Менше чотирьох місяців залишилось у мешканців багатоповерхівок, аби визначитися: хто і яким чином надалі піклуватиметься про їхній будинок. Вибір є: або утворити ОСББ, або передати права управляючому. Звичайно, можна взагалі нічого не робити, тоді місцеві органи влади самі підберуть вашому будинку управляючу компанію. Отже, визначитися слід до 1 липня цього року. Своїми думками з цього приводу ділиться голова ОСББ “Лідер-3”, що на проспекті Миру, 60/5, Богдан Малінський.
Менше чотирьох місяців залишилось у мешканців багатоповерхівок, аби визначитися: хто і яким чином надалі піклуватиметься про їхній будинок. Вибір є: або утворити ОСББ, або передати права управляючому. Звичайно, можна взагалі нічого не робити, тоді місцеві органи влади самі підберуть вашому будинку управляючу компанію. Отже, визначитися слід до 1 липня цього року. Своїми думками з цього приводу ділиться голова ОСББ “Лідер-3”, що на проспекті Миру, 60/5, Богдан Малінський.
— Богдане Миколайовичу, ви очолюєте ОСББ понад чотири роки. Отже, знаєте, що означає самостійно господарювати. Які поради тим, хто сьогодні перед вибором?
— Звичайно, вибір має бути усвідомленим. Обираючи самостійне господарювання, мешканці будинку беруть на себе відповідальність за спільну власність. З моменту створення ОСББ вони піклуватимуться не лише про стан своїх квартир, а й підвалів, дахів, під’їздів, прибудинкової території, утримання інженерних мереж, вивезення сміття тощо.
Фактично українці повинні були це робити ще з 1992 року, коли розпочалася приватизація житлового фонду. Але весь цей час люди переважно були переконані, що будинок є власністю територіальної громади, яка й має про нього піклуватися. І лише з липня минулого року новий закон розставив усе на місця: власники квартир є господарями будинку і мають право управляти ним так, як вважають за потрібне. І саме жителі, а не міський голова чи ЖЕК, повинні відповідати за нього. Аби перетворитися на повноцінних, тобто відповідальних господарів, мешканці багатоповерхівок повинні пройти процедуру створення ОСББ, обрання управителя будинку, який надалі діятиме від їхнього імені. Це може бути мешканець будинку, якщо має відповідні знання і досвід, або ж керуюча компанія.
— Наразі спостерігаємо чи то розгубленість, чи нерішучість громадян: і ЖЕК погано, і йти в самостійне плавання лячно. Які переваги ОСББ перед ЖЕКом?
— Об’єднання співвласників багатоквартирного будинку — це юридична особа, створена власниками квартир і нежитлових приміщень для спільного управління й утримання будинку та використання загального майна. Це — неприбуткова організація, яка має печатку та банківський рахунок і може укладати цивільно-правові угоди. Головні завдання ОСББ — покращення утримання житлових будинків та прибудинкової території, сприяння членам об’єднання в отриманні якісних комунальних послуг, раціональне використання платежів мешканців, управління спільною власністю. Створивши ОСББ, мешканці самостійно зможуть: визначати кошторис утримання своєї квартири й розмір внесків на будинок; диктувати структуру і стиль управління ОСББ; формувати штатний розклад і персональний склад працівників, які обслуговуватимуть дім, встановлювати їм заробітну плату (управителя, сантехніка, двірника, електрика, бухгалтера, консьєржа та інших); вибирати виконавця послуг (вивезення сміття, обслуговування ліфта, дезінфекція, ремонтні роботи); визначати черговість проведення поточного ремонту і контролювати його якість; отримати прибудинкову територію в приватну власність і самостійно приймати рішення щодо її використання; отримувати кредит на проведення ремонтів, встановлення лічильників, облаштування прибудинкової території… Приватизація нежитлових приміщень будинку може здійснюватися лише за згодою співвласників. Здаючи в оренду допоміжні приміщення, можна використовувати ці кошти на поліпшення технічного стану житла. ОСББ має податкові пільги: за законом воно не платить податок на прибуток із діяльності, спрямованої на утримання житла. Отже, ОСББ має достатньо широкий простір для вибору принципів господарювання.
— Розкажіть, будь ласка, як ви стали головою ОСББ.
— Мене обрали головою на загальних зборах мешканців у 2012 році. Попередній голова не бажав надалі виконувати свої обов’язки і люди обрали мене. Чи міг я відмовитися? Звісно, міг, але будинку потрібен був господар, щоб вирішувати наявні проблеми.
— З чого розпочали?
— Наш будинок був зданий в експлуатацію у 2006 році. Найперше, запровадили прямі розрахунки мешканців за надані їм послуги, згодом передали мережі у комунальну власність на безоплатній основі, але без зміни їх призначення: води, газу та електропостачання. Перевели всі платежі в банк, підключили до оплати термінали, ввели в базу “Приват-24”, поукладали угоди з багатьма банками на прийом платежів. ОСББ взяло на себе сплату комісії. Створили диспетчерську службу. Є жителі, які утримують на прибудинковій території свої автомобілі, а тому вирішили додатково взяти на роботу людину, яка, крім чергування, наглядає за машинами. Власники авто замовляють собі додаткову послугу і її оплачують.
Для тих, хто проявляв ініціативу і хотів допомагати в облаштуванні прибудинкової території, забезпечили максимум сприяння. Скажімо, сім’я Соцкових. Інколи й сам дивуюся їхній працьовитості, бажанню робити навколо себе життя кращим. Завдяки їм та іншим небайдужим мешканцям ми гарно облаштували свою прибудинкову територію і торік були відзначені міською владою за перемогу в конкурсі на кращий двір багатоповерхового будинку. Так-от, за рішенням зборів, громадські роботи на благо будинку ми зараховуємо власникам замість щомісячного внеску. Разом зробили систему поливу рослин.
До нас люблять заходити в двір люди із сусідніх будинків, милуватися квітами, чистотою, порядком. Приходять колеги переймати досвід. Але все, чого ми досягли, — наша спільна справа. Я про це всім розповідаю. Люди мають зрозуміти: успіх ОСББ — це успіх не лише голови. І якщо хтось думає, що знайдеться людина, на яку можна навішати всі проблеми й вказувати, що вона має робити, то нічого доброго з цього не вийде.
— З міською владою співпрацюєте?
— Останнім часом співпраця помітно зміцніла. Особливо через створену нами раду голів ОСББ, Асоціацію ОСББ в місті Хмельницькому.
— Що, на вашу думку, заважає нормальній роботі ОСББ?
— Найперше, проблема боргів. Повірте, ми вже випробували різні варіанти ліквідації заборгованості по внесках і платежах. Наразі змушені вдатися до підготовки судових позовів. На жаль, і в нашому будинку є мешканці (до 10 відсотків), які порушують законодавство, на якому базується діяльність ОСББ, забуваючи про те, що вони несуть колективну відповідальність за спільне майно.
— Хто є вашими помічниками та порадниками?
— Звичайно, правління. З кожного під’їзду на зборах вибрали представників, які вирішують проблеми ОСББ. Але найвищим органом є збори співвласників. Саме збори затверджують статут, кошторис, визначають величину внесків та інших платежів, дають згоду на укладання договорів, визначають порядок утримання майна, ремонту тощо.
— Богдане Миколайовичу, що головне в роботі голови ОСББ?
— Я впевнений, що вміння працювати з людьми.
Вікторія СТАНДРІЙЧУК