Соціум

Грав і співав хор на „Буковинському Різдві”

Перевтілившись у різдвяних обрядових героїв, хористи муніципального академічного камерного хору під керівництвом заслуженого діяча мистецтв України Ігоря Цмура 17 січня в обласній філармонії продемонстрували не тільки вокальні, а й акторські та музикальні таланти.

 

Перевтілившись у різдвяних обрядових героїв, хористи муніципального академічного камерного хору під керівництвом заслуженого діяча мистецтв України Ігоря Цмура 17 січня в обласній філармонії продемонстрували не тільки вокальні, а й акторські та музикальні таланти.

Артисти підготували для хмельничан видовищне театралізоване дійство з колядками, грою на музичних інструментах — ораторію “Буковинське Різдво”. Створила її відомий український композитор Ганна Гаврилець. Власне ораторія виникла у XVII столітті як великий музичний твір для хору, солістів та оркестру (у Хмельницькому оркестр замінили хористи, які грали на ударних інструментах, що й стало особливістю концерту). “Ораторія” у перекладі з латинської означає багато розмовляю. Тож вокал та музика чергувалися зі словесними привітаннями з Новим роком та Різдвом у народній манері.

Колядував хор так, як предки в українських селах. Декорації засніжених вулиць, національний стрій підсилили враження і перенесли всіх у минуле, коли коляда звучала по-особливому, лунко і навіть зцілююче. Сповіщали благу новину — народження Сина Божого!

У програмі концерту звучали українські колядки та популярні на Буковині ліричні пісні.

Сюжет ораторії передав сутність головних зимових свят. Героями постановки стали Діва Марія та Ісус. Піснею хор розповів, як Діва Марія “сина колихала”, як співала йому колискові, як і всі люблячі матері. І весь світ прославив народження Ісуса, зокрема у святковій пісні — коляді. Співали її хористи з особливим піднесенням, дзвонили у дзвоники — сповіщали найрадіснішу звістку для вірян.

Розповіли артисти й про те, як хотів знищити Дитя Боже цар Іудеї Ірод. На сцені зазвучав злісний інструментальний грім.

Народився Христос — почався новий відлік життя, новий рік. На селі вже щедрували. Защедрували і хористи з Маланкою, Циганом та Козою. Оживлення останньої жидом-цілителем стало комічною кульмінацією свята.

Цікаво передали артисти і ставлення предків до водохрещенської води. Вірили у її цілющу силу, вважали чудотворною. Найбільше припадали до неї дівчата: вмивалися, аби бути здоровішими і красивішими. Заспівав хор і про Водохреща.

Так з піснями, колядою та щедрівками хористи відтворили та прославили на сцені всі головні зимові свята.

“Особливістю творчого письма автора ораторії, лауреатки національної премії ім. Т.Шевченка Ганни Гаврилець є новаторський підхід до опрацювання буковинського народного мелосу. Вона використала його як інтонаційне джерело, надаючи кожній з 16 відомих сакральних мелодій свіжого сучасного колориту, — зазначає музикознавець Микола Кульбовський. Заглиблюючись у народну скарбницю Буковини, Ганна Гаврилець використала у колядках національні корені лише як імпульс для власної творчої фантазії. При цьому збережено етнічну самобутність буковинської музичної і мовної виразності. Вміло поєднано місцеві коломийкові інтонації в хоровій партитурі з примхливими джазовими ритмами в партитурі ударних інструментів.

Але партитура ораторії —  це лише нотна схема поєднання хору з солістами, вокальними та інструментальними ансамблями. Диригентові ж потрібно було її творчо наповнити реальним звучанням: культура звуку, тембральне забарвлення образів, підбір ударних інструментів, хореографія рухів хористів, використання освітлення сцени, шумових ефектів тощо.

До честі Ігоря Цмура колектив з цим завданнями “озвучення й образного наповнення” твору впорався геніально! Жіноча група з 16 хористок добросовісно освоїла партитуру різдвяних дзвіночків: в кожній руці по дзвіночку різної інтонаційної висоти. Чоловіча група теж з 16 хористів гарно впоралася з грою на ударних інструментах. Про це засвідчило їх віртуозне виконання “Number with percussion”, що став кульмінацією твору й зірвав бурхливі аплодисменти”.

Тож “Буковинське Різдво” стало неабиякою культурною подією для міста. Заслуга в цьому передовсім керівника хору, який влучно та естетично передав зміст ораторії, а також усього хорового колективу, котрий легко відтворив складний музичний твір.

Ірина САЛІЙ

Фото Сергія АНІСЬКОВА

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *