Соціум

Сергій Ямчук: “Достатньо коштів у бюджеті — половина успіху. Важливіше їх ефективно використати”

Головний фінансовий документ міста — бюджет на 2018 рік уже презентований громаді. 27 грудня — сесія Хмельницької міської ради. Чи буде схвалений документ разом із пропозиціями та доповненнями, внесеними під час обговорення, залежить від депутатів. Наша розмова на фінансові теми з начальником фінансового управління міської ради Сергієм ЯМЧУКОМ.

Головний фінансовий документ міста — бюджет на 2018 рік уже презентований громаді. 27 грудня — сесія Хмельницької міської ради. Чи буде схвалений документ разом із пропозиціями та доповненнями, внесеними під час обговорення, залежить від депутатів. Наша розмова на фінансові теми з начальником фінансового управління міської ради Сергієм ЯМЧУКОМ.

 

 

t— Сергію Миколайовичу, чи вдався рік у фінансовому плані для міста?

Якщо наповнено дохідну частину бюджету й ефективно її освоєно, то можна сказати, що в цілому рік для міста вдалий. Щодо бюджету 2017 року, то він якісніший за попередній. Капітальні видатки ми запланували ще під час формування базового документа, в грудні 2016-ого. В першу чергу — на ремонтні роботи, а не на придбання техніки. Головні розпорядники коштів мали достатньо часу на виготовлення проектно-кошторисної документації, проведення експертиз, тендерних процедур і вже влітку взялися за виконання запланованого. Тому нам вдалося зробити набагато більше, ніж раніше. А придбання техніки планували в липні, отримавши результати перевиконання за перше півріччя.

 

t— Кажуть, ніщо краще не характеризує якість бюджету, як кошти, витрачені на розвиток міста.

Саме так. За фактом бюджет розвитку Хмельницького за 2017 рік склав понад півмільярда гривень. Оскільки таку суму місто змогло витратити вперше, маємо й справді чим гордитися.

 

t— Завдяки чому вдалося наповнити дохідну частину бюджету?

Зменшивши податкове навантаження на підприємців, ми отримали збільшення кількості середнього бізнесу й значне перевиконання доходів по ПДФО, який займає 52% питомої ваги власних доходів. Хочу подякувати відповідальному бізнесу, який у нелегкий час працює та сплачує податки в бюджет міста. Адже були побоювання, що зростання мінімальної зарплати зажене частину підприємців у тінь або ж вони закриють бізнес. Та нічого поганого не сталося. Навпаки, за перше півріччя при уточненні отримали понад 500 мільйонів гривень до бюджету розвитку.

Ще один фактор, який зіграв важливу роль: увага ефективному управлінню фінансами. Маючи кошти на окремому казначейському рахунку, після відкритого конкурсу депозитних рахунків ми розмістили на депозиті вкладення й отримали плюс 25 мільйонів гривень до бюджету. Ці операції проводилися постійно: як правило, кошти на депозит лягали на вихідні, коли не було потреби в фінансуванні поточних чи капітальних видатків, закриття фінансових зобов’язань. Для порівняння: 25 мільйонів гривень — це навіть більше, ніж від пайової участі всіх забудовників. Крім того, ми не допустили жодних заборгованостей ні з заробітної плати, ні за енергоносії, ні в оплаті підрядникам за роботу. Все фінансувалося вчасно. 25 мільйонів гривень — це та сума, наприклад, на яку ми закупляємо медикаменти для закладів охорони здоров’я. Цей обсяг коштів еквівалентний 3000 робочих місць із відповідними відрахуваннями з них податків. Ми переконалися: кошти повинні працювати.

 

t— На вашу думку, у поточному році кошти освоювалися краще, ніж у попередньому?

Так. Наші головні розпорядники стали досвідченішими. Погодні умови ще дозволяють продовжувати працювати, освоювати кошти. Як відзначив у щорічному звіті міський голова, ми впоралися з виконанням об’єктів значно краще, ніж у минулому році.

 

t— Сергію Миколайовичу, як формувався бюджет наступного року?

Роботу над новим фінансовим документом міста розпочато ще на початку осені. Прийнято відповідне розпорядження міського голови про заходи з підготовки бюджету на 2018 рік. Бюджет країни прийнятий вчасно і це дало можливість сформувати проект бюджету міста на чітких показниках держави по трансфертах. Уперше формування бюджету міста відбувалося публічно за участю громадськості, депутатів, членів міськ-виконкому, які надали пропозиції. Досить активно відбулось обговорення. Частина пропозицій врахована при доопрацюванні бюджетних запитів. Після цього ми сформували проект бюджету й винесли на обговорення-презентацію.

 

t— Охарактеризуйте основний фінансовий документ міста 2018 року.

Думаю, всім відомо, що найефективнішими реформами є децентралізація фінансів. 2014 року вона зводилася до того, аби зменшити централізацію коштів і більше залишати їх у місцевих бюджетах. 2015-го, порівняно з 2013-м, втричі зросли капітальні видатки. Але разом з тим держава почала збільшувати додаткові повноваження по видатках, не додаючи при цьому джерел надходжень у місцеві бюджети. І це добре видно з бюджету 2018 року. Коли формувався його проект, було запропоновано передати фінансування пільг на житлово-комунальні послуги на місцеві бюджети. Для Хмельницького це додатково ще майже 80 мільйонів гривень. І завдяки місцевому самоврядуванню, яке почало бити на сполох, пільги залишилися на фінансуванні держави. Однак є особливості держбюджету, які призвели до збільшення проїдання ресурсів на місцях. Наприклад, у галузі охорони здоров’я є зростання субвенції на 6% при потребі 16%. Тож якщо минулого року до коштів держави ми дотували медицину додатково на 100 мільйонів гривень, то на наступний рік заклали на 40 мільйонів більше. Аналогічна ситуація в освіті. Крім зарплати вчителям, додаткові ресурси будуть спрямовані на профтехосвіту, яка також дофінансовується з міського бюджету: на понад 80% до потреби. Додаткові витрати і на оплату теплопостачання для бюджетної сфери, вартість якого зросла на 32%. От і виходить, що зростання доходів міського бюджету хоча й перевищує 234 мільйони, однак бюджет розвитку зменшиться на 41 мільйон гривень порівняно з нинішнім роком.

 

t— На що це вплине?

На жаль, довелося зменшити видатки на капітальний ремонт доріг. Але ми повернемося до бюджету розвитку при розподілі вільних залишків. Якщо гарно попрацюємо над наповненням дохідної частини і буде перевиконання, вноситимемо зміни й до видаткової частини. Тому, думаю, ще знайдемо додаткові кошти на розвиток.

Та не слід забувати й про можливе збільшення поточних витрат. Наприклад, цілком вірогідне заявлене урядом підвищення мінімальної зар-плати до 4100 гривень. За нашими попередніми розрахунками для міста — це додаткові 40 мільйонів гривень.

Не можна не брати до уваги й інфляційні процеси, які, на жаль, тільки посилюються.

 

t— Які суттєві зміни видаткової частини бюджету?

У цілому бюджет збалансований. Але зміни, звичайно, є. На понад 30% зросли витрати на харчування дітей у школах і садках. Збільшено також фонд дитсадків удвічі: з розрахунку 200 гривень на дитину. На бюджетному забезпеченні 44 додаткові групи продовженого дня, крім цього, на кожну дитину в фонд школи виділялося по 100 гривень. На 18% збільшилися видатки на медикаменти.

 

t— На що надіємося найбільше?

Найбільша питома вага в загальних доходах — податок з доходів фізичних осіб, єдиний податок, акциз, податок на землю й нерухомість та плата за адмінпослуги.

У базовому бюджеті на 2018-й у першу чергу плануємо капітальні видатки на перехідні об’єкти. Найважливіші з них — будівництво дитсадка на вулиці Залізняка, завершення будівництва дитсадків у Гречанах та Лезневому, інші об’єкти в галузі освіти. Збільшено на 10 мільйонів гривень фінансування капремонту доріг поточним суцільним методом, який, як показує практика, є досить ефективним. 30 мільйонів гривень буде витрачено на капітальний ремонт прибудинкових територій, майже 4 мільйони гривень (вдвічі більше 2017 року) — на облаштування спортивних та дитячих майданчиків.

За основними напрямками видатки збережені і збільшені. Через відсутність ресурсів поки не можемо передбачити придбання тролейбусів та іншої техніки.

 

t— Чи фінансуватиметься Програма енергоефективності?

Передбачено фінансування всіх раніше прийнятих програм, навіть нових. Зокрема, з відшкодування відсоткових ставок за кредитами для населення та ОСББ на заходи енергозбереження. Що стосується бюджетної сфери, то фінансування передбачено на виготовлення проектно-кошторисної документації. П’ять перехідних об’єктів з енергозбереження отримають донорські кошти від НЕФКО, інші п’ять фінансуватимуться з міського бюджету. Зокрема, півмільйона гривень передбачено на заміну ламп розжарення на ЛЕД-лампи. Передбачено 1 мільйон гривень на заміну ліжок та м’якого інвентарю у двох міських лікувальних закладах…

 

t— Ваші побажання, Сергію Миколайовичу, на рік наступний.

Щоб зростав бюджет розвитку міста, головні розпорядники коштів своєчасно та ефективно освоювали їх і забезпечували розвиток міста.

Розмовляла ВІКТОРІЯ СТАНДРІЙЧУК

 

 

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *