Робоче засідання міської ради, яке має формат інформаційного зібрання, стосувалося деяких особливих сторін діяльності управління житлово-комунального господарства, отож за визначеним порядком денним місце на трибуні у сесійній залі зайняв його начальник Віктор Чапайда. Інформувати депутатів він мав з двох питань: щодо виконання рішень міської ради про затвердження концепції регулювання чисельності безпритульних тварин та Програми поводження з твердими побутовими відходами у місті Хмельницькому. Обидві його доповіді викликали жваву реакцію обранців, хоча цього разу депутатський день відзначив своєрідний антирекорд: у засіданні взяли участь лише 13 осіб, наділених мандатами довіри хмельничан.
Робоче засідання міської ради, яке має формат інформаційного зібрання, стосувалося деяких особливих сторін діяльності управління житлово-комунального господарства, отож за визначеним порядком денним місце на трибуні у сесійній залі зайняв його начальник Віктор Чапайда. Інформувати депутатів він мав з двох питань: щодо виконання рішень міської ради про затвердження концепції регулювання чисельності безпритульних тварин та Програми поводження з твердими побутовими відходами у місті Хмельницькому. Обидві його доповіді викликали жваву реакцію обранців, хоча цього разу депутатський день відзначив своєрідний антирекорд: у засіданні взяли участь лише 13 осіб, наділених мандатами довіри хмельничан.
За приблизними даними УЖКГ, в місті нараховується п’ять-шість тисяч собак, значна частина яких вважається безпритульними. Займатися цієї чисельною зграєю доручено підрозділу КП “Спецкомунтранс” — Центру поводження з безпритульними тваринами. Його працівники займаються виловом собак та їх стерилізацією. На ці цілі впродовж останніх п’яти років з міського бюджету було витрачено майже 887 тисяч гривень. Вважається, що стерилізацію пройшла кожна четверта тварина, але їхня чисельність завдяки цьому не зменшилася. Регулюванню собачої зграї на території міста мала б сприяти реєстрація домашніх тварин з видачею відповідних посвідчень, однак їхні власники цю процедуру практично ігнорують. Так, починаючи з 2012 року, вдалося провести реєстрацію, вартість якої складає 22 гривні, лише 30 тварин. Крім комунального підрозділу, реєстрацію проводять ще два клуби собаківництва, відтак подвійна процедура вабить власників тварин ще менше. Ситуацію ускладнює й те, що, крім обласного центру, в районах виловом і стерилізацією собак не займаються й безпритульні тварини вільно пересуваються територією області, скупчуючись у комфортніших для себе місцях, яких найбільше саме у Хмельницькому.
На думку комунальників, стерилізація тварин не дає позитивних результатів, які очікувалися. Є потреба на законодавчому рівні запровадити заходи, поширені у багатьох країнах Європи, зокрема в Португалії, Нідерландах, Швеції, Норвегії, Чехії, Білорусі та інших. Це так званий безповоротний вилов, коли безпритульних собак розміщують у спеціальних притулках на певний час, доки для них не знайдуться господарі, а до непристосованих тварин застосовується евтаназія. Стосується це і котів. Міська влада, судячи з неофіційних заяв упродовж багатьох років, схвально ставиться до такої практики, але на заваді стає чинне законодавство і деякі впливові громадські організації, зокрема “зелені”.
Натомість у місті є проблеми і з домашніми тваринами: обмежена кількість місць для вільного вигулу, офіційних є лише чотири, яких недостатньо, а також несанкціонований продаж. Щоправда, ці проблеми можна вирішити на місцевому рівні, дещо вже робиться.
Захисту тварин від жорстокого поводження має слугувати міський притулок “Добро”, який свого часу був створений зусиллями громадськості та депутатського корпусу. За рішенням виконкому міської ради, він був переданий у безоплатне користування ПП А.Мазурук. Нині там побудовано 50 вольєрів і ще 20 можна добудувати. Але робота цього притулку викликає неоднозначне ставлення. Так, представники громадських організацій, котрі обрали своєю діяльністю захист тварин, виступили на засіданні з жорсткою критикою цього приватного підприємства. “У притулку “Добро” добре не було і не буде”, “нас не влаштовує його бізнес-план, там повинні працювати люди, які вміють поводитися з тваринами”, “необхідно утворити опікунську раду притулку, забезпечити його можливістю надавати невідкладну допомогу тваринам” — вважають вони. У представників ПП позиція протилежна: критика є безпідставною, про це переконливо свідчать висновки щомісячних перевірок притулку контролюючими органами.
Конфліктну ситуацію має залагодити міська рада, зокрема відбувся конкурс бізнес-проектів на право користування притулком і відповідне рішення прийматиме чергова сесія. За словами Юрія Коновалова, профільна депутатська комісія разом з УЖКГ контролюватиме подальшу роботу притулку, але у цій площині “має бути також дієвий громадський контроль та конкретна допомога громадських організацій”. Свої пропозиції висловили Володимир Швець, Петро Кузьмін, Наталя Романовська, Людмила Бойчук. А Віктор Байдич вважає, що громадські захисники тварин “неправильно розглядають свої права та обов’язки, а тому й виникають взаємні претензії з працівниками притулку”.
Друга частина депутатського дня була присвячена Програмі поводження з твердими побутовими відходами. Сесія міської ради затвердила її на період 2009-2015 років і за попередні роки в процесі її реалізації були запроваджені численні заходи. Вони стосувалися просвітницької роботи серед населення, зокрема серед школярів та молоді, висвітлення екологічного стану міста у ЗМІ, змін у Правилах благоустрою міста Хмельницького, розроблення схеми його санітарної очистки тощо. Починаючи з 2009 року, на контейнерних майданчиках був запроваджений експеримент з роздільним збиранням сміття: скла та ПЕТ-пляшки. Нині ця робота розширюється, зокрема планується розмістити 400 відповідних євроконтейнерів у всіх мікрорайонах міста з багатоквартирними житловими масивами.
Невирішеною головною проблемою залишається відсутність у місті сміттєпереробного заводу, який мав би розвантажити сміттєзвалище і зміцнити екологічну безпеку нав-колишнього середовища. Відповідні напрацювання щодо цього міська влада робить давно, Хмельницький навіть увійшов до національного проекту “Чисте місто”, було підготовлене техніко-економічне обґрунтування комплексу з переробки твердих побутових відходів. Відкритим є питання інвестора, робота з його пошуку триває. Крім цього, проблемними питаннями залишаються необхідність оновлення рухомого складу автомобілів КП “Спецкомунтранс”, перегляд норм накопичення відходів і тарифів на їх вивезення. Втім останні питання міська влада планує незабаром вирішити.
Депутати, схвально оцінивши представлену інформацію та хід виконання Програми, акцентували на необхідності відновлення масових суботників з очищення міста від сміття, нагадавши відоме правило: “чисто там, де не смітять”, розширенні інформаційно-просвітницької роботи, ініціювання екологічної поліції та інше.
Заступник міського голови Анатолій Нестерук, який узяв участь у депутатському дні, подякував обранцям за розуміння проблем та допомогу УЖКГ у їх вирішенні.
Володимир Разуваєв