Коли в залах музею експонуються полотна народного художника України Івана Шутєва, то незмінно викликають інтерес і зацікавленість глядача. Всі 14 робіт, що зберігаються в фондах обласного художнього музею, були створені на початку 1980-х років, коли талант митця був у повному розквіті. 28 жовтня цього року Іван Михайлович відзначатиме вже свій 80-літній ювілей.
Коли в залах музею експонуються полотна народного художника України Івана Шутєва, то незмінно викликають інтерес і зацікавленість глядача. Всі 14 робіт, що зберігаються в фондах обласного художнього музею, були створені на початку 1980-х років, коли талант митця був у повному розквіті. 28 жовтня цього року Іван Михайлович відзначатиме вже свій 80-літній ювілей.
Усе життя митця пов’язане з Ужгородом. Там він народився, 1955 року закінчив Ужгородське художнє училище (нині Закарпатський художній інститут), там і мешкає.
Закономірно, що Іван Шутєв є представником закарпатської школи живопису, яка почала формуватися ще в 1920-х роках. Прихильність до місцевої тематики, органічний зв’язок з традиціями народного мистецтва, яскрава декоративність — характерні ознаки цієї школи, що виявляються і в творчості художника.
Як і більшість закарпатських митців, Іван Шутєв надає перевагу пейзажному жанру і, звичайно, невичерпним джерелом натхнення для нього є Карпати. В таких роботах, як “Березень”, “Гірська річка”, “Весна”, “Осінь на Латориці”, “Ранок” виявляється вміння художника уважно вдивлятися та втілювати на полотні різноманітні стани природи.
Поняття Батьківщини в Івана Шутєва нерозривно пов’язане з затишними куточками закарпатських сіл. Старі, вкриті соломою або черепицею будиночки митець пише знову і знову, милуючись їх буденною красою. В нашій колекції є два таких краєвиди: “Околиця села” і “Похмурий день”.
Доторкнувшись до високої древньої культури Середньої Азії, куди він уперше потрапив 1984 року, художник намагається вмістити в рамки полотна безліч надзвичайно колоритного матеріалу. Так з’являється своєрідний цикл робіт-репортажів, одна з яких — “Базар у Самарканді”.
Узагальненням московських вражень є дві роботи: “Москва-столиця” та “Москва. Після дощу”. Перша відтворює парадний образ міста через найвідоміші його архітектурні символи. Друга, менша за розмірами, навпаки, набуває камерності й теплоти.
Зображення Коломенської церкви належить до великої серії, над якою митець працює вже багато років. Перші замальовки храмів з’явилися ще в далекі 1950-ті, коли молодий Шутєв їздив на етюди разом зі своїм вчителем, відомим українським художником Йосипом Бокшаєм. З тих пір минуло багато часу і деякі з цих перлин, зокрема й унікальні пам’ятки дерев’яної архітектури, вже загинули — були спалені, розібрані й знищені, а отже, для нас вони збереглися тільки на полотнах художника. Нині в його колекції понад 100 робіт із зображенням церков, котрі мають не лише мистецьку, а й історичну цінність.
У доробку художника чимало натюрмортів. У нашій музейній колекції цей жанр представлений трьома роботами з зображенням квітів, що асоціюються з різними порами року: весняний “Бузок”, літні “Польові квіти”, осінні нагідки та айстри “Натюрморт. Осінь”. Тлом для квіткових букетів в усіх випадках є вишиті рушники і тернові хустки з китицями, як символи батьківської домівки.
Зараз, незважаючи на свій поважний вік, художник повен сил, він продовжує невтомно працювати. Мандрує стежками улюбленого Закарпаття, торує свій шлях у мистецтві, що нерозривно пов’язаний з рідною землею, її культурою, традиціями. Отже, бажаємо йому натхнення, нових творчих знахідок та молодечого запалу.
Галина Козловська, науковий співробітник обласного художнього музею
На фото: “Околиця села”, початок 1980-х років