“Емальєр Іван Юрков” — так називається другий альбом-каталог, виданий у червні, про творчість відомого українського художника-емальєра, хмельничанина Івана Юркова. Видання здійснене за фінансової підтримки генерального директора ПАТ “Хмельницькобленерго” Олександра Шпака.
“Емальєр Іван Юрков” — так називається другий альбом-каталог, виданий у червні, про творчість відомого українського художника-емальєра, хмельничанина Івана Юркова. Видання здійснене за фінансової підтримки генерального директора ПАТ “Хмельницькобленерго” Олександра Шпака.
В альбомі вперше зроблений стислий аналіз творчої діяльності митця протягом майже 35 років у техніці художньої емалі, з оглядом п’яти основних тем, над якими ці роки працював художник. Юрков пройшов нелегкий шлях мистецького становлення, повсякденно шлiфуючи талант і майстерність. Він — один із небагатьох українських художників, котрі присвятили життя і творчість прадавньому і такому рідкісному в наш час мистецтву емалі.
Видання було підготовлене до 70-річчя художника. А народився Іван Юрков 2 грудня 1944 року на Чернівеччині в селі Блищадь у великій родині. Ще в молодших класах сільської школи вчитель хвалив Івана за роботи з малювання, чим роздмухав жевріючу іскру, даровану Богом, таланту до образотворчого мистецтва, яка не погасла завдяки великому бажанню хлопця стати художником. Цю мрію він проніс через роки шкільного навчання, служби в армії, важкої шахтарської праці. Працюючи, навчався в Московському заочному університеті мистецтв. І лише у 1968 році став студентом Вижницького училища прикладного мистецтва за спеціальністю “Конструювання та художня обробка металу”.
Разом із дипломом Юрков отримує направлення на Хмельницький завод трансформаторних підстанцій, де займається художнім конструюванням виробів.
Самостійний творчий шлях митця розпочався з переходом у художньо-виробничий комбінат. Оформлення інтер’єрів та фасадів громадських будівель, масштабність та об’ємність робіт у металі, професіоналізм і творче мислення перетворили Юркова з оформлювача-прикладника на авторитетного, самодостатнього художника-монументаліста.
Наполеглива праця над створенням суто мистецьких виставкових творів у техніці художнього литва, гальвано- та металопластики розпочалось у 1982 році. Протягом майже десятиліття одна за одною з’являлись об’ємно-просторові композиції. Самобутність, оригінальні творчі ідеї, втілені в метал, стали надійною візиткою в численних художніх виставках різного рівня і в 1986 році привели Івана Юркова в члени Спілки художників Радянського Союзу.
У важкий кризовий період 1990-х, коли митці залишились без замовлень, Іван Михайлович не розгубився. Досконало оволодівши в стінах Вижницького училища ювелірним мистецтвом, він цілком поринув у цей вид творчості, що приносив не тільки задоволення, а й можливість триматись “на плаву”. Іван Юрков створив серію чудових ювелірних виробів зі срібла: персні, кулони, кольє, браслети, сережки, оздоблюючи їх коштовним камінням.
У ці ж роки випадок підштовхнув митця до напівзабутого і рідкісного виду мистецтва — художньої емалі. Не володіючи знаннями, а тільки нестримним бажанням і наполегливістю, самотужки, інтуїтивно, експериментуючи за допомогою відповідної літератури, Іван Михайлович отримує перший втішний результат. З тих пір вогняне диво емалі не тільки полонило душу митця і стало головним джерелом натхнення, а й принесло визнання і переконання, що митець на правильному шляху.
З середини 1990-х років і донині Іван Юрков створив понад 200 композицій у техніці перегородчатої і живописної емалі. В обох напрямках до професійних таємниць автор доходив самотужки.
Діапазон тем, сюжетів і циклів художника-емальєра Юркова широкий та різноманітний. Червоною ниткою через творчість митця проходить тема космосу з його таємничими процесами. У композиціях, присвячених Ісусу Христу, Богоматері, апостолам, Адаму та Єві, янголам, відчувається піднесений біблійно-філософський лад образів та особлива атмосфера внутрішньої духовної заглибленості, доброти й щирості.
Однією з головних тем творчості митця стає декоративно-національний символізм, який він черпає з традицій народної творчості: декоративного розпису, писанкарства, килимарства, вишивки, але вже з особистими творчими знахідками.
Багато в чому образотворчість Юркова насичена доісторичним минулим, українською дохристиянською тисячолітньою культурою. Йому близька одвічна слов’янська етнічна обрядовість, вірування. Він прагне по-своєму переосмислити знання, традиції, первісне мистецтво трипільців, вважаючи це запорукою виживання й оновлення України.
Жіноча краса — тема, з якою Іван Юрков не розлучається протягом усього творчого шляху. Художнику дорога одухотворена чутливість, любов до життя і жертовність жінки. Чарівність, природна гідність і доісторична велич Єви.
У березні 2014 року світова громадськість відзначала 200-річчя від дня народження геніального поета Тараса Шевченка. Іван Юрков не міг не відгукнутись на цю знаменну дату. Готуючись до задуманого тематичного циклу, художник збирав у друзів, знайомих, купував на книжкових ринках твори Шевченка, оформлюючи їх емальєрними композиціями. Ці роботи вже побували на виставках у Хмельницькому та Києві. Глядачам — поціновувачам і митцям сподобалась, в першу чергу, міцна композиційна структура оформлення творів поета й легка, на перший погляд, простота застосування творчих засобів. Її секрет у складній емальєрній “кухні”, що створювалась протягом багатьох років наполегливої праці.
Образ художника-емальєра Івана Юркова — лауреата міської премії ім. Б.Хмельницького в галузі образо-творчого і декоративно-прикладного мистецтва, переможця Подільського регіонального рейтингу популярності “Людина року-2013” у номінації “За духовне відродження краю” — це не лише його творчі роботи, а й спосіб життя. Він вдало поєднує кілька талантів: дизайнера, скульптора, графіка, ювеліра. Не шукає і не добивається всенародного визнання, премій, нагород та уваги влади чи журналістів. Натхненно працює, незважаючи на свята й червоні дати календаря. За це його люблять колеги, друзі, знають і поважають люди.
Маємо надію, що читач, ознайомившись з цим альбомом, відкриє для себе нову сторінку в широкому світі образотворчого мистецтва і один із древніх і таємничих видів творчості — художньої емалі.
Микола Шафінський