Соціум

Міський бюджет як дзеркало державних реформ

Позачергова сесія міської ради, яка відбулася минулого тижня, відзначилася прецедентом: затвердила бюджет міста,  не чекаючи рішень обласної ради. Цьому сприяли зміни в Бюджетному кодексі України та в інших законодавчих актах. Відповідної реформації зазнав і головний фінансовий документ року міста.

Позачергова сесія міської ради, яка відбулася минулого тижня, відзначилася прецедентом: затвердила бюджет міста,  не чекаючи рішень обласної ради. Цьому сприяли зміни в Бюджетному кодексі України та в інших законодавчих актах. Відповідної реформації зазнав і головний фінансовий документ року міста.

Інформуючи учасників пленарного засідання про особливості сформованого проекту бюджету, начальник міського фінансового управління Наталя Степанова зазначила, що він суттєво відрізняється від минулорічного: і щодо структури побудови, і трансфертів та субвенцій з інших джерел фінансування. Тобто, можна очевидно вважати, що цьогорічний бюджет міста віддзеркалює кроки щодо децентралізації влади в країні та реформування системи місцевого самоврядування. Принаймні так новий документ оцінювали депутати.
Присвятивши нинішню сесію основним фінансовим питанням у скороченому порядку денному, обранці відмовилися від якихось політичних заяв та звернень, хоча певна акція відбулася: фракція ВО “Батьківщина”, найбільша у міськраді, майже у повному складі одяглась у білі футболки з червоним гаслом: “Свободу Надії Савченко!” (на фото). Втім у деяких підходах, зокрема щодо встановлення місцевих податків і зборів, такої єдності її члени не мали.
Представлений на розгляд обранцям документ засвідчив нові орієнтири у наповненні статей його доходу з акцентом на місцеві податки та збори. Щоправда, значну частину податку з громадян держава вилучила з цього набору, залишивши місту лише 60%, на відміну від минулорічних 75%. Відтак міська скарбниця може розраховувати тепер на 282,5 мільйона гривень цього податку, торік він становив у проекті бюджету 348,5 мільйона. Компенсувати ці витрати мають інші статті. Так, місцеві податки і збори передбачені у сумі майже 143 мільйони гривень, на відміну від 6,8 мільйона у 2014 році. Додається податок на майно — 72,4 мільйона, збільшений податок на прибуток підприємств з 4,3 до 14,6 мільйона гривень. Практично без змін залишається податок на землю у цьому році, а ось єдиний податок з підприємців зменшується за обсягами, але зараховуватиметься нині до загального фонду, а не до спеціального, таким чином стає повноцінним бюджетоутворюючим.
Значних змін зазнали субвенції з державного та обласного бюджетів. Перші збільшуються вдвічі — до 696,5 мільйона гривень, а другі, навпаки, відчутно зменшуються: з 38,4 мільйона до 587 тисяч гривень. Новий Бюджетний кодекс не передбачає звичних раніше дотацій вирівнювання для місцевих бюджетів, однак субвенції з держбюджету матимуть принципово інший характер: відтепер фінансування галузей охорони здоров’я та освіти здійснюватиметься безпосередньо з нього, отож дублювати його місто вже не буде. Натомість обсяги фінансування цих галузей майже не змінюватимуться, лише для освіти заплановане деяке зростання — на 13 мільйонів гривень. На минулорічному рівні залишається фінансування галузі соціального захисту — 336,3 мільйона, левову частку якого складає субвенція з бюджету держави. Суттєво збільшуються кошти житлово-комунального господарства — з торішніх 42,6 до майже 80 мільйонів гривень, зокрема на будівництво і ремонт автомобільних доріг передбачено 16 мільйонів, на благоустрій міста — 48,6 мільйона (торік 40), удвічі збільшиться фінансова допомога КП “Електротранс” — до шести мільйонів гривень. Мінімальна заробітна плата у місті цього року збережеться на минулорічному рівні, не зростатиме до 1 грудня — як і у державі загалом.
Загальна цифра доходів міського бюджету встановлена у сумі 1223173462,73 гривні й, за словами Наталі Степанової, бюджет “можна вважати збільшеним, хоча й напруженим”. Уточнення його показників, враховуючи неабиякі особливості з прийняттям державного бюджету, має відбутися в середині лютого, тобто слід очікувати певних змін.
Депутати, попередньо опрацювавши проект документа на засіданнях постійних комісій, особливих зауважень не висували. Вони пропонували підтримати волонтерський рух у місті, біженців зі Сходу та Криму, громадські організації тощо. Фактично, конкретну оцінку проекту бюджету дав лише Михайло Василишин. На його думку, сформований кошторис галузі охорони здоров’я означає лише її збереження, враховуючи ріст цін на ліки та медикаменти. “Найбільша корупція на рівні держави — недофінансування галузі охорони здоров’я”, — заявив він. Після нетривалого обговорення бюджет міста на 2015 рік депутати затвердили.

Набагато складнішим був процес ухвалення іншого документа, який впливатиме на наповнення дохідних статей міської скарбниці: про встановлення місцевих податків і зборів та втрату чинності попередніх рішень міської ради щодо цього. Нова редакція мала визначити порядок обчислення та ставки оподаткування нерухомого майна та підприємницької діяльності. Оскільки половину депутатського корпусу складають підприємці, то передбачити особливу зацікавленість запропонованими положеннями цього документа було неважко. Основним каменем спотикання у них став податок на нерухоме майно, зокрема його базовий рівень. Оскільки зміни мали позначитися лише на комерційній нерухомості, а об’єкти житлової нерухомості залишаться цього року без перегляду, пристрасті розгорілися щодо ставки податку на нежитлову нерухомість. Пропозиція проекту документа: з 1 січня ставки податку на об’єкти, що перебувають у власності юридичних і фізичних осіб, встановлюються у розмірі, який не перевищує 1% розміру мінімальної заробітної плати за 1 квадратний метр бази оподаткування.
Хвилю зустрічних пропозицій розпочав Віктор Савчук, який зауважив, що цей податок обговорювався на засіданні ради ГО “Майдан” і був визначений на рівні 0,5% і недиференційований. Його колеги називали й інші цифри: 0,4, 0,8 і навіть 0,1 відсотка. Багато було аргументів “за” та “проти” запропонованих ставок. Валерій Лесков: “Маємо сьогодні прийняти базовий рівень оподаткування, а згодом скористатися напрацюваннями спеціально утвореної робочої групи, яка має визначити оптимальний варіант”. Володимир Швець і Михайло Кіперман запропонували спочатку підрахувати потреби бюджету з його змінами, а потім чим і як його наповнювати. Андрій Ропотан: “Ми повинні думати не лише про інтереси підприємництва, а й про розвиток освіти, охорони здоров’я, культури”. Дмитро Шевченко: “Кошти для бюджету заробляємо не ми, депутати, а підприємці, тому маємо створювати для них відповідні умови: не з максимального рівня податку, а з мінімального”. Пролунала й така думка: “Якщо зникне підприємництво, хто тоді наповнюватиме бюджет для освіти і охорони здоров’я?” Сергій Мандзій: “Всі місцеві податки повинна опрацьовувати робоча група, адже вони пов’язані між собою”. Людмила Бесєда: “Чому все впирається лише в малий бізнес? Маємо подбати і про інтереси промислових підприємств”.
Декілька голосувань і переголосувань за всіма пропозиціями результату не дали, по-різному голосували і члени фракції ВО “Батьківщина”, де, крім представників бізнесу, є й бюджетники та комунальники. Незважаючи на заклик в.о. міського голови Костянтина Чернилевського, ухвалити запропонований проект як базовий з подальшим уточненням, диференціацією та зонуванням об’єктів нерухомості, провалилася і спроба остаточного голосування “в цілому”, не вистачило одного (!) голосу. Сесія продовжила розгляд питань порядку денного вже без надмірних дебатів, затвердивши встановлення ставок акцизного податку та пільг зі сплати земельного податку комунальним підприємствам та організаціям.
Депутати також погодилися на дострокове припинення депутатських повноважень своєї колеги Ольги Мярковської, яку вони разом з Андрієм Капурою затвердили на посадах заступників міського голови, визначивши обом умови оплати праці. Вже на завершення пленарного засідання після додаткових пояснень Наталі Степанової та Костянтина Чернилевського сесія повернулася до голосування щодо податку на нерухомість і таки затвердила його базовий рівень — 0,5%. Відтак наповнення міського бюджету здійснюватиметься за всіма статтями з 1 січня 2015 року.
Володимир Разуваєв

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *