.
— Борги споживачів серйозно зменшують доходи підприємства.
— Упродовж 2009-2010 років рівень оплати послуг підприємства становить більше 100%, а населення у 2010 році розрахувалося на 102,2%, скоротивши борги на 815 тис. грн. Заборгованість перед підприємством за спожиту воду відсутня у 46% абонентів. 29% споживачів боргують за послуги, спожиті за останній місяць, бо оплачують їх у наступному місяці. Тобто, більша частина абонентів розуміє, що своєчасні розрахунки за воду — це їх громадянський обов’язок. Підприємство вдячне кожному споживачу, який своєчасно сплачує за спожиті послуги. Але проблемою залишається категорія недобросовісних платників, а це 22 тисячі абонентів, які постійно боргують за отримані послуги.
— Мабуть, вибору у таких людей немає?
— Вибір є завжди: платити добровільно або ж заборгованість буде стягнута примусово. У нашому місті, на відміну від інших, діє програма допомоги малозабезпеченим верствам населення. Зокрема, у 2010 році від управління праці і соціального захисту населення надійшло 126,5 тис. грн. на оплату послуг водопостачання та водовідведення за цю категорію населення. Боржники мають можливість укласти угоду на реструктуризацію боргу й поступово розрахуватися з підприємством. Щодо примусових заходів зі стягнення заборгованості, то вони полягають у відключенні боржників від послуг з водовідведення, подання до суду та стягнення боргів державною виконавчою службою. У 2010 році з допомогою приладу, виготовленого на підприємстві, відключено від каналізації 212 абонентів, які, крім погашення боргів, вимушені були платити 321 грн. за повторне підключення до мережі.
Для примусового стягнення заборгованості з боржників підприємство вимушене звертатися до суду. У 2010 році судом розглянуто заяви і видано 664 судові накази на 684,9 тис. грн. боргів. Залишилися на розгляді в суді 408 заяв на суму 437,3 тис. грн. Державна виконавча служба у 2010 році завершила примусове стягнення щодо 620 виконавчих листів на суму 609 тис. грн. Станом на 1 січня цього року накладено 139 арештів на майно, оцінене на 207,2 тис. грн., у т.ч. 33 арешти на автомобілі на суму 75 тис. грн. Залишаються на виконанні в державній виконавчій службі 1177 судових наказів на суму майже півтора мільйона гривень.
— Є відомості, що окремі хмельничани боргують досить великі суми?
— У 74 абонентів борг за воду складає від 5 до 15 тисяч гривень, тому заходи з примусового стягнення боргів будемо продовжувати і в 2011 році. Крім того, з 1 лютого вводиться нарахування пені на борги поточного року. Тож несумлінним споживачам спуску не буде.
— На чому зосередить свої зусилля ваш колектив у цьому році?
— Підприємство й надалі буде виконувати своє основне завдання — забезпечувати безперебійне водопостачання та водовідведення, що є основою життєдіяльності міста. Впроваджуватимемо заходи з енергозбереження, адже завдяки їм за два попередні роки вдалося зекономити 2,1 млн. кВт/год. електроенергії. Продовжимо будівництво ІІ черги Чернелівського водогону. Цього року заплановано освоїти 30 млн. грн. державних коштів. У плані роботи підприємства передбачено чимало заходів, які сприятимуть підвищенню надійності водопостачання. Але їх впровадження повною мірою залежить від тісної співпраці обох сторін — надавача послуг і споживачів. Ми дуже розраховуємо на це.
Вікторія СТАНДРІЙЧУК