Віднедавна у виконавчому комітеті міської ради розпочалася робота над Стратегічним планом розвитку міста на найближчі 8-10 років. До робочої групи, окрім посадовців виконкому, залучені депутати міської ради та представники великих промислових підприємств. Одночасно прийняте рішення щодо широкого залучення науковців, громадськості до обговорення проблемних і важливих для розвитку Хмельницького питань та шляхів їх вирішення.
Віднедавна у виконавчому комітеті міської ради розпочалася робота над Стратегічним планом розвитку міста на найближчі 8-10 років. До робочої групи, окрім посадовців виконкому, залучені депутати міської ради та представники великих промислових підприємств. Одночасно прийняте рішення щодо широкого залучення науковців, громадськості до обговорення проблемних і важливих для розвитку Хмельницького питань та шляхів їх вирішення.
Мені довелося брати участь у розробці попереднього Стратегічного плану економічного розвитку міста, що був прийнятий міською радою 17 грудня 2008 року та розрахований до 2015 року. Отже, є всі підстави висловитися, наскільки успішним він виявився, чи все з запланованого вдалось виконати.
Одразу хочу відзначити, що 2008 року була відповідна основа для розробки та затвердження Стратегічного плану економічного розвитку міста. Адже в серпні того ж року міська рада затвердила новий генеральний план розвитку міста, який на той час був розрахований до 2031 року. Після тривалого обговорення, проведення різноманітних опитувань хмельничан було вирішено розробляти тільки стратегію економічного розвитку. Складалося враження, що цього має бути достатньо, адже довгоочікуваний генеральний план нарешті є і його безумовне виконання дозволить значно розвинути інженерно-транспортну та соціальну інфраструктуру міста. Але практика останніх років довела, що такі очікування не справдилися.
Причиною стало зухвале нехтування генеральним планом міста з боку головного архітектора міста Віктора Дунаєвського та постійної комісії міської ради з питань містобудування, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища, про що я вже не вперше висловлююся на сторінках газети “Проскурів”.
Хаотичне будівництво у місті, починаючи з 2012 року, різко збільшилось, деякі вулиці забудовуються таким чином, що вимоги генерального плану щодо їх розвитку та розширення вже не можуть бути виконані. Забудовуються зони зелених насаджень загального користування, у нових житлових масивах практично відсутні зони відпочинку, не планується та не ведеться будівництво шкіл, дитячих садочків, медичних закладів та інших необхідних хмельничанам соціальних об’єктів, за винятком торгових центрів, а зелені насадження та місця для паркування автотранспорту в них можна перерахувати на пальцях однієї руки. І ось маємо результат, коли заходи щодо економічного розвитку міста більш-менш успішно виконувались, а генеральний план фактично був забутий на догоду кільком депутатам міської ради, які є членами цієї постійної комісії. Більше того, у березні 2015 року міська рада за поданням головного архітектора міста і тих же депутатів, порушуючи законодавчі норми, змінила генеральний план, чим значно його погіршила, при цьому не провівши широкого громадського обговорення. Інтереси хмельничан під час видачі містобудівних умов та обмежень залишаються десь на сотому місці, для Дунаєвського та постійної комісії головним стало задоволення у першу чергу інтересів забудовників. Саме з цих причин збільшується кількість місцевих ініціатив хмельничан з різних районів міста, які не погоджуються зі знищенням зелених зон та хаотичною і незаконною забудовою житлових зон, які вже склались попередніми роками. Таких ініціатив, за моїми прогнозами, буде ще більше, якщо вчасно це не зупинити. Відстоювання інтересів міської громади для посадовців виконавчих органів та депутатів міської ради має стати основою їх діяльності, інакше посадовці мають звільнятися зі своїх посад, а депутати відкликатись.
Саме з цих причин вважаю, що новий Стратегічний план має стосуватись усіх сфер розвитку міста, насамперед створення належної та якісної інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури. Але для цього обов’язково вже цього року розпочати роботу над змінами до генерального плану. Такі зміни мають бути комплексними, надати нові варіанти розв’язання транспортних проблем, через те, що такі вулиці, як Лісогринівецька, Джерельна, Кам’янецька, практично вже не можуть виконати роль, відведену їм теперішнім генпланом, знайти конкретні рішення для збільшення площ зон зелених насаджень загального користування, створення зон відпочинку у кожному житловому мікрорайоні або масиві (у діючому генплані станом на початок 2008 року визначався дефіцит таких зон у 224 гектари, але за ці роки дефіцит не зменшився, а навпаки, зріс!). Також змінами до генплану мають бути визначені план червоних ліній, розроблені детальні плани основних мікрорайонів міста. А ще він має відповідати сучасним вимогам, визначеним законодавством, бути у повному обсязі, зокрема картографічними матеріалами, доступним усім мешканцям міста.
Переконаний, що тільки такий підхід до формування нового Стратегічного плану міста дасть можливість зробити його якісним, а виконання принесе користь усій громаді. Також необхідно внести зміни до Статуту територіальної громади міста, якими передбачити механізми, що зроблять неможливим прийняття міською радою, її виконавчими органами та посадовцями рішень, які шкодять інтересам хмельничан. Усі їхні дії мають бути під постійним та дієвим громадським контролем. Без активної позиції громадських організацій міста, усіх хмельничан будь-який план не буде якісним та до кінця реалізованим.
Володимир Швець, депутат міської ради, почесний громадянин міста