На сьогодні електричний транспорт залишається найбільш економічним, екологічним і доступним у Хмельницькому. Лише за минулий рік тролейбуси ХКП “Електротранс” перевезли 38 мільйонів 252 тисячі пасажирів, що становить 70% усіх внутрішньоміських перевезень громадським транспортом. Із загального обсягу пасажирів, які скористалися послугами електротранспорту, 25 мільйонів 245 тисяч або 66% пільговиків.
У структурі доходів комунального підприємства 69% займають компенсації та фінансова підтримка, а дохід від реалізації квитків складає приблизно 29%. Проте в останні роки держава переклала весь тягар на міський бюджет. І якби не фінансова підтримка з міського бюджету, то підприємство самостійно не тільки не могло б покрити всі свої видатки, а наростило б збитки. Тоді про оновлення основних фондів взагалі мова не йшла б.
“Фізична зношеність основних виробничих фондів нашого підприємства досягла граничного рівня, — розповідає директор ХКП “Електротранс” Віктор Паламарчук. — Питання технічних інновацій і технологічної модернізації повинні вирішуватися на загальнодержавному рівні. Однак цільової державної програми відновлення електротранспорту для його ефективного та безперебійного функціонування досі немає. Все, що ми робимо, за кошти міського бюджету та власні”.
Наразі підприємству доводиться боротися з неукомплектованістю рухомого парку водіями та кондукторами (дефіцит кадрів нині складає 230 працівників, зокрема 90 кондукторів та 80 водіїв тролейбусів), а також недостатньою кількістю коштів на оновлення контактно-кабельної мережі та рухомого складу парку. Віктор Анатолійович називає ще кілька причин, які негативно впливають на нормальне функціонування “Електротрансу”: система встановлення тарифів на проїзд не враховує фактичної собівартості перевезень; неврегульованість ринку міських пасажирських перевезень призводить до того, що приватні автотранспортні перевізники дублюють маршрути тролейбусів, відбираючи платоспроможних пасажирів. Також серйозною проблемою є велика кількість пільговиків, відшкодування за перевезення яких нині повністю покладене на місцеве самоврядування. Та попри все комунальний електротранспорт залишається найбільш демократичним для більшості хмельничан. Саме тому місто прийняло спеціальну Програму розвитку міського електротранспорту на 2016-2020 роки, надавши йому перспективу розвиватися в найближчі п’ять років. Зрозуміло, що одночасно оновити весь рухомий склад електротранспорту підприємству не по кишені, тому депутати прийняли сесійне рішення №37 від 18.05.2016 року, за яким щороку тролейбусний парк має оновлюватися на 10 одиниць за рахунок придбання нових тролейбусів та капітального ремонту старих. За підтримки міського голови Олександра Симчишина для оновлення парку на виконання Програми з міського бюджету позаторік було виділено 47,5 мільйона гривень, за які для підприємства придбали 10 нових тролейбусів — найбільше за роки незалежності. Торік фінансування через об’єктивні причини зменшилося до 33,4 мільйона гривень, відповідно закупили тільки сім одиниць. Нинішнього року навантаження на бюджет міста зросло ще більше через перекладання на нього функцій держбюджету, тому виконання Програми підприємство змушене буде частково здійснювати через лізинг. За словами Віктора Паламарчука, йдеться про придбання 20 нових тролейбусів і великогабаритних автобусів.
“За п’ять років за бюджетні кошти капітально відремонтовано дві одиниці транспорту, за власні — один тролейбус, наразі взялися за другий, — розповідає керівник підприємства. — Вже виконали повністю кузовні роботи, на часі — оздоблювальні: оновлення покриття підлоги, обшивки сидінь, поручнів, дверей. Весь комплекс капітальних робіт вартуватиме підприємству 1,3-1,4 мільйона гривень. Ймовірно, що витрати були би значно менші, якби ремонтні роботи виконувалися в стисліші терміни. Бо за цей час запасні частини встигають подорожчати кілька разів. Однак, як завжди, не вистачає фахівців-ремонтників. Капремонтом тролейбуса вони займаються тоді, коли є хоч невелика перерва між поточними”.
Основне завдання тролейбусників — надавати якісні послуги з перевезення пасажирів. Наразі успішно пройдено тендер на придбання шин і є змога вчасно перевзувати транспорт. Також спеціальним пристроєм, що є на підприємстві, згідно з відповідними нормами (4-5 мм) самі нарізають протектори на старих шинах і таким чином подовжують термін їхньої експлуатації ще на 100 тисяч кілометрів. До кінця літнього періоду максимум уваги, як розповідає головний інженер підприємства Олександр Ковтун, буде приділено автобусам: замінять обшивку сидінь, капітально відремонтують двигуни, переварять кузови та пофарбують їх ззовні.
Постійно вдосконалюється система розкладу маршрутів та продажу квитків. З 2017 року в тролейбусах діє безконтактна оплата за проїзд, згодом запровадили валідатори.
“Наразі детально вивчаємо інформацію щодо запровадження елект-ронних квитків, як це зробили міста Житомир, Тернопіль та інші. Як і в кожного нововведення, будуть як прихильники, так і критики, — зауважує директор підприємства, — але з повною підтримкою міської влади, думаю, нам обов’язково вдасться впровадити сучасну систему обліку оплати проїзду в тролейбусах”.
Інформацією про те, що до кінця року в тестовому режимі ця система оплати буде впроваджена в Хмельницькому, поділився міський голова Олександр Симчишин: “Е-квиток має ряд переваг: для пасажирів — це зручна та швидка оплата проїзду, можливість використання різних гнучких тарифних систем, для водіїв — скорочення часу затримки громадського транспорту на зупинках, для підприємства — чітка система контролю за сплатою, а також фіксація пасажирів-пільговиків. Звичайно, що це впровадження фінансово витратне і для бюджету, і для перевіз-ника. Наразі маємо пропозицію від однієї харківської фірми, що виготовляє електронні квитки та валідатори. Також вивчаємо пропозиції Ощадбанку та Приватбанку”.
На підготовчому етапі ХКП “Електротранс” також належить багато зробити. Наприклад, оптимізувати маршрутну сітку та розробку транспортної моделі. А оскільки до програми будуть залучатися й приватні перевізники, це також тягне за собою і конкретні дії, й інформаційну роботу, наприклад, щодо дотримання останніми розкладів маршрутів і продажу квитків.
Над покращенням якості надання послуг та збільшенням обсягів з перевезення пасажирів ХКП “Електротранс” працює щодня. Днями спеціалісти комунального підприємства завершили монтаж відрізка нової контактної мережі, яка дозволить курсувати тролейбусам проспектом Миру аж до автовокзалу №1. До цього часу такої можливості не було і, доїжджаючи до розворотного кільця біля заводу “Темп”, тролейбуси повертали вниз Старокостянтинівським шосе. А тепер, завдяки подовженню контактної лінії на 600 метрів, пасажири зможуть без пересадки дістатися, наприклад, з мікрорайону Гречани до вузлової автостанції обласного центру.
Враховуючи звернення громадян, виконком міської ради прийняв рішення про відкриття нового тролейбусного маршруту №18: Автостанція №1 — Гречани. Він проходитиме через проспект Миру, вулиці Бандери, Кам’янецьку, Проскурівського підпілля, Курчатова і в зворотному напрямку — вулиці Проскурівського підпілля, Кам’янецьку, Подільську, Соборну, Староміську, Кам’янецьку, Бандери та проспект Миру.
Вікторія СТАНДРІЙЧУК