Щорічно на українських дорогах трапляється до 200 тисяч транспортних пригод. При цьому смертність у ДТП складає в середньому 12 осіб на 100 тисяч населення. Для порівняння у Європі цей показник — 3-5 на 100 тисяч. Крім того, ДТП завдає колосальних збитків нашій країні — як людських, так і матеріальних. І хоча Україна статистики шкоди від дорожніх пригод у грошовому еквіваленті не веде, експерти Світового банку підрахували, що втрати на автошляхах щорічно складають п’ять мільярдів доларів. Наша розмова з начальником ВДАІ м. Хмельницького, полковником Віталієм ПРИСЛІЦЬКИМ.
Щорічно на українських дорогах трапляється до 200 тисяч транспортних пригод. При цьому смертність у ДТП складає в середньому 12 осіб на 100 тисяч населення. Для порівняння у Європі цей показник — 3-5 на 100 тисяч. Крім того, ДТП завдає колосальних збитків нашій країні — як людських, так і матеріальних. І хоча Україна статистики шкоди від дорожніх пригод у грошовому еквіваленті не веде, експерти Світового банку підрахували, що втрати на автошляхах щорічно складають п’ять мільярдів доларів. Наша розмова з начальником ВДАІ м. Хмельницького, полковником Віталієм ПРИСЛІЦЬКИМ.
— Віталію Станіславовичу, статистика дорожньо-транспортних пригод в Україні справді дуже вражаюча. А в нашому місті який стан з аварійністю автотранспорту?
— За шість місяців цього року на території Хмельницького скоєно 741 дорожньо-транспортну пригоду, тоді як минулого року — на 71 менше. В 63 ДТП є постраждалі, вісім осіб загинули.
— Де найчастіше трапляються аварії?
— За результатами аналізу скоєних автопригод в обласному центрі, виявлено та обстежено два місця концентрації ДТП: на перехрестях вулиць Кам’янецької-Гагаріна та Кам’янецької-Димитрова.
— Які ж причини ДТП?
— Основними причинами дорожньо-транспортних пригод є порушення правил проїзду пішохідних переходів і перехресть, порушення правил дорожнього руху пішоходами, недотримання безпечної дистанції, перевищення швидкості. Наведу приклади. 11 червня цього року о 17.00 водій автобуса, 671 UAHн., рухаючись вулицею Тихою в напрямку Трудової автобусом ПАЗ-3205 СПГ, на заокругленій ділянці вулиці, яка йде на спуск, не врахувавши дорожніх умов і не вибравши безпечної швидкості руху, не впорався з керуванням та з’їхав у кювет, де майже перекинувся. Внаслідок ДТП два пасажири загинули, водій та 32 особи зазнали тілесних ушкоджень. Або ще одна автопригода: 12 липня приблизно о 4.00 водій мікроавтобуса “Мерседес Бенц Спрінтер”, 674 UAHн., в районі зупинки “Оазис” допустив наїзд на пішохода, 679 UAHн., який перетинав дорогу у невстановленому місці. Пішохід отримав важкі тілесні ушкодження.
— Яким чином працівники Держ-автоінспекції борються з порушниками?
— Для підвищення безпеки дорожнього руху в нашому місті постійно проводяться оперативно-профілактичні відпрацювання вулично-дорожньої мережі. Так, за шість місяців цього року працівники ВДАІ з обслуговування м. Хмельницького виявили 1766 порушень, з них 187 випадків керування транспортом у стані алкогольного сп’яніння, 138 порушень правил проїзду перехресть, 42 порушення правил обгону, 55 — проїзду на заборонний сигнал світлофора, 194 — порушення правил проїзду пішохідних переходів, 58 — створення аварійних ситуацій, 189 — перевищення швидкості, 92 — невиконання пішоходами правил дорожнього руху, одне порушення правил проїзду залізничних переїздів, 85 порушень правил зупинки, 82 — невиконання вимог дорожніх знаків. Крім того, порушення водіями правил зупинки та стоянки транспортних засобів призводить до заторів, особливо в часи найінтенсивнішого руху. На вулицях Соборній, Вайсера, Львівському шосе, І.Франка, Грушевського водії найчастіше порушують правила зупинки та стоянки. Водночас працівникам Державтоінспекції важко притягти водія-порушника до відповідальності, бо в залишеному авто, як правило, його немає.
— Що можете сказати про стан доріг та організацію дорожнього руху в нашому місті?
— Викликає занепокоєння стан організації дорожнього руху, якість дорожнього покриття та засобів регулювання. З кожним роком кількість транспортних засобів у Хмельницькому збільшується, а вулично-шляхова мережа залишається на рівні часів проектування та будівництва. Зокрема вулично-шляхова мережа Хмельницького нараховує 370 км, з яких 250 км — асфальтобетонне покриття та 120 км — щебеневе. Уповноваженим робочим органом (власником) цієї мережі є управління житлово-комунального господарства. Для регулювання дорожнього руху в Хмельницькому встановлено 87 світлофорних об’єктів, з яких 84 належать управлінню ЖКГ (у т.ч. 32 обладнані звуковими пристроями для людей з вадами зору) і три — гіпермаркету “Епіцентр”, а також 4520 дорожніх знаків. На території обласного центру влаштовано 23 залізничні переїзди, з яких 16 належать Хмельницькій дистанції колії, один — Старокостянтинівській дистанції колії та шість відомчих.
Упродовж першого півріччя працівники служби організації дорожнього руху перевірили 1305 км вулиць та провели 61 обстеження залізничних переїздів, розташованих на території обслуговування ВДАІ міста Хмельницького. З урахуванням виявлених недоліків пропозиції з удосконалення організації дорожнього руху в місті спрямовано до органів місцевого самоврядування та прокуратури. Зокрема з питань утримання вуличної мережі і залізничних переїздів, необхідності облаштування ліній штучного освітлення та забезпечення безпеки дорожнього руху на нерегульованих пішохідних переходах, щодо необхідності вжиття заходів з ліквідації ямковості на вулицях міста, про недоліки в утриманні вуличної мережі, виявлені під час весняного обстеження, про утримання і забезпечення безпеки дорожнього руху на залізничних переїздах, про недопущення встановлення на вуличній мережі пристроїв, які перешкоджають руху транспортних засобів і проходу пішоходів, а також табличок до дорожніх знаків, що не відповідають нормативним документам у сфері безпеки дорожнього руху, про необхідність вжиття заходів з поліпшення стану безпеки дорожнього руху, зниження рівня аварійності на вулично-шляховій мережі міста, про необхідність вжиття заходів з поліпшення стану безпеки дорожнього руху поблизу навчальних закладів тощо. На виконання вимог Указу Президента України №1121 від 20.4 UAH “Про невідкладні заходи з забезпечення безпеки дорожнього руху” проводилася перевірка відповідності розміщення рекламоносіїв нормам та стандартам з безпеки дорожнього руху, у ході якої за звітний період демонтовано 19 рекламних вказівників, що були встановлені без дозволів та узгоджень.
— Відомо, що досить часто викрадають приватний автотранспорт. Чому так відбувається?
— Як правило, злодії незаконно заволодівають транспортними засобами, залишеними без нагляду та необладнаними протиугінними пристроями. Якщо раніше викрадали переважно іномарки, то останнім часом зловмисники не нехтують і вітчизняними автомобілями. Потрапивши до рук злочинців, авто розукомплектовується або перетворюється на засіб скоєння злочину. Нині зафіксовано 23 факти незаконного заволодіння транспортними засобами та одного автопричепу. Досі не розшукано 11 транспортних засобів. Це ПП 2.8, номерний знак ВХ1542ХХ; ВАЗ 2101, номерний знак ВХ0199ВВ; Chevrolet Aveo, номерний знак ВХ8344АІ; Mitsubishi Lancer, номерний знак ВХ3050АМ; Mazda 3, номерний знак АА4760ЕВ; ВАЗ 2101, номерний знак 11048ХІ; Speedgear SG150T-5D, номерний знак ВХ3270АА; Lexus LX570, номерний знак ВХ0505ВА; Geon GN150-11, номерний знак ВХ1987АА; Daewoo Lanos, номерний знак ВХ6443ВМ; ВАЗ 2106, номерний знак В9109ОС; Hyundai Sonata, номерний знак ВН6713ЕК.
— Не секрет, що в сфері пасажирських перевезень також чимало серйозних проблем.
— У Хмельницькому шість суб’єктів господарювання надають послуги з перевезення пасажирів. З 20 травня розпочалася загальнодержавна профілактична операція “Автобус-2014”, у ході якої станом на 16 липня цього року працівники ДАІ виявили 294 порушення правил дорожнього руху водіями автобусів. Зокрема: керування в нетверезому стані — 1; перевищення встановленої швидкості руху — 6; перевезення пасажирів понад визначену максимальну кількість — 102; порушення правил зупинки та стоянки — 42; керування без відповідних документів — 8. Також зафіксовано 91 випадок технічно несправних автобусів. Все це свідчить, що водії до кінця не усвідомлюють своєї відповідальності як учасника руху. А без усвідомлення цієї відповідальності неможливо покращити статистику автопригод.
Вікторія СТАНДРІЙЧУК
На фото: під час профілактичної робити з дітьми інспекторів ДАІ