Регіональна конференція “Досвід проведення громадського моніторингу ЦНАП”, яка відбулася минулого тижня, стала завершенням проекту “Громадський моніторинг діяльності Центру надання адміністративних послуг у м. Хмельницькому”, який зініціювала Львівська ГО “Центр досліджень місцевого самоврядування” за підтримки МФ “Відродження”. Участь в організації та проведенні конференції взяли, крім львівських експертів, громадська рада при виконкомі Хмельницької міської ради та ГО ІАЦ “Хмельницькі ініціативи”.
Регіональна конференція “Досвід проведення громадського моніторингу ЦНАП”, яка відбулася минулого тижня, стала завершенням проекту “Громадський моніторинг діяльності Центру надання адміністративних послуг у м. Хмельницькому”, який зініціювала Львівська ГО “Центр досліджень місцевого самоврядування” за підтримки МФ “Відродження”. Участь в організації та проведенні конференції взяли, крім львівських експертів, громадська рада при виконкомі Хмельницької міської ради та ГО ІАЦ “Хмельницькі ініціативи”.
Три роки тому в Україні розпочався реальний процес з організації надання адміністративних послуг у сучасному форматі — як замінник старої радянської системи, коли різні дозволи та ліцензії видавали десятки установ з різних відомств. Ця новація набула актуальності у площині підготовки до проведення адміністративно-територіальної реформи в країні. У Хмельницькому Центр надання адміністративних послуг був створений рішенням сесії міської ради і вже півтора року виконує покладену на нього місію.
Оскільки міський ЦНАП виявився одним з перших у державі, такий навіть невеликий термін його діяльності став достатнім для розповсюдження необхідного досвіду й аналізу роботи. Для цього на конференцію були запрошені представники громадських об’єднань міста й області, сусідніх регіонів, посадовці.
Координатор проекту, заступник голови управління ЛГО “Центр досліджень місцевого самоврядування” Ігор Бригілевич та його експерт Андрій Дзюба зосередилися на темі законодавства щодо адміністративних послуг, досвіду створення ЦНАП у Хмельницькому, критеріїв його оцінювання та способу моніторингу діяльності, ролі та завдання громадських організацій у цьому процесі. Йшлося зокрема, що замість нині встановлених понад тисячі адмінпослуг є потреба у їх зменшенні до 200-300 — як у цивілізованому світі. Визначальною у розвитку демократії є роль громадськості, контроль якої за діяльністю влади має бути широким і відчутним. Саме він сприятиме прозорості та відкритості дій владних органів на всіх рівнях. Одним із засобів цього контролю є громадський моніторинг щодо надання адміністративних послуг.
Активна дискусія учасників конференції засвідчила, що практичний досвід нашого міста у площині взаємозв’язків влади і громади може вважатися показовим для багатьох місцевих громад як у районах області, так і за її межами. Для багатьох учасників одкровенням і відкриттям була, наприклад, практика місцевої ініціативи, ролі громадської ради при виконавчому комітеті та в інших питаннях. Стосувалося це і досвіду роботи Хмельницького ЦНАПу. Так, порівнюючи рівень його організації та роботи з іншими такими установами, учасники відзначали, що у них не вистачає фахівців, бракує культури обслуговування громадян, широкого набору наданих адмінпослуг тощо. Натомість проведений моніторинг міського ЦНАПу засвідчив наступне: 67% респондентів взагалі не чекали у черзі для отримання необхідної консультації, графіком роботи задоволені 98,5%, привітність працівників позитивно оцінили 99%, їхню компетентність — 96,48%, облаштованість Центру схвалили 98%. Загалом, 62% опитуваних вважає, що з його створенням у місті якість надання послуг суттєво покращилася.
Яким чином це вдалося зробити — поділилася керуюча справами міськ-виконкому, куратор створення ЦНАПу Людмила Черевченко. Вона розповіла, як довелося ламати свідомість посадовців, котрі взагалі не розуміли позиції, що влада має надавати якісь послуги, як за допомогою психологів здійснювався підбір майбутніх працівників Центру і за якими критеріями, обов’язковій практиці подальшого їх навчання та використання досвіду інших Центрів у країні, про наступні кроки з вдосконалення роботи ЦНАПу тощо.
Учасникам конференції були надані узагальнені рекомендації та пропозиції за результатами громадського моніторингу міського Центру надання адміністративних послуг, докладна інформація про його роботу. Загальним висновком зібрання було: “ЦНАП — це система, яка має постійно вдосконалюватися”.
Володимир Разуваєв