Щодня на маршрути Хмельницького виходять 69-73 тролейбуси. Лише один за дві зміни перевозить понад 91 тисячу містян. Більша частина з них — пенсіонери та пільговики. За такої ситуації підприємство власними силами заробляє 36 мільйонів на рік, тоді як потреби майже втричі більші.
Скільки ж насправді пільговиків перевозить КП “Електротранс”? Задля цього запровадили моніторинг, який тривав тиждень і за яким кондуктори тролейбусів давали квитки всім пасажирам, без винятку. Для точних розрахунків для кожної категорії — різний колір квитка: для пільговиків — зелений, а для тих, хто придбав проїзний, — рожевий. Саме у такий спосіб вдалося визначити реальний пасажиропотік і необхідний розмір субвенції з міського бюджету для відшкодування витрат на пільгові перевезення громадян.
“Порівняно з січнем минулого року кількість платних пасажирів зменшилася на 113 тисяч. Це дає підстави сумніватись у відповідності коефіцієнта співвідношення платних пасажирів до пільгових. Наразі цей показник становить 2,027, але ми припускаємо, що він може бути більший”,— зауважує керівник тролейбусного підприємства Віктор Паламарчук. Для того, щоб вийти на реальну кількість пільговиків у хмельницьких тролейбусах і почали рахувати усіх пасажирів. Справа це нелегка, як зізнаються кондуктори, особливо в години пік. Однак іншого механізму немає. “Якщо раніше я давала квиток тільки пасажиру, в котрого брала гроші, то зараз мені потрібно видати всім: пільговикам, пасажирам з проїзним і пасажирам, який купує квиток у салоні тролейбуса. На кожного передбачено різні талони: з проїзними — безкоштовний, для посвідчення — пільговий та звичайний талон”, — каже кондуктор Ганна Кошева.
Наприкінці зміни кондуктор підраховує касу і документує все в накладній. Моніторинг тривав до 18 березня, а далі всі підрахунки робила економічна служба підприємства. За час моніторингу було перевезено 728 тисяч 195 пасажирів, в тому числі 540 тисяч 930 пільговиків, 23 223 — з проїзними квитками та 164042 — одноразовими квиткам. Тож, як показали підрахунки, коефіцієнт співвідношення пільгових пасажирів до платних складає 2,889. Тобто на 10 платних пасажирів припадає приблизно 28 пільговиків.
“Результати моніторингу підтверджують той факт, що ХКП “Електротран” недоотримує щомісяця відшкодувань у сумі до 2,8 мільйона гривень, — зауважує Віктор Паламарчук. — Цю суму підприємству мала б компенсувати держава, але, на жаль, ці витрати лягли тягарем на місцеве самоврядування, як і ряд інших невластивих повноважень. Три мільйони гривень, які ми заробляємо в місяць від перевезення пасажирів, катастрофічно не вистачає на всі наші потреби. Адже тільки на зарплату та оплату електроенергії треба втричі більше. А ще ж купуємо запчастини, замінюємо шини, акумулятори, ремонтуємо рухомий склад”.
Тож у цій нехитрій арифметиці залишається одне запитання: як виживати? Скорочувати кількість одиниць транспорту, який виходить на лінію, немає резону, бо погіршиться якість перевезення пасажирів у місті. Крім того, міський голова Олександр Симчишин, навпаки, поставив перед тролейбусниками завдання випускати на маршрути до 92 одиниць електротранспорту.
“Вихід із ситуації бачимо лише у запровадженні електронних квитків та адресних соціальних виплат окремим категоріям громадян, — наголошує директор підприємства. — Наразі влада відшкодовує підприємству 82 мільйони гривень та є сподівання, що з цими нововведеннями сума коштів для міського бюджету зменшиться”.