Соціум

Надія на об’єднання громад, або Яким буде життя після децентралізації

Голови громад населених пунктів області, котрі взяли участь у черговому засіданні Хмельницького регіонального відділення Асоціації  міст України, обговорили питання побудови ефективної системи організації місцевого самоврядування, зокрема створення спроможних територіальних громад, обрання відповідальних місцевих рад і формування професійних виконавчих органів, а також наділення їх достатніми повноваженнями та ресурсами.

Голови громад населених пунктів області, котрі взяли участь у черговому засіданні Хмельницького регіонального відділення Асоціації  міст України, обговорили питання побудови ефективної системи організації місцевого самоврядування, зокрема створення спроможних територіальних громад, обрання відповідальних місцевих рад і формування професійних виконавчих органів, а також наділення їх достатніми повноваженнями та ресурсами.

Учасників зібрання привітав в.о. Хмельницького міського голови Костянтин Чернилевський, який наголосив на важливості впровадження змін, від яких залежить розвиток громад.
Гість засідання, депутат Верховної Ради Сергій Мельник поділився думками щодо  конституційної реформи. Головні зміни стосуються наразі децентралізації влади. Органи місцевої влади отримають повну юрисдикцію і карту дій та фінансову самодостатність громад (місцеве самоврядування матиме право на частину загальнонаціональних податків).
Адміністративно-територіальний устрій у країні буде таким: громада (об’єднані поселення) — район (йдеться про нові райони, які будуть утворені після об’єднання громад) — регіон. На формування ефективної системи управління за новою моделлю планується два роки перехідного періоду. Можливо, що цей термін під час політичних торгів буде змінений.
Майже всі області країни затвердили перспективні плани об’єднаних громад. Це документ, який після затвердження у Мінрегіонбуді дає поштовх для об’єднання громад і початку реформи. За час перехідного періоду потрібно буде прийняти понад 500 законів щодо адміністративно-територіального устрою, органів державної влади, місцевого самоврядування, аби напрацювати ефективну систему управління і передачу влади на місця. Місцеве самоврядування відповідатиме Європейській хартії, згідно з якою органам місцевого самоврядування надається право і спроможність вирішення всіх питань підлеглих територій. Одним із ключових аспектів нової Конституції є введення посади префекта та надання йому повноважень державного нагляду. Місцевих адміністрацій (районних та обласних) уже не буде. На рівні району (нового району, а не такого, який є сьогодні) та області будуть утворені префектури, де працюватимуть префекти. Префект центрального району в області буде одночасно префектом області. Префектури координують діяльність уряду на місцях. На практиці це виглядатиме так: якщо уряд приймає якийсь документ, то префект має стежити, як він виконується на місцях. Якщо в постановах будуть недоречності, то префекти мають право вказати на них уряду. Префект буде відповідальним перед президентом, але підзвітним і підконтрольним уряду. Щодо повноважень префектів, то це нагляд за дотриманням Конституції та законів України, відповідність рішень, прийнятих органами місцевого самоврядування чинному законодавству.
Префект організовуватиме діяльність органів місцевого самоврядування в умовах надзвичайних ситуацій, а також координуватиме діяльність місцевих рад та центральних органів влади і забезпечуватиме виконання державних програм.
Що це означає на практиці? Префект сканує всі акти, прийняті органами місцевого самоврядування району. На те, щоб висловити зауваження до цих документів, у префекта є місяць. Якщо він виявить у рішенні місцевих рад невідповідність законам чи Конституції, він може звернутися до суду про скасування цього документа і зупиняє на час судового розгляду його дію.
“Децентралізація не означає послаблення центральної влади в таких питаннях, як оборона, зовнішня політика, національна безпека, верховенство права, дотримання громадянських свобод, — наголосив Сергій Мельник. — Призначатимуться і звільнятимуться префекти так, як нині голови держадміністрацій — указом президента за поданням Кабінету міністрів. Префекти не мають жодного відношення до фінансів і не розпоряджатимуться ними. Вони не керуватимуть, а лише здійснюватимуть контрольно-наглядові функції”.
Маючи такі функції, префект визначатиме, чи є в рішеннях або заявах місцевих голів або рад ознаки сепаратизму чи загроза нацбезпеці, після чого префект звітує про них президенту, а той звертається до Конституційного суду. Рішення про призупинення повноважень ради громади ухвалюється лише на підставі рішення суду в разі визнання порушень Конституції в частині гарантування територіальної цілісності та національної безпеки. Остаточно повноваження ради громади припиняються Верховною Радою, яка має призначити дату дострокових виборів.
Загалом у Хмельницькій області вже створено 24 об’єднані територіальні громади (ОТГ). 13 серпня обласна рада прийняла рішення про створення в області 23 ОТГ і призначила у них перші місцеві вибори на 25 жовтня 2015 року. Хмельниччина залишається лідером за кількістю створених ОТГ.
Розмова торкнулася також особливостей здійснення місцевого самоврядування в окремих районах Донецької і Луганської областей, навколо яких нині точиться багато розмов. Сергій Мельник нагадав, що вони визначаються окремим законом, прийнятим ще торік.
Він також наголосив, що зміни до Основного Закону потребують доопрацювання. А також зауважив на необхідності повернення місцевому самоврядуванню функцій держархбудконтролю, реформування галузей освіти й медицини, реструктуризації зовнішніх боргів країни. Щодо податків повідомив: “Нині готуються зміни до Податкового кодексу, де буде зменшено навантаження на фонд оплати праці, єдиний соціальний внесок. Це буде своєрідним поштовхом рухатися вперед”.
Про особливості місцевих виборів 2015 року поінформував заступник голови Хмельницької окружної виборчої комісії Віталій Швед. Досвідом роботи Лісогринівецької сільської ради стосовно добровільного об’єднання громад поділився сільський голова Василь Лежанський.
Було ухвалено звернення до президента, голови Верховної Ради, прем’єр-міністра, голови Центральної виборчої комісії та заступника голови Комітету ВРУ з питань бюджету Сергія Мельника стосовно скасування постанови ЦВК №192 від 28.08.2015 року “Про відсутність правових підстав для оголошення початку виборчого процесу перших виборів депутатів Нетішинської та Славутської міських об’єднаних територіальних громад і Нетішинського, Славутського міських голів”, з вимогою включити Славутську та Нетішинську міські об’єднані територіальні громади Хмельницької області до переліку громад, у яких оголошено початок виборчого процесу перших виборів депутатів міської ради об’єднаної територіальної громади та відповідно міських голів 25 жовтня цього року.
Вікторія СТАНДРІЙЧУК

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *