Як відомо, одночасно з Державним бюджетом на 2015 рік Верховна Рада дуже стрімко прийняла зміни до Податкового і Бюджетного кодексів, що істотно вплинуло на формування цьогорічного бюджету міста Хмельницького.
Як відомо, одночасно з Державним бюджетом на 2015 рік Верховна Рада дуже стрімко прийняла зміни до Податкового і Бюджетного кодексів, що істотно вплинуло на формування цьогорічного бюджету міста Хмельницького.
Так, відмінено кілька податків, які наповнювали бюджет: збір за провадження окремих видів підприємницької діяльності (втрати міського бюджету — майже 7 млн. грн.), збір за першу реєстрацію транспортних засобів (майже 4 млн. грн.), зменшено частку податку з доходів фізичних осіб з 75 до 60% (тут місто втратило аж 60 млн. грн.).
Проте введено нові податки і збори: це, в першу чергу, бурхливо обговорюваний на сесії міської ради податок на нерухоме майно, зокрема і на комерційну нерухомість. І якщо із житловою нерухомістю на цей рік усе зрозуміло: діють ставки та умови 2014 року: 1% мінімальної заробітної плати в рік з квадратного метра житла, з неоподатковуваними по квартирах 120 кв. м, по будинках — 250 кв. м, то з комерційною нерухомістю держава дозволила розбиратись органам місцевого самоврядування (як зазначив прем’єр-міністр Арсеній Яценюк: “Вам дали вудку, ловіть рибу”).
Отже, враховуючи складність питання, відсутність бази оподаткування, необхідність диференційованого підходу до формування ставок податку залежно від місця розташування приміщення, його типу (адже не можна рівняти, наприклад, гараж і торговий центр), встановлено тимчасову базову ставку — 0,5%. А створена розпорядженням виконуючого обов’язки міського голови, секретаря міської ради Костянтина Чернилевського робоча група в складі спеціалістів міськвиконкому, представників громадськості, ДПІ, реєстраційних органів протягом місяця має напрацювати диференційовані ставки податку.
Зовсім новим для бюджету міста є введений акцизний збір з продажу тютюнових, алкогольних виробів та з реалізації бензину. Складнощі з його стягненням до бюджету, як мінімум, на першому етапі введення, пов’язані з тим, що реалізатори цієї продукції зареєстровані не в Хмельницькому, а тільки торгують тут. Отож уся надія на оперативність місцевих органів Державної фіскальної служби (ДФС). Збір заплановано в бюджеті у сумі, яка могла бути обрахована за базою відміненого збору за хмелярство та виноградарство, який стягувався протягом останніх років ДФС (8,5 млн. грн.).
У цілому, бюджет не гірший за минулорічний і навіть дещо кращий. Причина тут у дуже суттєвих змінах у його видатковій частині після державних нововведень, адже навантаження на бюджет міста зменшується: фінансування галузей охорони здоров’я та освіти здійснюватиметься з держбюджету, а це понад 350 млн. грн. Зрозуміло, що в зв’язку з цим місто зможе більше коштів спрямувати на дороги, транспорт, житлове господарство, місцеві програми соціального захисту тощо. Цьому має сприяти ще одна зміна в законодавстві: дозвіл обслуговувати кошти на розвиток міста не в держказначействі, де вони традиційно гальмуються, а в державних банках.
Щоправда, нововведення завантажили додатковими витратами бюджет міста. Наприклад, нам передано на фінансування залізничну лікарню, зобов’язано надавати фінансову підтримку дитячо-юнацьким спортивним школам, які раніше фінансувалися за рахунок коштів Фонду соціального страхування. Це потребує окремого розгляду, оскільки є дуже обтяжливим для бюджету міста.
Також відбулися зміни, які запроваджені містом, а не державою: збільшено кишенькові витрати дітям-сиротам до 100 грн. на місяць, зросли видатки на пільги по комунальних платежах учасникам АТО, на харчування в дитсадках з 9 до 12 грн. на день. Останнє є вимогами сьогодення, адже ціни на продукти так зросли, що наповнення меню відповідно до санітарних норм стало неможливим.
Натомість держава змінами до Закону України “Про дошкільну освіту” збільшила батьківську частку оплати за харчування як мінімум до 60% (замість 50% у попередні роки), що, мабуть, не всі батьки сприймуть з ентузіазмом.
Підсумовуючи сказане, хочу зауважити, що незважаючи на складну ситуацію в державі, в нинішньому році місто продовжуватиме рух уперед, буде розбудовуватися, розвиватися, наповнювати міський бюджет і використовувати його на користь хмельничан, з чиєю допомогою й забезпечується життєдіяльність усіх міських галузей.
В’ячеслав Мороз,
голова постійної комісії міської ради з питань планування, бюджету і фінансів