До громадської приймальні, що на вулиці Гагаріна, 18, надходять тисячі звернень від мешканців обласного центру до міської влади. Стосуються вони найрізноманітніших проблем. Наша розмова з завідувачем відділу роботи зі зверненнями громадян Анатолієм САВЧЕНКОМ.
До громадської приймальні, що на вулиці Гагаріна, 18, надходять тисячі звернень від мешканців обласного центру до міської влади. Стосуються вони найрізноманітніших проблем. Наша розмова з завідувачем відділу роботи зі зверненнями громадян Анатолієм САВЧЕНКОМ.
— Анатолію Денисовичу, люди часто звертаються за допомогою до влади?
— Так, мешканці міста досить активно користуються своїм правом на звернення. Про це свідчать такі цифри: за минулий рік тільки наш відділ зареєстрував майже 10 тисяч звернень, 1588 хмельничан побували на особистому прийомі у міського голови та його заступників. Зрозуміло, що ці цифри не враховують тих, чиє питання вирішено прямо в робочому кабінеті того чи іншого керівника, на зустрічах представників міської влади з хмельничанами в трудових колективах, за місцем проживання тощо. Жодне з цих звернень не залишається поза увагою. Навпаки, робиться все можливе, щоб позитивно вирішити порушене заявником питання. Особлива увага до розгляду звернень ветеранів війни та праці, осіб, які постраждали внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, багатодітних сімей, одиноких матерів, інших осіб, які гостро потребують соціального захисту й підтримки. Розглядом звернень цих категорій хмельничан опікуються особисто міський голова та його заступники. Інша справа, що можливості міської влади також обмежені, надто, коли йдеться про забезпечення житлом або звернення, виконання яких потребує значних коштів.
— З якими питаннями найчастіше звертаються хмельничани?
— Звернення громадян до влади — це своєрідний зріз існуючих у суспільстві проблем. Я б іще їх назвав певного роду соціологічним опитуванням. Загалом же за 2013 рік до міської ради надійшло 9828 звернень, що на 1104 звернення (10,1%) менше, ніж у 2012-ому. На особистих прийомах отримано 1588 звернень. За аналогічний період 2012 року зареєстровано 2159 звернень (зменшення становить 26,4%). Але помітно побільшало число звернень з питань комунального господарства — на 17,4%, транспорту і зв’язку — на 94,2%, праці і заробітної плати — на 3,0%, сім’ї, дітей, молоді, фізичної культури і спорту — на 12,4%, діяльності органів місцевого самоврядування — на 125,0%…
— Про що конкретно йдеться?
— Найактуальнішими минулоріч стали питання житлово-комунальної сфери, а саме: ремонту дорожнього покриття та улаштування нового асфальтобетонного; ремонту водопостачання та водовідведення у будинках; зрізання дерев; благоустрою прибудинкових територій, вивезення сміття; ремонту дахів та стиків стін панелей будинків; улаштування технічних засобів дорожнього регулювання; забезпечення гарячим водопостачанням; вилову собак та інше. Збільшилася кількість звернень з питань транспорту і зв’язку, особливо в перші місяці минулого року, коли громадський транспорт почав курсувати за новими схемами й графіками. Чимало зауважень хмельничан були слушними й сприяли внесенню певних змін і уточнень графіків руху, схем маршрутів. Відчутно побільшало скарг на некоректну поведінку водіїв громадського транспорту. Це спонукало узагальнити ці скарги, проаналізувати і доповісти міському голові для вжиття відповідних заходів. Серед звернень щодо соціального захисту переважають питання надання матеріальної допомоги, проведення капітальних ремонтів пільговикам, забезпечення засобами технічної реабілітації (візки, милиці, протези, ходунки), встановлення автоматики безпеки в опалювальну піч, забезпечення засобами приймання сигналів цифрового телерадіомовлення, виплати заборгованості з заробітної плати та інші. Також відчутно побільшало звернень з питань влаштування дітей у дитсадки міста, надання матеріальної допомоги на оплату за навчання пільговим категоріям населення. І навпаки, менше звертаються щодо аграрної політики та земельних відносин, житлової, економічної, цінової, інвестиційної, зовнішньоекономічної, регіональної політики, будівництва та підприємництва.
— Яка ефективність розгляду звернень?
— Майже 70% звернень мають позитивні результати, тобто вирішуються так, як просять люди. 16% — також позитивно, але для цього потрібен тривалий час; інші, на жаль, перебувають поза компетенцією чи можливостями міської влади.
— Анатолію Денисовичу, пригадайте, будь ласка, кілька конкретних справ у відповідь на звернення хмельничан.
— Таких, безперечно, багато. Наприклад, раніше було чимало нарікань від мешканців мікрорайону Озерна на погане теплопостачання. І лише після завершення реконструкції тепломережі ситуація змінилася кардинально: люди задоволені й скарг більше немає.
Чимало обурень викликало оформлення різноманітних документів дозвільного характеру — схеми, терміни. Тож міська влада прийняла управлінське рішення щодо відкриття Центру надання адміністративних послуг. Нині тут можна отримати понад 160 видів адмінпослуг, кваліфіковану інформаційну, консультаційну та правову допомогу щодо послуг, подати звернення, пропозицію або зауваження з будь-яких питань.
Або ще таке: сьогодні в Хмельницькому не вистачає місць у дитячих садках. Багато батьків звертаються до міської влади, а та, в свою чергу, підійшла до вирішення проблеми так би мовити глобально. З міського бюджету виділено 7622,2 тис. грн. на капітальний ремонт приміщення ДНЗ №36 на просп. Миру, 84/2, проектно-кошторисну документацію на будівництво дошкільного навчального закладу на 120 місць у Лезневому. В багатьох дитсадках відкрито додаткові навчальні групи.
Стосувалися звернення й поліпшення благоустрою міста. В цьому напрямку також багато зроблено: останнім часом покращено матеріально-технічну базу комунальних підприємств та ЖЕКів, зокрема придбано машину-снігоочисник, фрезу колісну, машину для прибирання сміття, вантажні автомобілі, трактори, іншу техніку. Це, безумовно, сприятиме кращому прибиранню міста. У багатьох дворах облаштовані дитячі та спортивні майданчики, проведено капітальний ремонт трьох дитячих майданчиків та встановлено комплексний дитячий майданчик в парку ім. М.Чекмана. Завершено будівництво пожежного депо на вул. Озерній, 20/1, що сприятиме безпеці хмельничан.
— Що нового запроваджуєте у своїй діяльності?
— Змінився алгоритм роботи. Раніше відділ роботи зі зверненнями громадян був підрозділом, який мав суто технічні обов’язки: реєстрував письмові звернення, записував громадян на особистий прийом до міського голови та його заступників, організовував цю роботу, відстежував терміни розгляду звернень і повноту виконання резолюцій керівників.
Міський голова Сергій Мельник поставив перед нами вимогу змінити акценти й наголоси, запровадити нові методи в роботі. Тож відтепер ми не просто реєстратори, а, образно кажучи, швидка допомога при міській владі. Хочу наголосити, що ми не перебираємо на себе функцій аварійних служб. Але якщо людина потребує термінової допомоги, то ми не чекаємо наступного прийому очільників міста, а одразу спрямовуємо звернення до керівника відповідного підрозділу з пропозицією негайно відреагувати на ситуацію. Часто робимо це в телефонному режимі або звертаємось електронною поштою. Як показує аналіз, така форма роботи значно пришвидшує вирішення проблем, які турбують хмельничан. Не скажу, що вона прижилася легко й одразу. Дехто з керівників сприйняв це як певну образу, як якусь тимчасову кампанію. Довелось пояснювати, що діємо ми відповідно до вказівки міського голови та згідно з вимогами Закону України “Про звернення громадян”. Наголошу, що це прогресивна форма роботи, бо дає позитивні результати. Якщо з усієї маси звернень позитивно вирішуються приблизно 69-71%, то термінові — 92%.
Міський голова вимагає від усіх керівників, аби вони, якщо немає змоги позитивно вирішити питання чи законної можливості допомогти, намарне не обіцяти людям. Якщо ж пообіцяв, мусиш обов’язково виконати, причому в обумовлені терміни. Ми в електронній базі даних нашого відділу передбачили спеціальний пункт, що звернення розглянуто вчасно, відповідь надіслано, документи здано до архіву, але обіцяне залишається на контролі, аж до повної реалізації. І тепер за власною ініціативою періодично нагадуємо керівникам про дані обіцянки й необхідність їх виконання. Така форма роботи прижилася й існує. Вважаю це також позитивним напрацюванням влади міста.
Для зручності мешканців міста щодо реалізації ними права на звернення в мікрорайонах міста ефективно працюють 32 скриньки “Для звернень до міського голови”, через які хмельничани можуть подати пропозицію, заяву чи скаргу. Протягом звітного періоду опрацьовано 117 таких звернень. Запроваджено таку інноваційну форму роботи, як розгляд звернень громадян, які надходять через сайт міської ради, там можна ознайомитися і з результатами їх розгляду. Минулого року опрацьовано 250 таких звернень, причому в найкоротші терміни — 4-5 робочих днів. Багато порушених заявниками питань вирішено оперативно, на інші звернення заявники отримали обґрунтовані відповіді.
Також цілодобово працюють автовідповідач відділу роботи зі зверненнями громадян (79-55-44) і телефон довіри міського голови (65-83-67), за результатами яких було зареєстровано 77 питань, які своєчасно розглянуті. Заявникам надані конкретні відповіді.
На часі — запровадження електронного документообігу в усіх підрозділах міської ради, а відділ роботи зі зверненнями громадян є в цьому питанні пілотним. Зазначу, що система електронного документообігу є не модним нововведенням, а потребою часу.
— Чи є нарікання на вашу роботу?
— Практично немає. Якісь дрібні зауваження, безперечно, є, бо обслуговуємо ж тисячі людей, а в кожного своє бачення, свої пропозиції, свій настрій, якщо хочете. Міська влада завжди відкрита для хмельничан. Завдяки відпрацьованій системі у виконкомі, більшості управлінь, відділів та комунальних підприємств, інших міських установ та організацій звернення громадян розглядаються своєчасно та уважно, заявники отримують конкретні письмові відповіді, як того вимагає чинне законодавство.
Робота з розгляду порушених у зверненнях до міської ради та її виконавчих органів питань, підвищення відповідальності керівників за належне реагування на обґрунтовані пропозиції, заяви, скарги і надалі перебуватимуть на постійному контро-лі керівників обласного центру.
Вікторія СТАНДРІЙЧУК
На фото з архіву редакції: під час прийому громадян міським головою