У ході останньої сесії міської ради я двічі виступав з приводу ситуації з казначейським обслуговуванням місцевих бюджетів. Навряд чи громаді цікаві деталі цього питання, але переконаний, що читачі “Проскурова” багато чули про ці проблеми. І не важливо працює людина у бюджетній сфері чи комунальній, чи є простим пенсіонером. Кожен із нас не тільки чує розмови про блокування і затримку різних соціальних виплат, а й на власні очі бачить низку розпочатих, але невиконаних робіт з благоустрою, ремонту доріг, будинків тощо в обласному центрі. У багатьох містах органи місцевого самоврядування не можуть закупити навіть канцелярське обладнання чи папір для власної роботи. Все це, на мій погляд, загрожує дуже серйозними проблемами для життєдіяльності громад.
У ході останньої сесії міської ради я двічі виступав з приводу ситуації з казначейським обслуговуванням місцевих бюджетів. Навряд чи громаді цікаві деталі цього питання, але переконаний, що читачі “Проскурова” багато чули про ці проблеми. І не важливо працює людина у бюджетній сфері чи комунальній, чи є простим пенсіонером. Кожен із нас не тільки чує розмови про блокування і затримку різних соціальних виплат, а й на власні очі бачить низку розпочатих, але невиконаних робіт з благоустрою, ремонту доріг, будинків тощо в обласному центрі. У багатьох містах органи місцевого самоврядування не можуть закупити навіть канцелярське обладнання чи папір для власної роботи. Все це, на мій погляд, загрожує дуже серйозними проблемами для життєдіяльності громад.
Не обійшла ця проблема і Хмельницький, де також зупинено багато робіт. Так, дороги, на які призначено кошти, не ремонтуються, зупинено низку ремонтних робіт у житлово-комунальній сфері, заблоковано їх і на об’єктах соціальної галузі. Багато з того, що було заплановано зробити ще на початку року, на що вже були виділені бюджетні кошти, а це кошти, зароблені громадою і на реальні потреби громади призначені, просто зупинилося. Держазначейство заблокувало проплати за платіжними дорученнями, тож не дивно, що у відносно благополучному у фінансовому плані Хмельницькому кредиторська заборгованість сягає вже понад 34 мільйони гривень. Ситуація просто кричуща, такого раніше ніколи не було. Перед багатьма підрядниками утворилася заборгованість, людям, які працювали на об’єктах, не виплачують заробітну плату. І це проблема не лише Хмельницького.
Це проблема усієї держави, адже бачимо схожу ситуацію і в інших містах. У зв’язку з незадовільним казначейським обслуговуванням ініціюються парламентські слухання, місцеві ради ухвалюють відповідні звернення, навіть пікетуються органи казначейства, як це було і в нашому місті… Але це аж ніяк не та реакція, на яку, на мою думку, мали б піти органи місцевого самоврядування, яке нині не просто блокують, а знищують. Крім пошуку причин і винуватців, розмов про проблеми, потрібно дати відповідь на одвічне запинання: “Що робити?”.
Ми добре усвідомлюємо, що головна причина проблем із казначейським обслуговуванням не стільки у самому казначействі і недоліках його роботи, скільки у бездарній політиці уряду Азарова, який тримає країну у переддефолтному стані. Адже грошей у країні просто нема, скарбниця фактично порожня.
Тож аби місцеві громади не були заручниками ситуації, ми запропонували своє бачення виходу з цієї ситуації. Фракція ВО “Свобода” у парламенті ще 12 лютого цього року внесла законопроект, яким передбачено зміну казначейської системи обслуговування на змішану. До слова, така система ефективно діє в Швеції, Португалії, Італії, Данії, Норвегії. Там позиції самоврядування досить вагомі, громади самостійно дають раду своїм проблемам і діють ефективно.
Уже понад 10 років і ми живемо саме за казначейською системою обслуговування місцевих бюджетів, яка також ефективно діє у багатьох країнах світу і має низку плюсів. Зокрема, сприяє кращому контролю за використанням коштів. Але сьогодні ми бачимо, що в українських реаліях на сучасному етапі ця система хибна, вона дає змогу для маніпуляцій з боку центральних органів влади, призводить до жорсткої централізації та послаблює місцеве самоврядуваня, а також робить громади міст і сіл заручниками ситуації. Виходить, що громада не може сама розподілити і використати зароблені кошти. Іншими словами, ми з вами сплачуємо податки, а розподіляє їх “дядько” з центру, і розподіляє їх так, як сам захоче, що є неприпустимим.
Ми пропонуємо змішану систему, згідно з якою громада сама вирішує, як витрачати частину коштів, нею ж зароблених, й може самостійно визначати фінансову установу, яка буде здійснювати обслуговування місцевих бюджетів за доходами й видатками загального фонду місцевих бюджетів, що не враховуються при визначенні обсягів міжбюджетних трансфертів та доходами і видатками спеціального фонду місцевих бюджетів. Зрозумілою мовою кажучи, це кошти, які ми самі заробляємо і хочемо використати на виконання соціально-економічних програм та вирішення житлово-комунальних проблем, скажімо, на закупівлю нового транспорту, медичного чи учнівського обладнання, ремонт шкіл, дитячих садків, лікарень, доріг, будинків, дитячих і спортивних майданчиків тощо.
Ці кошти згідно з запропонованим законопроектом громада має право розміщувати на своєму власному рахунку, який відкривається винятково у державному банку. Заробили ми у Хмельницькому кошти, розмістили їх на своєму рахунку, а потім розподілили на реальні потреби. І не треба нам “дядька” з центру. У такий спосіб ми зміцнюємо місцеве самоврядування і самі ж даємо раду своїм проблемам.
Крім того, цей законопроект посилює відповідальність казначейства щодо обслуговування місцевих бюджетів і змушує його платити пеню за прострочення термінів оплати платіжних доручень. Таку позицію сьогодні підтримують і депутати місцевих рад, і громадські активісти.
У Хмельницькому ця пропозиція також знайшла підтримку, хоча на нашій сесії проти неї чомусь виступив міський голова Сергій Мельник, який наголосив, що він проти змішаної системи й не бачить проблем із казначейством. Не розумію його аргументів і, як на мене, його позиція прямо збігається з позицією уряду Азарова, який також не бачить проблем у цій ситуації.
Можливо, цей факт можна пояснити тим, що наш міський голова був одним із розробників Бюджетного кодексу країни, ідеологія якого базується саме на казначейській формі обслуговування? Тож я запрошую Сергія Івановича долучитися до дискусії на цю тему і більш чітко аргументувати свою позицію, адже він є, як відомо, заразом і досвідченим фінансистом. Думаю, ця дискусія зацікавить найширший загал міста, адже йдеться про проблеми, від яких залежить доля місцевого самоврядування в Україні. Зрозуміло, до цієї розмови варто залучити всіх, хто має своє бачення щодо розв’язання цієї проблеми, яку, як засвідчила недавня сесія міської ради, добре розуміє більшість наших депутатів.
Олександр СИМЧИШИН, депутат міської ради від ВО “Свобода”