Житловий фонд України, м’яко кажучи, перебуває в незадовільному стані. Згідно зі статистикою Міжнародної фінансової корпорації (IFC), 80% вітчизняних багатоквартирних будинків потребують ремонту й термомодернізації, на що необхідно залучити, як мінімум, 15 мільярдів доларів інвестицій. Експерти переконані, що єдиним виходом із цієї ситуації є участь громадян в управлінні багатоквартирними будинками, тобто створення ОСББ. Своїми міркуваннями фахівці поділилися з представниками західного регіону України під час тематичного семінару в Тернополі.
Житловий фонд України, м’яко кажучи, перебуває в незадовільному стані. Згідно зі статистикою Міжнародної фінансової корпорації (IFC), 80% вітчизняних багатоквартирних будинків потребують ремонту й термомодернізації, на що необхідно залучити, як мінімум, 15 мільярдів доларів інвестицій. Експерти переконані, що єдиним виходом із цієї ситуації є участь громадян в управлінні багатоквартирними будинками, тобто створення ОСББ. Своїми міркуваннями фахівці поділилися з представниками західного регіону України під час тематичного семінару в Тернополі.
Необхідність у якісному управлінні багатоквартирними будинками виникла вже давно. За словами радника з правових питань проекту IFC “Енергоефективність у житловому секторі України” Зої Гопцій, нині громадяни не задоволені діяльністю ЖЕКів. Більшість з них — езграбні структури, які не можуть впоратися з покладеними на них обов’язками. Мешканці багатоквартирних будинків не можуть відстежувати, на що витрачаються їхні гроші, а тому й не відчувають відповідальності за спільне майно. Люди вважають, що всі обов’язки лягають виключно на комунальні служби. Але саме така філософія спричиняє низку проблем.
Спроба реформувати житлово-комунальне господарство виникала у 2004 році. Тоді була ухвалена державна програма, яка, на жаль, так і залишилися на папері. Пізніші спроби реформування цієї галузі також були провалені. Нині ж завдяки Закону “Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку”, прийнятому Верховною Радою 7 липня цього року, в українців з’явився шанс розірвати це зачароване коло.
“Новий Закон дозволить мешканцям багатоквартирного будинку вирішити чимало проблемних питань. Наприклад, у ньому чітко прописано, що власник квартири є співвласником будинку. Відповідно його частка власності пропорційна площі квартири. Отже відповідальність за стан будинку покладається на всіх співмешканців. Саме вони мають вирішувати, що робити зі своїм нерухомим майном”, — розповіла Зоя Гопцій.
За словами експерта, саме створення ОСББ — найоптимальніший спосіб управління багатоквартирним будинком. З моменту створення ОСББ всі співвласники мають рівні права, а тому ніхто не позбавлений права голосу. Розподіл голосів за важливі рішення може відбуватися або пропорційно до площі нерухомості, або за принципом один власник — один голос, або одна квартира — один голос. І найголовніше — сам будинок переходить в управління ОСББ з моменту створення об’єднання.
“Тепер членам ОСББ не доведеться випрошувати свій будинок у колишнього балансоутримувача, тобто місцевої влади. Це ваша власність і ваша відповідальність за неї. Проте створення ОСББ — це лише один із можливих варіантів дій громадян”, — зазначила Зоя Гопцій.
Мешканці будинку можуть наймати собі управителя, обраного на загальних зборах, чи самотужки з сусідніми будинками вирішувати нагальні проблеми. У цих випадках вони повинні повідомити органи місцевої влади. Інакше після року бездіяльності з 1 липня 2016-го місцева влада самостійно призначатиме будинкам управителів. Якщо співмешканці будуть не задоволені результатами його роботи, матимуть право обрати іншу людину.
“Управитель займатиметься обслуговуванням, утриманням спільного майна будинку й прибудинкової території. Також на нього покладені соціальні функції, наприклад, надання допомоги при оформленні житлової субсидії. Він зацікавлений у виконанні своїх обов’язків, адже від цього залежить його зарплата, яка закладена у внески мешканців будинку. А вони після відкриття рахунку у банку матимуть змогу контролювати, на що конкретно витрачаються їхні кошти”, — наголосила експерт.
У будь-якому випадку це невідворотний процес, який при правильному підході принесе користь. У цьому переконана голова тернопільського ОСББ “Мрія-2006” Галина Ткач, яка поділилася з учасниками конференції власним досвідом.
“Зізнаюся, працювати головою ОСББ — нелегко і це велика відповідальність. Але я задоволена зробленим. Більшість людей побоюються створювати ОСББ чи брати участь у програмах з утеплення через брак інформації”, — відзначила Галина Ткач.
Будинок, який вона курує, раніше мав великі втрати тепла. Щоб вирішити цю проблему, його мешканці скористалися державною програмою, яка компенсує 40% кредиту, витраченого на обладнання й матеріали для термомодернізації будинку. Після здійснення відповідних заходів кожен з мешканців багатоповерхівки зменшив щомісячне витрачання газу на опалювання квартири з 240 до 60 метрів кубічних.
“Хоча у нас був мільйонний проект, ми взяли кредит у банку лише на 200 тисяч гривень, бо мали побоювання, що держава не компенсує частину боргу. Але виявилося, що ця програма працює ефективно, тому навіть пошкодували за свої побоювання. Тепер на подальшу термомодернізацію будинку в наступному році плануємо взяти у банку ще один кредит”, — розповіла Галина Ткач.
Подібною програмою для термомодернізації будинків, у яких діє ОСББ, можуть скористатися й хмельничани. Відповідні послуги надають державні банки — Укргазбанк, Ощадбанк та Укрексімбанк. Фактично відсотки і умови у кожного з них майже однакові й відрізняються лише у деталях. Наприклад, ОСББ повинно бути зареєстроване як мінімум шість місяців, необхідно отримати згоду 75% співвласників і мати рівень надходження платежів за квартиру не менше 85%. Також необхідно розробити програму з термомодернізації, у якій прописати, на що витрачатиметься взятий кредит.
Андрій ЯЩИШЕН