Днями у нашому містівідбувся 22-й земельний аукціон з продажу права оренди земельних ділянок, на який було виставлено 20 земельних ділянок різної площі та для різних видів використання. Вперше земельний аукціон проводився за новими правилами, які у липні 2012 року були запроваджені Верховною Радою через внесен-ня змін до Земельного кодексу України.
Днями у нашому містівідбувся 22-й земельний аукціон з продажу права оренди земельних ділянок, на який було виставлено 20 земельних ділянок різної площі та для різних видів використання. Вперше земельний аукціон проводився за новими правилами, які у липні 2012 року були запроваджені Верховною Радою через внесен-ня змін до Земельного кодексу України.
Для нашого міста земельні аукціони вже давно перестали бути чимось незвичайним. У попередні роки всі вони проводились у порядку, визначеному Положенням, яке було затверджено рішенням Хмельницької міської ради ще у 2006 році. Перший із них був проведений 20 січня 2007 року та приніс до бюджету міста 525,9 тис. грн. за продаж права оренди лише двох земельних ділянок загальною площею 0,30 га. Усього до жовтня цього року через аукціони було передано в оренду 73 земельні ділянки загальною площею 29,7 га, а їх переможці внесли до міського бюджету 13 млн. 925 тис. грн. Кожен гектар земельної ділянки, виставленої на попередні аукціони, приніс до міського бюджету додатково одноразово приблизно 469 тис. грн. Окрім цього, орендарі цих земельних ділянок продовжують сплачувати до міського бюджету орендну плату за землю.
Взагалі, на мій погляд, будь-який аукціон, у тому числі земельний, який проводять міські ради, має переслідувати дві головні мети: прозорий та конкурентний доступ до комунального майна та отримання додаткових надходжень до міського бюджету. І комунальне майно, і земля, повинні працювати на міську громаду. Саме це і було підтверджено на всіх попередніх аукціонах, які проводила міська рада, що яскраво засвідчують наведені вище цифри.
Але останній аукціон, проведений 29 жовтня за новими правилами, виконав лише одну мету: дозволив на конкурентних засадах визначити орендарів земельних ділянок. Що стосується надходжень до міського бюджету, то нові правила призвели до того, що громада практично не отримала вигоди від земельного аукціону. Головною причиною цьому є новий порядок визначення стартової ціни лотів на аукціоні у випадку продажу права оренди земельної ділянки та визначення кроку торгів. Якщо раніше стартовою ціною був певний відсоток нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що складало у Хмельницькому 10% нормативної грошової оцінки земельної ділянки, то тепер це лише річна орендна плата за землю (що може бути у кілька разів менше). Також правила проведення аукціонів передбачають сплату винагороди виконавцю земельного аукціону за рахунок коштів, які внесуть до міського бюджету переможці аукціону, що складає 50% річної орендної плати за землю.
За результатами останнього, 22-го земельного аукціону було продано право оренди 12 земельних ділянок загальною площею 2,85 га на суму 184,9 тис. грн. Але до бюджету міста надійде усього до 100 тис. грн. плати за право оренди земельних ділянок, а протягом найближчих трьох років у вигляді плати за ці земельні ділянки надійде приблизно 540 тис. грн. Отже, кожен гектар земельної ділянки останнього аукціону приніс до бюджету одноразово до 33 тис. грн. або у 14 разів менше, ніж після попередніх аукціонів. Отож сказати, що земельний аукціон був дуже вдалим, ніяк не можна.
Нам залишається, виконуючи нові правила проведення аукціонів, звертатися до відповідних комітетів Верховної Ради України з вимогою внести необхідні зміни до Земельного кодексу України для того, щоб земля знову могла приносити суттєві додаткові надходження до міського бюджету.
Володимир ШВЕЦЬ,
депутат міської ради, директор департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів